چرا AMD عرضه پردازنده Ryzen 9 3950X را به‌تعویق انداخت؟

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD اخیرا اعلام کرد که قصد دارد تاریخ عرضه‌ی پردازنده‌ی Ryzen 9 3950X را تا مدتی به‌تعویق بیاندازد؛ دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی AMD چه بود؟
تبلیغات

چند روز پیش بود که رسانه‌ی Guru3d در گزارشی به‌نقل از چند منبع مدعی شد که AMD تاریخ عرضه‌ی پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 3950X را به‌تعویق انداخته و قصد دارد پردازنده‌ی مرکزی موردبحث را در ماه نوامبر ۲۰۱۹ (آبان - آذر ۱۳۹۸) روانه‌ی بازار کند.

Ryzen 9 3950X به ۱۶ هسته‌ در کنار ۳۲ ترد پردازشی مجهز شده است و مانند دیگر پردازنده‌های نسل سومی رایزن، روی سوکت AM4 خواهد نشست. این پردازنده‌ی جدید ۷۲ مگابایت حافظه‌ی کش دارد و با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده است. در ضمن پردازنده‌ی جدید AMD دارای توان حرارتی معادل ۱۰۵ وات است.

خبر تأخیر عرضه‌ی پردازنده‌ی Ryzen 9 3950X اخیرا به‌صورت رسمی از سوی AMD تأیید شده است. تا لحظه‌ی نگارش این خبر، هیچ‌گونه جزئیاتی در ارتباط با تصمیم اخیر AMD منتشر نشده و دقیقا نمی‌دانیم که چرا تاریخ عرضه‌ی Ryzen 9 3950X به‌تعویق افتاده است. رسانه‌های مختلفی علت را جویا شدند، اما AMD تاکنون تصمیم گرفته است در این باره سکوت کند.

ای ام دی رایزن AMD Ryzen

گرچه جزئیات رسمی مربوط به تصمیم AMD در دسترس قرار نگرفته‌اند، اما می‌توان در این زمینه حدس‌هایی زد. AMD قبلا در پردازنده‌های پیشین خانواده‌ی رایزن با برخی مشکلات مربوط به فرکانس بوست مواجه شده بود و احتمال می‌دهیم که این سناریو برای جدیدترین پردازنده‌ی این خانواده نیز تکرار شده باشد. البته AMD مدتی پیش اعلام کرد که مشکلات موردبحث با انتشار فرم‌ور جدید AGESA 1.0.0.3 ABBA حل شده‌اند. سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا همان مشکلات قبلی گریبان‌گیر پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 3950X نیز شده‌اند یا اینکه مشکل، چیز دیگری است؟

آن‌طور که رسانه‌ی دیجی‌تایمز مدعی شده است، در خط تولید پردازنده‌ی جدید AMD در شرکت TSMC مشکلی وجود ندارد و همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود. رسانه‌ی موردبحث ظاهرا به منبعی قابل‌اعتماد دسترسی پیدا کرده است که می‌گوید مشکلات AMD در زمینه‌ی سرعت کلاک هستند؛ ظاهرا AMD هم‌اکنون در راه رسیدن به سرعت کلاک مطلوب در پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 3950X با برخی مشکلات مواجه شده است. منبع وب‌سایت دیجی‌تایمز، یکی از کارکنان فعال در شرکت AMD است و می‌گوید که اطلاعات دقیقی در دست دارد.

ای ام دی رایزن AMD Ryzen 9 3950x

AMD هنگام معرفی Ryzen 9 3950X مدعی شد که این پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای، دارای سریع‌ترین سرعت کلاک تک هسته‌ای (۴/۷ گیگاهرتز) است و به‌طور کلی فرکانس پردازشی پایه‌ی تحسین‌برانگیز ۳/۵ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. AMD ظاهرا برای دستیابی به سرعت کلاک مربوط به فعالیت‌های چند هسته‌ای، هم‌اکنون با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

شکی نداریم که AMD دیر یا زود خواهد توانست پردازنده‌ی جدیدش را با فرکانس‌های پردازشی وعده‌داده‌شده تولید و روانه‌ی بازار کند. بااین‌حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که این شرکت در ماه نوامبر چه تعداد پردازنده‌ را عرضه خواهد کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات