چرا دوربین‌های DSLR هنوز در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری سال، فرمان‌روایی می‌کنند؟

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
نمایشگاه CES بیش از همه‌چیز با فناوری‌های آینده شناخته می‌شود، منتهی هنوز در این نمایشگاه، شاهد دوربین‌هایی متعلق به یک دهه‌ی پیش هستیم.
تبلیغات

نمایشگاه CES 2020 بهترین مکان و زمان برای رونمایی از جدیدترین دستاوردهای دنیای فناوری محسوب می‌شود. نمایشگاهی که نوآوری‌های دیوانه‌‌واری همچون ربات آشپز و تلویزیون‌های رول‌شونده در آن دیده شدند. چرا باید در چنین رویدادی که نمایشی از آینده‌ی دنیای فناوری بود، هنوز باید شاهد محصولاتی همچون دوربین‌های DSLR باشیم که عمری بیش از یک دهه دارند؟

در نمایشگاه CES امسال، دوربین‌هایی همچون کانن 1DX Mark III و نیکون D780 به‌عنوان محصولات برتر حضور داشتند. با نگاهی به همین محصولات، شاید تصور حضور در CES ۲۰۱۰ در ذهن بازدیدکننده‌‌ها شکل می‌گرفت که آن‌چنان اشتباه هم نبود. آیا تولیدکننده‌های دوربین، چشمان خود را بسته‌اند و تولید فناوری‌هایی همچون گوشی هوشمند و دوربین‌های بدون آینه را نادیده می‌گیرند؟ یا آیا هنوز دلایل مثبتی برای بازگشت مجدد دوربین‌های DSLR به مهم‌ترین صحنه‌ی دنیای فناوری وجود دارد؟

عکاس‌هایی که ویوفایندرهای اپتیکال را به نمونه‌های EVF ترجیح می‌دهند، تأیید می‌کنند که نمونه‌های EVF یکی از دلایل عدم برتری دوربین‌های بدون آینه در برابر DSLR هستند. به‌علاوه فاکتورهای کم‌اهمیت‌تری هم موجب بازگشت DSLR به صدر اخبار فناوری می‌شوند.

Canon 1DX Mark III

مارک تواین زمانی گفته بود که پیش‌بینی مرگ DSLR، اغراق‌آمیز است. اگرچه دوربین‌های بدون آینه، قطعا آینده‌ی دنیای عکاسی را شکل می‌دهند، هنوز افراد زیادی مجموعه‌ لنزهای باارزشی دارند که برای بدنه‌های قدیمی طراحی شده‌اند (مانند کانن EF و نیکون FX/DX)؛ بدنه‌‌هایی که در ابتدا توسط دوربین‌های DSLR به شهرت رسیدند. به‌علاوه آن‌ها تجربه‌ی عکاسی خود را بر پایه‌ی تجربه‌ای محسوس‌تر از دوربین‌ها پرورش داده‌اند. تجربه‌ی این دسته از عکاسان، با المان‌هایی همچون ویوفایندرهای اپتیکال، بدنه‌هایی با گیره‌های بزرگ‌تر و تنه‌های آینه‌ای گره می‌خورد.

کانن و نیکون حضوری جدی و قابل‌توجه در CES 2020 داشتند. آن‌ها بدنه‌های جدید DSLR را با تجربه‌های آشنا و جذاب عکس‌برداری با دوربین‌های بدون آینه عرضه کردند. تجربه‌هایی همچون فوکوس خودکار حرفه‌ای و قابلیت‌های فیلم‌برداری پیشرفته، ترکیب دوربین‌های بدون آینه را با DSLR ممکن می‌کنند. درواقع شاید بتوان ادعا کرد که شرکت‌ها، دستگاه‌های هیبریدی بدون آینه-DSRL ساخته‌اند.

ترکیبی از بهترین‌ها

بررسی مشخصات و قابلیت‌های کانن 1DX Mark III و نیکون D780 نشان می‌دهد که با دو نمونه‌ی متفاوت از دوربین‌های هیبرید بدون آینه-DSLR روبه‌رو هستیم. دوربین کانن در دسته‌بندی اسپرت حرفه‌ای با قیمت ۶،۵۰۰ دلار قرار می‌گیرد که قطعا موردنیاز عکاسان عادی و متوسط نیست. ازطرفی محصول نیکون که جایگزین D750 محسوب می‌شود، مقرون‌به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد و یک تمایل نامحسوس را به سیستم‌های DSLR نشان می‌دهد. به‌هرحال هردو سیستم نشان می‌دهند که شرکت‌های بزرگ با میراثی عظیم از DSLR، فضای رشد کافی را برای دوربین‌هایی با ویوفایندرهای اپتیکال و ترکیب آن‌ها با قابلیت‌های بدون آینه،‌ درک کرده‌اند.

لنز نیکون Nikkor Z 70–200mm

دوربین نیکون D780 مثالی عالی از دوربین‌های هیبرید بدون آینه-DSLR و آینده‌ی آن‌ها در چند سال پیش‌رو محسوب می‌شود. این محصول، به‌عنوان عضوی جدید (و نه جایگزین) در کنار یکی از محبوب‌ترین DSLRهای بازار یعنی D750 معرفی شد. کاربران از مدت‌ها پیش انتظار داشتند که نسخه‌ی جدیدی از D750 با قابلیت‌های پیشرفته مانند فوکوس خودکار بهینه، نمایشگر لمسی و قابلیت فیلم‌برداری 4K معرفی شود. به‌علاوه محصول جدید ژاپنی‌ها درکنار دوربین پرطرفدار و حرفه‌ای Z6 قرار می‌گیرد که به گواه بسیاری از رسانه‌های فناوری، یکی از برترین محصولات کنونی بازار است. به‌هرحال محصول جدید نیکون می‌تواند برای کاربرانی که به‌دنبال فناوری جذاب بدون آینه هستند و فناوری‌های کاربردی همچون ویوفایندر اپتیکال و عمر باتری بیشتر و لنزهای قوی‌تر DSLR را هم نیاز دارند، جذاب باشد.

دوربین‌های جدید، ترکیبی از قابلیت‌های DSLR و بدون آینه را به کاربران عرضه می‌کنند

دوربین‌های هیبیدی همچون D780 نمی‌توانند ترکیبی از بهترین تجربه‌ها را به کاربر عرضه کنند. DSLRها توانایی همگام کردن قابلیت‌های متعدد بدون آینه‌ها را دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به عکس‌برداری بدون صدا در حالت Live View اشاره کرد که در موقعیت‌هایی همچون انواع مراسم یا رویدادهای ورزشی اهمیت بالایی دارند. ازطرفی، قابلیت‌های بنیادی یک فرم‌فاکتور مناسب سفر و ویوفایندر الکترونیکی (که نوردهی و پروفایل رنگی عکس را پیش از ثبت به کاربر نشان می‌دهد) تنها در قلمرو فناوری بدون آینه باقی می‌ماند. به‌علاوه‌ تجربه‌ی عکاسی کاملا دیجیتال، برای کاربرانی که از دنیای گوشی‌های هوشمند (و نه DSLR) به عکاسی حرفه‌ای آمده‌اند، جذاب‌تر خواهد بود.

از دست دادن تمرکز

اگرچه بازگشت دوربین‌های DSLR در CES 2020 نشانه‌ای مثبت برای طرفداران عکاسی است و انتخاب‌های آن‌ها را گسترده‌تر می‌کند، چند شرط مهم در این رویکرد باید در نظر گرفته شود. فروش دوربین‌های DSLR در سال گذشته، کاهش رشد شدیدتری را نسبت به دوربین‌های بدون آینه تجربه کرد. درنتیجه شاید رونمایی از محصولات جدید به‌معنای آخرین تلاش‌های تولیدکننده‌ها برای جذب مالکان کنونی دوربین باشد. برخی کاربران،‌ دوربین‌های کنونی را بهترین گزینه برای آینده‌ای طولانی می‌دانند و شاید رونمایی از محصولات جدید، آن‌ها را به خرید تشویق کند. ازطرفی برخی کارشناسان می‌گویند محصولی همچون D780، به‌نوعی تمرکز نیکون را از بازار اصلی دور می‌کند. درواقع ژاپنی‌ها اکنون باید بیشترین توجه خود را به سری بدون آینه‌ی Z معطوف کنند.

nikon z6 vs z7 نیکون

مشکل مهمی که در دوربین‌های هیبرید بدون آینه-DSLR دیده می‌شود، کمبود لنزهای اختصاصی است. اگرچه لنزهای افسانه‌ای EF و FX نقاط قوت شرکت‌های کانن و نیکون محسوب می‌شوند، چالش عدم هماهنگی لنزهای قدیمی با قابلیت‌های پیشرفته‌ی بدون آینه مانند فوکوس خودکار در Live View و فوکوس خودکار چشمی هنوز به قوت خود ادامه دارد. کانن در توضیحات خود پیرامون دوربین جدید 1DX Mark III به این نکته اذعان کرد که باید دوربین جدید را بیش از نسخه‌ی بدون آینه، یک دوربین DSLR بدانیم. به‌علاوه هر دو شرکت اکنون مشغول طراحی خانواده‌ی جدید لنزهای RF و Z-Mount هستند و درنتیجه طراحی لنز برای دوربین‌های هیبریدی، در اولویت‌های آن‌ها قرار ندارد.

درنهایت حضور دوربین‌هایی همچون کانن 1DX Mark III و نیکون D780 در نمایشگاهی همچون CES 2020 شاهد نشانه‌ای از کاهش اهمیت DSLR و خود نمایشگاه باشد. امروزه بزرگ‌ترین دوربین‌ها مانند همه‌ی محصولات مصرفی مهم دنیای فناوری، رویدادهای رونمایی اختصاصی دارند. درنتیجه شاید رونمایی از DSLR در CES، نشانه‌ای از کاهش اهمیت دوربین‌ها هم باشد. به‌هرحال صرف‌نظر از تفسیر حضور دوربین‌های مذکور، علاقه‌مندان حداقل تا آینده‌ای نه‌چندان دور، انتخاب‌های جدید هیبریدی در بازار خواهند داشت. شاید چنین محصولاتی فقط برای کاربرانی جذاب باشد که تصمیم به ارتقاء تجهیزات خود در سال جاری دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات