مشخصات پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 5950 XT در اطلاعات EEC مشاهده شد

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
مشخصاتی از پردازنده‌ی گرافیکی جدید رادئون AMD در اطلاعات ثبت‌نامی EEC دیده شد که شاید متعلق به پردازنده‌ی قدرتمند مبتنی‌بر نَوی باشد.
تبلیغات

پردازنده‌های گرافیکی پرچم‌دار و حرفه‌ای AMD مدتی است حضوری جدی در بازار و رسانه‌ها ندارند. درمقابل، اطلاعات اخیر این احتمال را به‌وجود می‌آورد که شاید در آینده‌ی نزدیک، شاهد رونمایی یکی از محصولات جدید مبتنی‌بر معماری نَوی باشیم؛ زیرا اطلاعات ثبت‌نامی EEC جزئیاتی از پردازنده‌ای مرموز به‌نام RX 5950 XT را نشان می‌دهد. باتوجه‌به شایعه‌های اخیر که رونمایی پردازنده‌ی قدرتمند مبتنی‌بر Navi را محتمل می‌دانستند، شاید اطلاعات مذکور مرتبط با همان پردازنده باشد. به‌هرحال، باید تا زمان رونمایی نهاییپردازنده‌ی گرافیکی جدید AMD منتظر بمانیم؛ اما فعلا می‌توان نگاهی به اطلاعات منتشرشده در EEC انداخت.

اطلاعات به‌دست‌آمده از EEC مشخصات چهار پردازنده‌ی گرافیکی جدید را نشان می‌دهد: Radeon RX 5950 XT (نسخه‌ی پرچم‌دار)، Radeon RX 5950 ،Radeon RX 5900 و Radeon RX 5800. باتوجه‌به این اطلاعات، می‌توان پیش‌بینی کرد حداقل یک پردازنده‌ی گرافیکی جدید مبتنی‌بر Navi با سه نسخه‌ی متنوع معرفی خواهد شد. احتمالا پردازنده‌ی جدید همان محصولی باشد که AMD از دوونیم سال پیش با شعار Big Navi آن را تبلیغ می‌کرد. شاید طرفداران این شرکت بالاخره بتوانند از پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌داری بهره ببرند که سال‌ها منتظرش بودند. دراین‌میان، برخی احتمال می‌دهند شاید تنها با خانواده‌ای جدید از پردازنده‌های گرافیکی روبه‌رو باشیم و با اینکه پردازنده‌های مذکور قوی‌تر از RX 5800 خواهند بود، شاید Big Navi نباشند.

پردازنده گرافیکی جدید AMD

اگر رونمایی چهار کارت گرافیک جدید AMD را محتمل بدانیم، شاید یکی از آن‌ها همان کارتی باشد که قبلا در اطلاعات Open VR منتشر شد. نام‌گذاری محصولات نشان می‌دهد RX 5950 XT احتمالا از کارت‌های دیگر قوی‌تر باشد (همانند ترتیبی که در RX 5700 دیدیم). به‌هرحال، درصورت صحت اطلاعات منتشرشده این کارت گرافیکی احتمالا بسیار قدرتمند خواهد بود.

با معرفی محصولات جدید، احتمال بازگشت AMD به رقابت پردازنده‌های گرافیکی افزایش می‌یابد

احتمالا AMD با رونمایی محصولات جدید، بخش‌های خالی بازار را با حضور خود پر می‌کند. درواقع، این شرکت در برخی از دسته‌های قیمتی محصولی ندارد و می‌توانند با رونمایی کارت‌های مذکور، حضور خود را پررنگ‌تر کند. در چنین حالتی، قیمت محصولات کنونی RX 5700 نیز با کاهش روبه‌رو خواهد شد. کارت‌های گرافیکی جدید همگی با روش هفت‌نانومتری تولید خواهند شد و از ریزمعماری RDNA بهره خواهند برد. رهگیری پرتو نیز از قابلیت‌هایی است که به‌صورت پیش‌فرض در این کارت‌ها پشتیبانی خواهد شد. اگر اطلاعات بنچمارک OpenVR را صحیح بدانیم، قدرت کارت‌ جدید AMD حداقل ۱۵ درصد بهتر از پرچم‌دار انویدیا، یعنی RTX 2080 Ti، خواهد بود.

مدیرعامل AMD، لیزا سو، قبلا در صحبت‌های خود از رونمایی پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX Navi خبر داده بود. او همچنین گفته بود شرکتش سرمایه‌گذاری عظیمی روی فناوری رهگیری پرتو برای کارت‌های گرافیکی سال ۲۰۲۰ خواهد کرد که از ریزمعماری نسل دوم RDNA بهره می‌برند. ریزمعماری مذکور ادغام سخت‌افزاری چشمگیری محسوب می‌شود تا از رهگیری پرتو پشتیبانی کند. می‌توان قابلیت‌های زیر را از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر نسل دوم معماری RDNA انتظار داشت:

  • فرایند تولید 7nm+ بهینه‌سازی شده
  • گزینه‌های انتخابی کارت گرافیک‌های دسکتاپ با سطح حرفه‌ای
  • پشتیبانی از رهگیری پرتو در سطح سخت‌افزار
  • ترکیبی از کارت‌های گرافیک GDDR6 و HBM2
  • بازدهی قدرت بیشتر نسبت به پردازنده‌های گرافیکی نسل اول ناوی
  • پردازنده گرافیکی جدید AMD

    در سال‌های اخیر، بخش پردازنده‌های گرافیکی AMD حضور پررنگی در بازار نداشته است. اگرچه این شرکت در حوزه‌ی پردازنده‌های اصلی حرکت‌هایی بزرگی کرده و سهم بازار خود را افزایش داده‌ است، برند رادئون در دسته‌ی محصولات گرافیک هنوز راه زیادی در پیش دارد. آخرین رونمایی قدرتمند AMD در بازار پردازنده‌های گرافیکی، با Hawaii رخ داد. اکنون می‌توان انتظار داشت RX 5950 XT نقطه‌ی شروعی برای بازگشت AMD به رقابت در صحنه‌ی پردازنده‌های گرافیکی باشد.

    درحال‌حاضر، AMD ازلحاظ فرایندهای تولید درمقایسه‌با رقبا برتری دارد و درمقابل، انویدیا کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری تورینگ را با قیمت گرانی عرضه می‌کند. همه‌ی این موارد نشان می‌دهند اکنون فرصتی عالی برای AMD وجود دارد تا سهم خود را از بازار پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی افزایش دهد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات