چرا AMD نتوانسته پاسخگوی تقاضا برای پردازنده‌های ۷ نانومتری خود باشد؟

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD مدت کوتاهی پس از عرضه به بازار کمیاب شدند. براساس شنیده‌ها TSMC، تامین‌کننده‌ی قطعات AMD مقصر این کمبود است.
تبلیغات

پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD، ازجمله پردازنده‌ی قدرتمند Ryzen 9 3900X، پس از عرضه به‌سرعت طرفداران بسیاری پیدا کرد و محبوب کاربران زیادی شد. اما اکنون که تقریبا سه ماه از عرضه‌ی اولیه‌ی آن‌ها به بازار می‌گذرد، به‌سختی می‌توان آن‌ها را در انبارها پیدا کرد. شاید یک دلیل آن، تأخیر احتمالی در تولید سیلیکون باشد که تهدیدی جدی برای عرضه‌ی آتی آن دسته از پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی AMD که از لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده می‌کنند، به‌شمار می‌آید.

شایعه‌ی فوق ابتدا توسط DigiTimes مطرح شد. طبق گزارشی که این رسانه منتشر کرد، TSMC، تولیدکننده‌ی کنونی قطعات کامپیوتری AMD، با محدودیت‌هایی در تولید مواجه بوده و در نتیجه، در برآورده‌کردن تقاضای بازار دچار مشکل شده است. این محدودیت تاحدی ناشی‌ از قراردادهای کلان این شرکت در بخش گوشی‌های هوشمند و به‌ویژه چند محصول خاص ازجمله آیفون ۱۱ است که از خطوط تولید ۷ نانومتری آن استفاده می‌کنند.

 Ryzen 3000

در اثر افزایش محبوبیت نودهای ۷ نانومتری، TSMC مجبور شده است زمان مقرر تولید محصولات خود را از دو ماه به تقریبا ۶ ماه افزایش بدهد تا تقاضای بالای بازار را پاسخگو باشد. اگر این شایعه صحت داشته باشد، کار TSMC را می‌توان تهدیدی برای تأمین پردازنده‌های گرافیکی ناوی AMD (سری RX 5700) یا پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن دانست. رایزن ۳۰۰۰ پس از عرضه به بازار، محبوبیت زیادی در بازار پردازنده‌های مصارف عام دسکتاپ به دست آورد.

خطا و نارسایی به این روشنی در زنجیره‌ی عرضه و تقاضای محصولات ۷ نانومتری AMD بسیار بعید بود. AMD یکی از مهم‌ترین مشتریان TSMC است. بسیار محتمل به‌نظر می‌رسد که هر دو شرکت، قراردادهایی محکم برای تضمین تولید مستمر محصولات پیشتاز AMD امضا کرده باشند. این گفته با توجه به عرضه‌ی مستحکم کارت‌های گرافیک RX 5700 این شرکت در هفته‌های اخیر ثابت می‌شود. عدم پیش‌بینی کمبود کالا و ناتوانی در عرضه در آینده‌ای نزدیک موضوعی ناشدنی برای هر دو شرکت است. البته باید توجه داشت موانع بالقوه‌ای در مسیر تولید محصولات آتی AMD وجود دارد. اگر شرکت بخواهد خانواده‌ی جدیدی از کارت‌های پردازنده‌ی ناوی معرفی کند (چنانچه این شرکت هم‌اکنون مشغول کار روی آن‌ها است)، برای تأمین آن حتما با مشکل مواجه خواهد شد.

احتمال دیگری که می‌توان بیان کرد، تأخیر در پردازنده‌های حرفه‌ای دسکتاپ نسل سوم Threadripper است که مدت‌ها است در انتظار تولید مانده‌اند. انتظار می‌رود این پردازنده‌ها تا پیش از پایان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند. با توجه به اطلاعات فاش‌شده از تست عملکرد این پردازنده‌ها که به‌تازگی منتشر شده‌اند، به‌احتمال زیاد پردازنده‌های نسل سوم تردریپر می‌توانند پس از عرضه‌ی نهایی به بازار، به‌شدت مورد پسند کاربران قرار بگیرند و فروش خوبی را تجربه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات