اینتل برای رقابت بهتر با AMD باید هرچه سریع‌تر پردازنده دسکتاپ معرفی کند

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
اینتل در رقابت دنیای پردازنده وضعیت مناسبی را سپری نمی‌کند و کوتاهی آن‌ها در معرفی پردازنده‌های دسکتاپ،‌ احتمالا آینده‌ی خوبی به‌همراه نخواهد داشت.
تبلیغات

اینتل در نمایشگاه CES 2020 می‌توانست از بهترین فرصت خود برای رویارویی با رقیب قدیمی استفاده کند. اگر تیم آبی تمرکز بیشتری روی پردازنده‌های دسکتاپ معطوف می‌کرد، جدی بودن خود را در رقابت بیش‌ازپیش نشان می‌داد. درحال‌حاضر پردازنده‌های AMD Ryzen 7 3700X به‌نوعی نسل نهم از پردازنده‌های دسکتاپ اینتل موسوم به کافی لیک را در بازار شکست داده‌اند. بسیاری از کارشناسان منتظر بودند تا اینتل از فرصت عالی نمایشگاه لاس‌وگاس برای نشان دادن عزم راسخ خود در بازار پردازنده‌ی دسکتاپ استفاده کند.

تیم آبی در نمایشگاه CES به‌جای استفاده از فرصت و نشان دادن رقابت جدی با AMD، بخش عمده‌ای از زمان خود را به به صحبت درباره‌ی شهرهای هوشمند، صلیب سرخ و فوتبال اختصاص داد. اگرچه موضوعات مذکور و فعالیت در آن حوزه‌ها توسط اینتل، جذاب و قابل احترام هستند، اما احتمالا غول پردازنده فراموش کرده است که در نمایشگاهی با محوریت مصرف‌کننده (Consumer Electronics Show) شرکت می‌کند.

اینتل بالاخره در بخشی از رویداد خود به محصولات جذاب برای مصرف‌کننده‌ی عادی اشاره کرد، اما اشاره‌های آن‌ها به‌نوعی مبهم و تار بودند. تیم آبی از پردازنده‌های تایگر لیک رونمایی کرد، اما هیچ اطلاعاتی دقیقی از آن‌ها ارائه نداد. در جریان رویداد شرکت، تنها بازی Destiny 2 نمایش داده شد که روی یک کارت گرافیکم اختصاصی Intel Xe اجرا می‌شد، اما به‌هیچ‌وجه اطلاعات کاملی در اختیار شرکت‌کننده‌ها قرار نگرفت. فراموش نکنید که CES، بزرگ‌ترین رویداد فناوری سال محسوب می‌شود و اینتل تنها اطلاعاتی مبهم از محصولات آتی خود را در آن به نمایش گذاشت.

Core i9

نشان دادن اطلاعات کلی از محصولات آتی یک شرکت، به‌خودی خود فعالیت اشتباهی در دنیای فناوری محسوب نمی‌شود. شاید برخی تولیدکننده‌ها باتوجه به همین اطلاعات مبهم، محصول آتی شرکت را قوی تصور کنند و به همکاری تشویق شوند. ازطرفی برای بازی کردن در چنین وضعیتی، شرکت باید در موقعیت برنده باشد.

اینتل هزینه‌ی زیادی را به بخش‌ محصولات تجاری و موبایل خود اختصاص می‌دهد و احتمالا در آینده‌ی نزدیک از این روند باز نخواهد ایستاد. درنتیجه می‌توان موقعیت تیم آبی را در بازارهای مذکور، قوی دانست. ازطرفی فعالیت آن‌ها در بازار مصرف‌کننده‌ی دسکتاپ، مناسب نیست. اینتل از حدود یک سال پیش، ضربه‌های محکمی را در بازار پردازنده‌های دسکتاپ از AMD دریافت کرد و هنوز هم پاسخ مناسبی برای پردازنده‌های نسل سوم رایزن ندارد. بازاری که چند سال پیش محل فرمان‌روایی اینتل بود،‌ اکنون آن‌ها را در پایین‌ترین موقعیت قرار داده است. هرچه زمان بیشتری تا رونمایی از پلتفرم جدید شرکت طول بکشد، موقعیت آن‌ها ضعیف‌تر خواهد شد.

شاید پردازنده‌های دسکتاپ دیگر در اولویت اینتل نیستند

کاهش قیمت پردازنده‌های نسل دهم کسکید لیک ایکس اینتل در بازار HEDT به نصف، نشان می‌دهد که آن‌ها شکست نسبی موقعیت به رقیب قدیمی را درک کرده‌اند. دراین‌میان پیش از بررسی‌های عمیق‌تر محصولی همچون Core i9-10980XE هم می‌توان ادعا کرد که محصول اینتل توانایی رقابت با پردازنده‌ی ارزان‌تر Ryzen 9 3950X را ندارد؛ پردازنده‌ای که در پلتفرم ارزان‌تری هم عرضه می‌شود.

شاید تصور عمومی بر این باشد که خبرنگاران و کارشناسان دنیای سخت‌افزار نسبت به اینتل عملکردی خصمانه دارند. درحالیکه اکثر کاربران و کارشناسان قدیمی، کامپیوترهای حرفه‌ای خود را با پردازنده‌های اینتل می‌شناسند. آن‌ها تنها از عملکرد سال‌های اخیر تیم آبی راضی نیستند و تلاش می‌کنند تا مدیران و مهندسان را به عملکردی قوی‌تر در بازار تشویق کنند؛ عملکردی که به نفع همه‌ی کاربران خواهد بود و بازار پردازنده را داغ‌تر می‌کند.

رایزن / Ryzen

حقایق بالا این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا هنوز فضای پردازنده‌های دسکتاپ، در اولویت‌های اینتل قرار دارد؟ رونمایی مبهم از محصول جدید موسوم به تایگر لیک، بسیاری از کارشناسان سخت‌افزاری را متعجب کرد. محصولی که در ادامه‌ی یک پلتفرم لپ‌تاپی معرفی شد که از ۶ ماه پیش، هیج خبری از آن در لپ‌تاپ‌ها نیست. به‌علاوه اینتل در معرفی نسل بعدی و جایگزین کافی لیک هم موفق نبود. در عوض این شرکت تلاش می‌کند تا تنها با ادعای برتر بودن کارایی نسبت به محصولات رقیب، بازار را به سمت خود بکشد.

شاید اینتل به وضعیت کنونی خود در بازار دسکتاپ اعتراف نکند، اما به‌هرحال ظاهرا آن‌ها تصمیم دارند تا منتظر حرکت بازار بمانند و دراین‌میان AMD بازار مصرف‌کننده را تصاحب کنند. تیم آبی هم‌زمان به درآمدهای خود از بخش تجاری خوشبین خواهد بود و تمرکزش را روی پروژه‌هایی همچون آتنا معطوف می‌کند (که البته موفق هم نشان داده است). به‌هرحال هرچقدر هم که غول باسابقه‌ی دنیای پردازنده، وضعیت این‌چنینی را تکذیب کند، ظواهر نشان می‌دهد که آن‌ها قصدی جز این ندارند.

شایعه‌های متعدد در دنیای سخت‌افزار ادعا می‌کنند که احتمالا نسل هم از پردازنده‌های اینتل موسوم به کامت لیکس اس به‌صورت کامل از برنامه‌های شرکت حذف شوند. شاید چنین تصوری به دور از واقعیت باشد،‌ اما عدم اشاره به چنین نسل مهمی از پردازنده‌ها آن هم در مهم‌ترین نمایشگاه فناوری سال، شاید احتمال درست بودن شایعه‌‌ها را افزایش دهد.

کاربران و کارشناسان دنیای پردازنده به‌نوعی از عملکرد اینتل در سال‌های اخیر ناامید شده‌اند. زمانی‌که AMD اولین نسل از پردازنده‌های رایزن را به بازار معرفی کرد، همه تصور می‌کردند که اینتل پاسخ محکمی خواهد داشت و در ادامه هر دو شرکت یکدیگر را به جلو می‌رانند. در عوض، وضعیت کنونی نشان می‌دهد که تنها AMD به اینتل فشار وارد می‌کند و تیم آبی، هیچ پاسخی به جز ادعای برتر بودن ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات