سامسونگ در CES 2020 از ربات آشپز Bot Chef رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ در نمایشگاه امسال لاس‌وگاس علاوه بر محصولات مرسوم خود از یک بازوی رباتیک آشپز هم رونمایی کرد که برای بازدیدکننده‌ها سالاد آماده می‌کند.
تبلیغات

سامسونگ در نمایشگاه CES 2020 از انواع گجت‌‌های نوآورانه رونمایی کرد. دراین میان آنچه که بیش از همه توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند، بازوی رباتیک غول کره‌ای است که به‌نام Bot Chef معرفی شد و توانایی آشپزی دارد. خبرنگاران در بازدید از دستاورد نوآورانه‌ی سامسونگ، آماده کردن سالاد توسط آن را از نزدیک مشاهده کردند.

ربات آشپز سامسونگ نشان‌دهنده‌ی عزم راسخ این شرکت برای اضافه کردن هرچه سریع‌تر و کامل‌تر ربات‌ها به زندگی روزمره است. ربات مذکور، با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری، به‌راحتی در بین کابینت‌ها به‌دنبال مواد اولیه می‌گردد و طبق گزارش خبرنگاران، سالاد خوشمزه‌ای را هم آماده می‌کند. این بازوی رباتیک برای آماده کردن ۳۵ نوع گوناگون سالاد برنامه‌ریزی شده بود که از میان آن‌ها می‌توان به سالاد توفو، سالاد یونانی، سالاد مرغ و آووکادو و سالاد گردو سیب اشاره کرد. آماده‌سازی برخی از سالادهای مذکور، دشواری زیادی دارد و چالش‌های عملکردی متعددی را برای ربات آشپز سامسونگ ایجاد می‌کند.

ربات آشپز سامسونگ

بازوی رباتیک آشپزی که سامسونگ در CES 2020 به نمایش گذاشت، از همکاری یک دستیار انسانی هم بهره می‌برد. فرد مذکور، ظرف‌های مواد اولیه و ادویه‌ها را در اختیار ربات قرار می‌دهد و خرد کردن موادی همچون هویج و فلفل را هم بر عهده دارد. البته بخش‌های اصلی آماده کردن سالاد مانند اضافه کردن روغن، تنظیم کردن مواد اولیه و محاسبه‌ی دقیق ترکیب آن‌ها، توسط ربات انجام می‌شود. بازدیدکننده‌هایی که از نزدیک شاهد عملکرد ربات سامسونگ بودند، از توانایی‌های آن شگفت‌زده شدند.

ربات آشپز سامسونگ با یک دستور صوتی همچون «ربات آشپز، بیا سالاد آماده کنیم» فعال می‌شود. انتخاب سالاد توفو برای آزمایش ربات نیز به این دلیل بود که هیچ‌گونه عملیات نمایش محصول با آتش در سالن CES مجاز نیست. بازوی رباتیک به‌محض دریافت دستور، فعال می‌شود و از خروجی‌هایی که در زیر کابینت آشپزخانه برای آن در نظر گرفته شده است، حرکت می‌کند. ربات مذکور، ۶ درجه آزادی حرکت دارد و از چهار مفصل اصلی بازو بهره می‌برد. سه انگشت رباتیک برای برداشتن و نگه داشتن ظروف و وسایل آشپزخانه نیز روی بازو قرار دارد. دست‌رسی قطری و بازی حرکتی ربات نیز نزدیک به دستان انسان به‌نظر می‌رسد.

ربات آشپز سامسونگ

وقتی دستور آماده کردن نوعی خاص از سالاد به ربات آشپز سامسونگ ارائه شود، مراحل آماده‌سازی روی یک نمایشگر مخصوص مشاهده می‌شوند. وظایف گوناگونی برای بازوهای چپ و راست ربات آشپز تعریف می‌شود و همچنین همکار انسانی آن نیز باید برخی بخش‌ها را انجام دهد. در مراحل آماده‌سازی،‌ صدای ربات، دستیار انسانی را راهنمایی می‌کند. درواقع رویکرد ربات مذکور را می‌توان برخلاف دستیارهای صوتی امروزی دانست. در اغلب موارد، انسان‌ها مراحل کار را برای دستیار صوتی شرح می‌دهند، اما در بازوی سامسونگ، ربات مراحل را برای انسان بازگو می‌کند. به‌علاوه دستورهای پخت جدید نیز به‌مرور به ربات آشپز سامسونگ اضافه می‌شوند.

ربات آشپز سامسونگ توانایی دانلود دستورهای پخت جدید را هم دارد

در بخشی از مراسم رونمایی از ربات آشپز سامسونگ، دریافت دستور آماده‌سازی آن نیز نمایش داده شد. دستیار انسانی از ربات درخواست کرد که قهوه آماده کند. بازوی رباتیک که در میانه‌ی مراحل آماده‌سازی سالاد بود، پاسخ داد که نحوه‌ی آماده کردن قهوه را بلد نیست. در این مرحله، کاربر از ربات درخواست کرد تا دستور آماده‌سازی را دانلود کند. درنهایت دستور آماده‌سازی قهوه نیز به اطلاعات ربات آشپز اضافه شد. سپس بازوی رباتیک با دستگاه قهوه‌ساز موجود در آشپزخانه کار کرد. از قابلیت‌های ویژه‌ی ربات سامسونگ می‌توان به همین توانایی آموختن کار کردن با دستگاه‌های نه‌چندان هوشمند اشاره کرد.

بخش دیگری از معرفی ربات آشپز سامسونگ، به نمایش قابلیت‌های امنیتی آن اختصاص داشت. وقتی ربات مشغول کار کردن با چاقو و بریدن توفو بود، دستیار انسانی به آن نزدیک و در زمان کوتاهی، عملیات بریدن توسط ربات قطع شد. سپس ربات با یک هشدار صوتی به دستیار انسانی علامت داد. قابلیت‌های امنیتی نشان می‌دهد که ربات باوجود انواع توانایی در کار کردن با چاقو و دیگر ابزارهای آشپزخانه، امنیت کاربر را نیز در اولیویت قرار می‌دهد. سامسونگ می‌گوید: «ربات آشپز ما به‌هیچ‌وجه به‌دنبال سلطه بر آشپزخانه نیست».

ربات آشپز سامسونگ

از قابلیت‌های جذاب دیگر ربات سامسونگ که شگفتی بازدید‌کننده‌ها را به‌همراه داشت، توانایی دست‌رسی و بازکردن کابینت‌های آشپزخانه بود. دستیار ربات، در میانه‌ی فرایند آماده کردن سالاد، دستور را کمی تغییر داد و برخی از مواد را جابه‌جا کرد. بازوی رباتیک با مهارتی خاص به کابینت بالایی خود دست‌رسی پیدا کرده و ادویه‌ی جدید را به سالاد اضافه کرد. انگشت‌های رباتیک به‌راحتی فشار لازم را برای برداشتن و حرکت دادن بطری‌های شیشه‌ای تنظیم می‌کند و مجددا آن‌ها را در جای خود قرار می‌دهد.

ربات آشپز سامسونگ

مهم‌ترین سوالی که بازدیدکننده‌ها و خبرنگاران حاضر در غرفه‌ی سامسونگ مطرح کردند، قیمت ربات آشپز بود. سخنگوی شرکت باوجود عدم پاسخ صریح درباره‌ی قیمت ربات، گفت که خرید بازوی آشپز، آن‌چنان دور از دست‌رس نخواهد بود. او می‌گوید که برای توسعه‌ی فناوری و همه‌گیر شدن آن، باید قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه برای محصولات در نظر گرفته شود. به‌علاوه بازوی رباتیک سامسونگ حداکثر توانایی برداشتن قطعات و مواد مرسوم آشپزخانه‌ای را دارد و در سطح بازوهای رباتیک قرار نمی‌گیرد. درنتیجه قیمت نهایی، آن‌چنان بالا نخواهد بود. سامسونگ در طراحی و تولید ربات جدید، مراحل را کاملا از ابتدا انجام داده است و از چرخ‌دنده‌ها و قطعات الکترونیکی اختصاصی استفاده می‌کند. درنتیجه قیمت نهایی تا حد امکان مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و ربات کره‌ای، در دسته‌ی کالاهای لوکس قرار نمی‌گیرد.

در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که هزینه‌ی اصلی ربات آشپز سامسونگ، از بین رفتن شغل آشپزها باشد. البته می‌توان ادعا کرد که ربات مذکور، وظایف تکراری و خسته‌کننده را از سر راه آشپزها بر می‌دارد و آن‌ها توانایی تمرکز روی وظایف خلاقانه‌تر را خواهند داشت. به‌علاوه مانند خودروهای خودران که هنوز به راننده‌ی انسانی نیاز دارند، این ربات نیز حداقل درحال حاضر بدون کمک یک انسان آشپز توانایی‌های زیادی نخواهد داشت.

ربات آشپز سامسونگ

ربات آشپز را از بسیاری لحاظ می‌توان آینده‌نگرانه‌ترین فناوری نمایش داده شده در غرفه‌ی سامسونگ در CES 2020 دانست. فناوری مذکور در میان انواع دستاوردها همچون دستگاه‌های مجهز به 5G، تلویزیون‌های 8K و غول نمایشی سامسونگ یعنی The Wall، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. نکته‌ی جذاب ربات سامسونگ این بود که برخلاف بسیاری از فناوری‌های امروزی، به‌جای تکیه بر نمایشگر برای تعامل با کاربر، رویکردی انسانی‌تر را با استفاده از بازوی شبیه به انسان، پیش می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات