استرالیا درصدد کشتار هزاران شتر است

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
گرمای هوا و خشک‌سالی شدید در استرالیا، شترهای رمیده‌ی این کشور را به رقبایی خطرناک برای انسان در دستیابی به منابع محدود آب تبدیل کرده است.
تبلیغات

پس از آنکه جوامع بومی در منطقه‌ی استرالیای‌جنوبی گزارش دادند گله‌های بزرگ شترها در حال آسیب‌زدن به شهرها و ساختمان‌ها هستند، مقام‌های کشور تصمیم گرفتند برای دفع خطر این حیوانات دست به کشتار آنان بزنند. ازاین‌رو در هفته‌ی پیش‌ رو، شماری از شکارچیان استرالیایی سوار بر هلی‌کوپتر به شترها شلیک خواهند کرد.

ماریتا بیکر، یکی از بومیان عضو جامعه‌ی کانیپی می‌گوید:

شترها با هدف یافتن آب در حال پرسه‌زدن در خیابان‌ها هستند. ما نگران کودکان هستیم.

علاوه‌بر شترها، برخی از اسب‌های رمیده نیز کشته خواهند شد. شترهای رمیده تازه‌ترین معضل استرالیا در میانه‌ی گرفتاری در آتش‌سوزی‌های گسترده محسوب می‌شود. رمیده به حالتی گفته می‌شود که در آن حیوان از اهلی‌بودن درآمده و به حیات‌وحش پناه برده است. این‌ گونه حیوانات معمولا با بازگشت به طبیعت جان گونه‌های بومی را به‌خطر می‌اندازند.

شکارچیانی که به حیوانات رمیده شلیک خواهند کرد، از وزارت محیط‌زیست و آب استرالیا فرستاده می‌شوند. گرما و وضعیت خشک‌سالی در چند ماه گذشته به شکل‌گیری آتش‌سوزی‌های گسترده در سرتاسر استرالیا منجر شده؛ اما خشکسالی این کشور برای سال‌ها به درازا کشیده است. کشتن شترها با بحران آتش‌سوزی هم‌زمان شده است؛ اما به‌طور مستقیم به این واقعه ارتباطی ندارد.

Australian feral camel / شتر رمیده استرالیایی

در قرن نوزدهم، مهاجران اروپایی شترها را به استرالیا آوردند و از آن زمان تاکنون، به حیواناتی رمیده تبدیل شده‌اند.

معدوم‌سازی شترها در ناحیه‌ای به‌نام آنانگو پیتان‌تاتارا یانکونی‌تاتارا (APY) انجام خواهد شد. این محدوده بخشی کم‌جمعیت در استرالیای‌جنوبی است که سکونتگاه شماری از بومیان استرالیایی محسوب می‌شود. ریچارد کینگ، مدیرکل APY در بیانیه‌ای گفت:

هم‌زمان با جست‌وجوی شترها برای آب، فشار بسیار زیادی به جوامع بومی دوردست در زمین‌های APY و فعالیت‌های دام‌پروری آن‌ها وارد شده است. باتوجه‌به وضعیت خشکی کنونی و گله‌های بزرگ شتر که تمام جوامع اصلی APY و زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند، کنترل فوری این حیوانات ضروری است.

ماریتا بیکر، عضو هئیت‌مدیره‌ی APY می‌گوید آن‌ها گرفتار گرمای ناخوشایند و شرایط ناراحت‌کننده شده‌اند و احساس بدی دارند؛ زیرا شترها به محل زندگی‌شان نزدیک می‌شوند و حصارها را می‌شکنند و با پرسه‌زدن اطراف خانه‌ها تلاش می‌کنند ازطریق تهویه‌های هوا آب به‌دست آورند.

شترها همچون برخی از دیگر جانوران نظیر گربه‌ها و خرگوش‌ها، حیوانات بومی استرالیا محسوب نمی‌شوند و مهاجران بریتانیایی آن‌ها را در قرن نوزدهم از هند و افغانستان و خاورمیانه به این کشور آوردند. برآوردهای مختلفی از جمعیت شترها وجود دارد؛ اما گمان می‌رود که صدهاهزار نفر از آن‌ها در امتداد بخش‌های مرکزی استرالیا زندگی می‌کنند.

شترها می‌توانند به حصارها و تجهیزات کشاورزی و سکونتگاه‌ها آسیب بزنند و همچنین آب موردنیاز ساکنان را مصرف کنند. آن‌ها در انتشار متان نیز نقش دارند که یکی از گازهای گلخانه‌ای تأثیرگذار در تغییر اقلیم محسوب می‌شود.

Australian firefighters

آتش‌نشانان در مواجهه با شعله‌های آتش در نیوساوث ولز

آتش‌سوزی‌های گسترده‌ی استرالیا از سپتامبر تاکنون ۲۵ کشته برجای گذاشته و نزدیک به دوهزار خانه را نابود کرده است. بخش‌های شرقی و جنوبی کشور بیش از همه تحت‌تأثیر آتش قرار گرفته و بسیاری از حیوانات نیز طعمه‌ی حریق شده‌اند.

استرالیا همواره در این موقع سال درگیر آتش می‌شد؛ اما آتش‌سوزی‌های امسال شدیدتر از موارد پیشین هستند. این کشور همچنین در طول دهه‌های اخیر گرم‌تر شده است و پیش‌بینی می‌شود این گرمایش همچنان ادامه داشته باشد. دانشمندان از مدت‌ها پیش هشدار داده بودند این اقلیم گرم‌تر و خشک‌تر که در شکل‌گیری آتش‌سوزی‌ها نقش دارد، تکرارشونده‌تر و شدیدتر خواهد شد.

گروه‌های حامی حیوانات هنوز به تصمیم تازه‌ی مقام‌های استرالیا واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما خبرگزاری آناتولی روز جمعه گزارش داد که گروه امدادی ترک به‌دنبال آن است که کشتار شترها را متوقف کند. به‌گفته‌ی سرکان نرگس، نایب‌رئیس بنیاد غیرانتفاعی IHH، گروه او با همکارانش در استرالیا تماس خواهد گرفت تا تلاش کند راه چاره‌ای برای این وضعیت بیابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات