Mojo Vision، تولیدکننده‌ی اولین لنز تماسی هوشمند جهان

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ Mojo Vision در سیلیکون‌ولی لنز تماسی هوشمندی با دقت ۱۴ هزار ppi طراحی کرده است.
تبلیغات

 Mojo Vision، استارتاپ جدید سیلیکون‌ولی در حال طراحی «اولین لنز تماسی هوشمند در جهان» است. این لنز مجهز به صفحه‌ی نمایشی است که می‌تواند دید کاربر به دنیای اطراف را بهبود دهد. موجو ویژن که نمونه‌ی اولیه‌ی این محصول را هفته‌ی گذشته در نمایشگاه CES به نمایش درآورد، حالا آماده است درباره‌ی توسعه‌ی آن صحبت کند.

هدف موجو ویژن از تولید لنز تماسی هوشمند، در درجه‌ی اول کمک به افراد کم‌بینا است. این لنز لایه‌های بهبودیافته‌ای از جهان را نمایش می‌دهد و با دقت و بزرگنمایی به بهبود دید افراد کمک می‌کند. نمونه‌ی نمایش‌یافته در CES، شامل صفحه‌ی نمایش تک رنگ و سبز متصل به یک باتری بزرگ بود. موجو ویژن برای عرضه‌ی نهایی این محصول به‌ویژه برای نمونه‌های پزشکی، نیاز به تأییدیه‌ی سازمان غذا و دارو دارد.

لنز موجو

فناوری موجو در لنزهای سخت صلبیه، تعبیه شده است. این لنزها دارای بخشی پیازی هستند که درست بالای سطح چشم قرار می‌گیرد. طبق ادعای موجو ویژن، این لنز مجهز به صفحه‌ی نمایشی با دقت ۱۴ هزار ppi (برای مقایسه، دقت صفحه‌ی نمایش آیفون ۱۱، تنها ۳۲۶ ppi است) و یک حسگر تصویر، رادیو و حسگر حرکتی است که برای کمک به پایدارسازی و برهم‌نهی تصویر در آن تعبیه شده‌اند.

با اینکه موجو مدعی تمام امکانات است، هنوز دموی کاملی از لنز را به نمایش در نیاورده است. فناوری صفحه‌ی نمایش، در نزدیکی چشم کار می‌کند (قرار دادن آن روی چشم هنوز مجاز نیست) اما نیاز به یک باتری اکسترنال و پردازنده دارد. به‌گفته‌ی موجو ویژن، افراد می‌توانند هنگام شب، لنز خود را خارج کنند و از طریق سیستم القای اختصاصی آن را شارج کنند.

موجو در بخشی از دموی خود، عملکرد صفحه‌ی نمایش را برای بهبود بینایی افراد به‌ویژه افراد کم‌بینا در تاریکی را شرح داد. نسخه‌ی دمو براساس یکی از جدیدترین الگوریتم‌های کشف، ساخته شده است که محل اشیا در اتاق را نشان می‌دهد. دمو عملکرد خوبی داشت اما عملکرد لنز به معیارهای بیشتری وابسته است.

هدف نهایی موجو ویژن، تولید لنز تماسی با عملکرد مشابه Google Glass است: صفحه‌ی نمایشی که اطلاعات به هنگام و سودمند را بدون نیاز به برداشتن تلفن همراه، نمایش دهد. با این تفاوت که لنز تماسی کوچکتر است و چالش‌های اجتماعی گوگل گلس را هم ندارد؛ از طرفی، تعبیه‌ی فناوری در شیئی کوچکتر از یک سکه، کار دشواری است. به‌گفته‌ی موجو، کاربران ممکن است برای ارتباط و تماس، نیاز به پوشیدن متعلقات بیشتری داشته باشند و قابلیت ردیابی چشمی را برای دید کاربرها پیشنهاد می‌دهد. به‌گفته‌ی یکی از تست‌کنندگان محصول:

درحالی‌که هدست VR HTC Vive را پوشیده بودم، قابلیت ردیابی چشمی برایم خسته کننده بود. موجو می‌گوید به این قابلیت عادت می‌کنید اما من پس از چند دقیقه حس سردرد داشتم.

موجو ویژن درنظر دارد لنز تماسی هوشمند خود را به مشتریان سازمانی و فردی بفروشد. اولین نسخه‌های این محصول به کمک افراد مبتلا به اختلال‌های بینایی می‌روند. این شرکت موفق به جذب سرمایه‌ی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه‌ی فناوری خود شد. هنوز مسیر زمانی مشخصی برای عرضه‌ی اولین لنزهای تماسی به بازار وجود ندارد. البته موجو امیدوار است این محصول تا دو سال آینده عرضه شود.

لنز تماسی موجو ویژن، به بهبود دید افراد کم بینا کمک می‌کند

موجو هم ممکن است مانند بسیاری از پوشیدنی‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شود. مشکلاتی مثل قابلیت همکاری و سازگاری بین پلتفرم‌ها. کاربرد این محصول برای افراد مبتلا به اختلال بینایی منحصربه‌فرد و سودمند است اما برای جلب رضایت طیف گسترده‌تری از مخاطب‌ها و افزایش کاربرد روزمره، نیاز به دلایل قانع‌کننده‌تری دارد. (این شرکت هنوز درباره‌ی قیمت لنزها چیزی نگفته است اما می‌گوید لنزها باید سالانه تعویض شوند). لنزهای متصل به اینترنت می‌توانند برای کاربران آندرویدی مفید باشند که می‌خواهند بدون پوشیدن عینک‌های AR، نوتیفیکشن‌ها را ببینند؛ اما موجو هم مانند بسیاری از محصولات پوشیدنی، برای دسترسی به iMessage آیفون، دچار مشکل می‌شود.

موجو یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌ها یعنی تعبیه‌ی صفحه‌ی نمایشی کوچک در لنز تماسی را برطرف کرده است اما هنوز باید درستی عملکرد محصول را ثابت کند و فراتر از آن، جامعه و مخاطب هم باید با ایده‌ی لنزهای تماسی AR، احساس راحتی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات