گوگل نام سرویس G Suite و لوگوی جیمیل را تغییر داد

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
مطالعه 5 دقیقه
گوگل اعلام کرد G Suite از این پس Google Workspace نامیده می‌شود. اهالی مانتین‌ویو همچنین آیکون سرویس‌های G Suite ازجمله Gmail را متحول کردند.
تبلیغات

گوگل روز گذشته در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد مجموعه ‌اپلیکیشن‌های اداری خود را ری‌برند و بازطراحی می‌کند تا این اپلیکیشن‌ها بیشتر با ماهیت گوگل سازگار شوند. یکی از مهم‌ترین تغییرات جدید، تغییرنام سرویس G Suite به گوگل ورکسپیس (Google Workspace) است. ری‌برند سرویس بزرگ G Suite اپلیکیشن‌هایی نظیر جیمیل و داکس (Docs) و میت (Meet) و شیتس (Sheets) و کلندر (Calendar) را در بر می‌گیرد. گوگل ورکسپیس و سرویس‌های زیرمجموعه‌اش از این پس دارای یک‌سری قابلیت ویژه هستند تا بیش‌ازپیش حس کنید که تمامی آن‌ها با یکدیگر در ارتباطند و ادغام شده‌اند.

گوگل همچنین قیمت سرویس گوگل ورکسپیس را به‌میزانی اندک تغییر داده است؛ همچنین پلن جدیدی که گوگل ارائه می‌دهد Business Plus نام دارد که شامل قابلیت‌های بیشتری برای مدیریت دستگاه‌ها است. از بین قابلیت‌های جدیدی که به سرویس‌های گوگل اضافه شده‌اند می‌توانیم به پنجره‌ی جدید Chat اشاره کنیم که به شما امکان می‌دهد بدون بازکردن تب جدید، وارد سندی جدید شوید. به‌علاوه در گوگل داکس به‌جای دنبال کردن نشانگرهای کاربران دیگر یا بازکردن یک پنجره‌ی جدید برای چت، می‌توانید در همان پنجره به‌سرعت تماس ویدئویی را آغاز کنید. تمامی کسانی که در آن لحظه در پنجره‌ی سند فعال باشند وارد تماس گروهی می‌شوند. 

با نگاهی کلی به سرویس‌های بزرگ گوگل متوجه می‌شوید هر یک از این سرویس‌ها شامل زیرمجموعه‌های مختلفی هستند که با یکدیگر ارتباطات تنگاتنگی دارند؛ درواقع آن‌طور که به‌نظر می‌رسد گوگل در تلاش است زیرساخت سرویس‌های مختلفش را ادغام کند. به‌علاوه گوگل همواره در تلاش است زیرمجموعه‌‌های مختلف سرویس‌هایش را تا حدی مستقل کند تا بتوان آن‌ها را در جاهای دیگر قرار داد.  البته ایده‌ی ادغام این زیرمجموعه‌‌ها چیز کاملا جدیدی نیست. مایکروسافت پیش‌تر ازطریق فریم‌ورک Fluid در آفیس تلاش کرده است قدم در مسیری مشابه بردارد.

اینکه گوگل می‌خواهد چنین اقدامی در سرویس گوگل ورکسپیس انجام دهد بدین معنی است که اهالی مانتین‌ویو بیش‌ازپیش برای به‌چالش‌کشاندن مایکروسافت مصمم هستند. خاویر سولی‌ته‌رو، قائم‌مقام سرویس گوگل ورکسپیس، در بخشی از بیانیه‌ی مطبوعاتی مربوط به معرفی این سرویس، با کلمات بازی کرد و به‌صورت غیرمستقیم گفت سرویس آفیس مایکروسافت با معرفی ورکسپیس به‌پایان راه می‌رسد. 

رابط کاربری گوگل داکس در گوگل ورکسپیس / Google Workspace

گوگل پیش‌تر قدم‌هایی در مسیر جدیدش برداشته و تغییراتی در سرویس‌هایش حاصل کرده بود. بزرگ‌ترین تغییری که طی چند وقت اخیر رخ داد، به‌ سرویس‌های گوگل میت و جیمیل مربوط می‌شود، جایی که اهالی مانتین‌ویو از ادغام آن‌ها خبر دادند. هدف اصلی گوگل از ادغام سرویس‌هایش این است که کاربر بدون اینکه مجبور شود تب جدیدی باز کند، به همه‌ی سرویس‌ها دسترسی داشته باشد. گوگل امیدوار است سهولتِ استفاده از مجموعه‌سرویس‌هایش باعث جلب توجه افراد بیشتری شود.

البته در نظر داشته باشید که قرار نیست یکایک سرویس‌ها با تمامی قابلیت‌هایشان درون یک تب جیمیل قابل‌دسترس باشند، بااین‌حال المان‌هایی از سرویس‌های دیگر در یک تب به شما ارائه می‌شوند تا کاری که درحال انجام دادنش هستید راحت‌تر انجام بگیرد.

از روز گذشته، فرایند ادغام بخشی از سرویس‌ها آغاز شده است. برای مثال، اپلیکیشن‌های گوگل ورکسپیس به کاربران امکان می‌دهند پیش‌نمایش‌های کوچکی از دیگر سندها را روی صفحه‌ای که در حال کاری روی آن هستند بالا بیاورند. گوگل همچنین قصد دارد قابلیت اسمارت چیپس (Smart Chips)‌ را در سرویس‌های دیگری هم تزریق کند؛ اسمارت چیپس شامل کارت‌های کوچکی برای مخاطبان است که هرگاه در یک سند از @ و سپس نام مخاطب استفاده کنید، بالا می‌آیند.

پیش نمایش اسلایدها در گوگل ورکسپیس / Google Workspace

گوگل ورکسپیس همچنین قرار است میزبان قابلیت‌های کاربردی دیگری شود؛‌ برای مثال کاربران می‌توانند در پنجره‌ی سرویس Chat مستقیما سندی جدید ایجاد کنند یا اینکه به‌هنگام اجرای اسلاید، تماس ویدئویی آغاز کنند. گوگل می‌گوید این‌دسته از قابلیت‌ها قرار است در «هفته‌ها یا ماه‌های آینده» از راه برسند. در نظر داشته باشید تغییراتی که گوگل برای سرویس ورکسپیس معرفی کرده در ابتدا برای کاربران تجاری دردسترس قرار می‌گیرند و سپس به کاربران عادی ارائه می‌شوند. گوگل می‌گوید کاربران عادی نیز «در ماه‌های آینده» به قابلیت‌های موردبحث دسترسی پیدا می‌کنند.

اکثر قابلیت‌های جدیدی که گوگل معرفی کرده روی پلتفرم دسکتاپ متمرکز هستند و این یعنی به‌منظور دسترسی به آن‌ها باید ازطریق مرورگرهایی نظیر کروم وارد اپلیکیشن‌های گوگل شوید. به‌غیر از ترکیب میت با جیمیل، دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی گوگل قرار نیست در ابتدای کار تا این حد با یکدیگر ترکیب شوند.

تصویر در تصویر اسلایدها در گوگل ورکسپیس / Google Workspace

گوگل درنهایت اعلام کرد آیکون سرویس‌های ورکسپیس را تغییر می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌هایی که با تغییر آیکون مواجه شده، جیمیل است. آیکون جدید جیمیل که مدتی پیش به‌صورت اولیه آن را دیده بودیم، بیشتر با ماهیت بصری گوگل سازگار است؛ بااین‌حال شکی نداریم که ممکن است انتقادات کاربران را به‌دنبال داشته باشد. سال‌ها است کاربران به آیکون پیش‌فرض جیمیل که همچون پاکت‌نامه به‌نظر می‌رسید عادت کرده‌اند. آیکون سرویس Calendar نیز به‌شکلی محسوس دست‌خوش تغییر شده.

خاویر سولی‌ته‌رو می‌گوید گوگل قصد ندارد میزان توجه به اپلیکیشن‌های متفرقه (ترد پارتی) را در سرویس ورکسپیس کاهش دهد. بنابراین اگر تیم کاری شما مجموعه‌ی متنوعی از اپلیکیشن‌ها نظیر سرویس‌های گوگل و اسلک و زوم و Asana و موارد دیگر را استفاده می‌کند، هیچ تغییری متوجه‌تان نمی‌شود. با همه‌ی این‌ها گوگل به‌وضوح امیدوار است با قابلیت‌های جدیدی که ارائه می‌دهد توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند و کاربران سرویس‌های دیگر را به سمت خود بکشاند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات