اپل بازهم از پردازنده‌ های گرافیکی Imagination Technologies استفاده خواهد کرد

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت Imagination Technologies اعلام کرد همکاری‌اش با اپل را از سر می‌گیرد.
تبلیغات

شرکت انگلیسی Imagination Technologies اعلام کرده‌ است اپل قراردادی که اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ بین دو شرکت منعقد شده‌ بود، با قراردادی جدید جایگزین کرده‌ است. البته مشخص نیست در نسخه‌ی جدید این قرارداد تبادل چه فناوری‌هایی عنوان شده‌ است.

طبق آنچه شرکت Imagination در وب‌سایت خودش منتشر کرده، براساس قرارداد جدید اپل در ازای پرداخت بهای لایسنس برای چند سال، به بخش بیشتری از حقوق مالیکت فکری تولیدات این شرکت انگلیسی دسترسی خواهد داشت. در این بیانیه، مشخص نیست چه IPهایی شامل این قرارداد خواهند شد. Imagination Technologies یا به‌اختصار Imagination گفته است توافق‌نامه‌ی چندساله و چندکاربری لایسنس‌های محصولات خود با اپل را بازنویسی کرده‌ است. این قرارداد اولین‌بار در ۶ فوریه‌ی ۲۰۱۴ منقعد شد، حالا در قرارداد جدید، اپل در ازای پرداخت بهای لایسنس به بخش بیشتری از حقوق مالکیت فکری Imagination دسترسی خواهد داشت.

اپل سال‌ها به تکنولوژی PowerVR شرکت Imagination متکی بود و آن را در تراشه‌های سری A خود به‌کار می‌برد. این تراشه‌ها هنوزهم در بخش بزرگی از آیپد‌ها و اپل‌واچ سری ۳ (Apple Watch Series 3) و تلویزیون 4K اپل (Apple TV 4K) وجود دارد. در سال ۲۰۱۷ و پس از آنکه اپل تصمیم گرفت بخش ساخت پردازنده‌ی گرافیکی را از محصولات داخلی اپل تأمین کند، روزهای خوش Imagination به‌پایان رسید.

در آویل سال ۲۰۱۷، Imagination اعلام کرد اپل قصد دارد تا سال ۲۰۱۹، استفاده از IPهای این شرکت را در طراحی‌های سخت‌افزاری خود متوقف کند. Imagination به‌شدت به درآمد حاصل از فروش لایسنس به اپل متکی بود؛ درآمدی که در سال ۲۰۱۷ به ۸۱ میلیون دلار رسید. پس از اینکه اپل اعلام کرد قصد خروج از Imagination را دارد، ارزش سهام Imagination سقوط کرد و به‌سختی توانست به حیات خود ادامه دهد. اپل مدتی بعد، اولین پردازنده‌ی گرافیکی خود را در تراشه‌ی A11 به‌کار برد و این تراشه در دو گوشی آیفون ۸ و آیفون X استفاده شد.

پس از این اتفاق، پرداخت‌های اپل به Imagination به‌شدت کاهش یافت و ماجرای ارتباط بین این دو شرکت سوژه‌ی داغ بسیاری از محافل عمومی شد. Imagination در گزارش سالانه‌اش از اپل به‌دلیل استفاده‌ی نابجا از اطلاعات و حقوق مالیکت فکری این شرکت شکایت کرد. درمقابل، اپل Imagination را به سوءمدیریت متهم و کارمندان این شرکت را به‌عنوان کارکنان تیم تولید پردازنده‌ی گرافیکی اپل استخدام کرد. درنهایت، Imagination درمعرض فروش گذاشته‌ شد و شرکت چینی Canyon Bridge که دفتر اصلی آن در سیلیکون‌ولی (Silicon Valley) قرار دارد، Imagination را خرید.

IMG

حال به‌نظر می‌رسد فصل جدیدی از رابطه‌ی این دو شرکت آغاز شده‌ است؛ اما جزئیات چندانی از این ارتباط مشخص نیست. البته به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل انعقاد قرارداد جدید اپل با Imagination ساخت پردازنده‌ی گرافیکی جدید در Imagination است. این شرکت پیش‌از‌این اعلام کرده‌ است پردازنده‌ی گرافیکی جدید IMG A-Series را ساخته‌ است که ادعا می‌شود سریع‌ترین GPU IP خواهد بود. Imagination گفته‌ است امسال اولین تراشه‌ای که در آن از این پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شود، پرچم‌دار بازار خواهد شد.

ممکن است اپل بازهم تصمیم گرفته‌ باشد به پردازنده‌های گرافیکی Imagination متکی شود یا قصد داشته باشد لایسنس‌هایی را بخرد که مربوط به محصولاتی غیر از آیفون هستند؛ مانند هدست واقعیت افزوده.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات