اپلکیشن تیک‌تاک در سال ۲۰۱۹ بیش از فیسبوک و Messenger فیسبوک دانلود شده است

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
اپلکیشن تیک‌تاک در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۷۰۰ میلیون بار دانلود، پشت سر واتس‌آپ و جلوتر از فیسبوک و اپلکیشن پیام‌رسان Messenger فیسبوک ایستاده است.
تبلیغات

سال ۲۰۱۹ میلادی برای تیک‌تاک (TikTok)  با اخبار شومی خاتمه یافت؛ هم ارتش ایالات متحده و هم نیروی دریایی این کشور، به دلیل نگرانی‌های امنیتی استفاده از اپلکیشن مذکور را ممنوع کردند. اما تمامی اخبار یادشده، این واقعیت که سال ۲۰۱۹ برای این اپلکیشن و شبکه‌ی اجتماعی چینی سالی شکوه‌مند بوده را تغییر نمی‌دهد. براساس گزارش شرکت تحلیل داده‌ی Sensor Tower، اپلکیشن تیک‌تاک با بیش از ۷۰۰ میلیون دانلود در سراسر جهان، در بازه‌ی زمانی یادشده دومین اپلیکیشنی بوده که بیشترین دانلود را داشته است. درواقع تیک‌تاک توانسته هم اپلکیشن فیسبوک و هم اپلکیشن پیام‌رسان Messenger فیسبوک را پشت سر بگذارد. نرم‌افزار فیسبوک زیر ۷۰۰ میلیون بار و Messenger اندکی بیش از ۷۰۰ میلیون بار دانلود شده‌اند.

نرم‌افزار واتس‌آپ (WhatsApp) به دلیل محبوبیت بالا در هندوستان، با بیش از ۸۵۰ میلیون دانلود رتبه‌ی اول را از آن خود کرده است. باتوجه به اظهارات Sensor Tower، از آن‌جایی که ۴۵ درصد از افرادی که برای اولین‌بار تیک‌تاک را دانلود کرده‌اند اهل هندوستان هستند، این کشور پرجمعیت در افزایش محبوبیت اپلکیشن مذکور نیز دخیل بوده است. در گزارش Sensor Tower اشاره شده که واتس‌آپ در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ نسبت به سه‌ماهه‌ی پیش از آن ۳۹ درصد رشد کرده است.

تیک‌تاک یک شبکه‌ی اجتماعی مبتنی‌بر اپلکیشن است که کاربران آن بیشتر نوجوانان و جوانان بوده و ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای که اغلب با پس‌زمینه‌ی موسیقی همراه هستند را به اشتراک می‌گذارند. این اپلکیشن از الگوریتم‌هایی بهره می‌برد که با سنجش نوع ویدئوها و مدت زمانی‌که کاربر صرف تماشای آن‌ها می‌کند، توانایی یادگیری محتوای مورد علاقه‌ی کاربر را داشته و از این داده‌ها برای ایجاد محتوای باب طبع مخاطب استفاده می‌کند. تیک‌تاک بیش از ۱٫۵ میلیارد بار دانلود شده و متعلق به شرکت چینی ByteDance، با ارزش‌ترین استارتاپ کنونی جهان است. این نرم‌افزار در ماه‌های اخیر به‌شدت زیر ذره‌بین بوده است. دولت آمریکا نه‌تنها به هواوی و پتانسیل بالای این شرکت در صدمه‌زدن به امنیت ملی مشکوک است، بلکه تیک‌تاک را متهم به تهدیدات مربوط به حریم شخصی کاربران و امنیت و آزادی بیان کرده است. برای مثال یک دادخواست گروهی در کالیفرنیا مطرح شده که ادعا دارد این اپلکیشن به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه، داده‌های قابل شناسایی و شخصی کاربر را جمع‌آوری کرده و به چین ارسال می‌کند.

tiktok

این سوظن‌ها سبب نشده تا تیک‌تاک همانند هواوی به لیست سیاه ایالات متحده اضافه شود، اما ارتش آمریکا به‌دنبال دستورالعمل منتشرشده توسط پنتاگون، استفاده از این اپلکیشن در گوشی‌های موبایل سازمانی را ممنوع کرده است. پیش‌تر نیروی دریایی این کشور به دلیل مسائل مربوط به امنیت سایبری، نرم‌افزار یادشده‌ی چینی را برای دستگاه‌های موبایلی که توسط دولت ارائه می‌شوند ممنوع کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات