آشنایی با دیپ فیوژن، ویژگی جدید آیفون برای خلق تصاویری بی‌نقص

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ویژگی دیپ فیوژن دوربین آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس با قدرت محاسباتی خود، تصاویری با بیشترین وضوح و کمترین نویز ممکن برای کاربران به ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس با دوربین سه‌گانه در کنفرانس دیشب اپل معرفی شدند. این دو گوشی مجموعه‌ای از جدیدترین فناوری‌های اپل برای دوربین موبایل را در خود جای داده‌اند که شامل حسگرهای بهبودیافته، لنزهای فوق عریض جدید و تراشه‌ی قدرتمند A13 Bionic کوپرتینونشین‌ها می‌شوند. دوربین‌های این دو گوشی پیشرفت محسوسی نسبت به دوربین‌های آیفون ۱۰ اس و آیفون ۱۰ اس مکس داشته‌اند.

دوربین پرچم‌داران جدید غول فناوری آمریکایی در زمان آغاز عرضه‌ی دو گوشی یعنی ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) همراه‌با دو ویژگی شاخص یعنی حالت شب و حالت پرتره‌ی جدید آماده‌ی ثبت تصاویر باکیفیت هستند و در پاییز (احتمالا اواخر اکتبر) نیز ویژگی جدیدی به آن‌ها اضافه خواهد شد که به نظر می‌رسد اپل آن را با هدف رقابت با ویژگی عکاسی جدید و تأثیرگذار گوگل که برپایه‌ی استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده، ایجاد کرده است.

این ویژگی که دیپ فیوژن (Deep Fusion) نام دارد، برمبنای بهره‌مندی از پیشرفت اپل در یادگیری ماشین ایجاد شده است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند تصاویر بهتری بگیرند. دوربین‌ آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس با بهره‌مندی از این ویژگی مانند دوربین گوشی‌های پیکسل گوگل می‌توانند در رمزگشایی تصاویر موفق‌تر عمل کنند و تصاویری با ظاهر بهتر بگیرند.

فیل شیلر، رئیس ارشد بخش بازاریابی جهانی اپل، دیشب در مراسم معرفی آیفون‌های جدید، از این حالت تصویربرداری به‌عنوان «علم دیوانه‌کننده‌ی عکاسی محاسبه‌ای»یاد کرد و با لحن اغواکننده‌ای توضیح داد که دوربین با استفاده از این ویژگی قبل از اینکه کاربر دکمه‌ی شاتر را بزند، چهار عکس با نوردهی طولانی و کوتاه می‌گیرد و پس از اینکه کاربر دستش روی این دکمه برود، تصاویری با نوردهی طولانی‌تر ثبت می‌کند.

نتیجه‌ی نهایی استفاده از دیپ فیوژن گرفتن ۹ تصویر و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، تنها در یک ثانیه و خلق تصویری با کمترین نویز ممکن و واضح‌ترین جزئیات است. اپل مدعی است در این ویژگی که در آن برای نخستین بار از موتور عصبی برای ایجاد تصاویری بی‌نقص استفاده شده است، پیکسل به پیکسل عکس با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی پردازش می‌شود، بافت و جزئیات هر بخش از تصاویر بهینه‌سازی می‌شود و نویز هم به حداقل میزان ممکن می‌رسد. تصاویر ثبت‌شده با استفاده از این ویژگی از دامنه‌ی دینامیک بسیار خوبی برخوردار هستند و استفاده از آن در نور متوسط بهترین نتیجه را به‌دنبال دارد.

ویژگی دیپ فیوژن دوربین آیفون 11 پرو و پرو مگس- Deep fusion feature of iphone 11 pro and prro max camera

همان‌طور که گفتیم، کوپرتینونشین‌ها دیپ‌ فیوژن را به امید پیشی‌گرفتن از عکاسی مبتنی بر هوش‌ مصنوعی گوگل ایجاد کرده‌اند. گوگل چند سال است که این شیوه‌ی عکاسی را در گوشی‌های پیکسل خود پیاده‌سازی کرده و این قدرت محاسباتی که به لطف استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های گوشی‌های پیکسل 3 و پیکسل A3 ایجاد شده، دوربین دو گوشی را به‌طرز انکارناپذیری به یکی از بهترین دوربین‌‌های موبایل تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد که گوگل در آینده‌ی نزدیک از پیکسل 4 رونمایی می‌کند؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم رقیب سرسخت اپل چگونه می‌خواهد قدرت خود را در زمینه‌ی ارتقای توانایی‌های دوربین موبایل به رخ حریف خود بکشاند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات