نگاهی به قابلیت‌های نسخه جدید اپل کارپلی در iOS 13

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نسخه‌ی جدید اپل کارپلی برای سیستم‌‌عامل iOS منتشر شده است که تا اواخر سپتامبر دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. در این مقاله، قابلیت‌های اپل کارپلی ۲۰۱۹ را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

از سپتامبر امسال، کاربران آیفون می‌توانند آخرین نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی سیستم‌عامل اپل، یعنی iOS 13 را روی گوشی هوشمندشان نصب کنند. دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند iOS 13 ارزشمند است؛ اما علاقه‌مندان خودرو هم باید منتظر به‌روزرسانی اپل کارپلی (Apple CarPlay) باشند. به‌روزرسانی جدید اپل کارپلی رایگان خواهد بود و به‌محض متصل‌شدن، کاربران سیستم‌عامل iOS تغییرات چشمگیر آن را مشاهده می‌کنند.

Apple CarPlay  iOS 13 / اپل کارپلی

اولین نکته‌ای که توجه کاربران را به خود جلب خواهد کرد، صفحه‌ی اصلی اپل کارپلی است. کارپلی در این صفحه کارت‌هایی نمایش می‌دهد که به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند اطلاعات بیشتری را با یک نگاه به کاربر ارائه دهد. صفحه‌ی اصلی دینامیک است و بسته به آنچه در تقویم شخص وجود دارد و جایی که می‌خواهد برود و آنچه گوش می‌دهد، متفاوت دیده می‌شود. 

افزون‌براین، دکمه‌ی دسترسی سریع برای شروع ناوبری هم وجود دارد و همراه‌ با آن، کارتی برای پادکست دلخواه کاربر و کارتی بزرگ‌تر مشاهده می‌شود که اپل مپ (Apple Maps) را نشان می‌دهد. در سمت راست، برنامه‌هایی دیده می‌شوند که اخیرا استفاده شده‌اند و دکمه‌ای برای مشاهده‌ی برنامه‌های فعال وجود دارد. همچنین، کاربر می‌تواند برای دسترسی به صفحه‌نمایش سنتی اپلیکیشن، انگشت خود را به سمت راست بکشد.

Apple CarPlay  iOS 13 / اپل کارپلی

در نسخه‌ی جدید، همه‌چیز نسبتا آشنا به‌نظر می‌رسد. گفتنی است چند آیکون از اپلیکیشن‌ها جدید هستند؛ اما تا وقتی این برنامه‌ها را بازنکنید، متوجه تغییرات نمی‌شوید. برنامه‌های دیگر هم احتمالا در هفته‌های آینده با طراحی جدید ترکیب می‌شوند تا ادغام آن‌ها در iOS 13 بهبود یابد. در بخش تقویم، برنامه‌ی زمان‌بندی نشان داده می‌شود و به راننده این امکان را می‌دهد که برای رسیدن به قرار ملاقات، ناوبری را شروع کند. 

Apple CarPlay  iOS 13 / اپل کارپلی

اپل مپ قابلیتی است که بسیاری از کاربران در گذشته به‌دلیل علاقه به گوگل مپ از آن اجتناب کرده‌اند. عملکرد اپل مپ نیز بهبود یافته و استفاده از آن نیز آسان شده است. با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد گوگل مپ اکنون به به‌روزرسانی نیاز دارد تا به‌اندازه‌ی اپل مپ مناسب و کارا باشد.

با بازکردن اپل مپ، منو کوچکی نشان داده می‌شود که به شما امکان می‌دهد مقصد خود را با سیری، دستیار صوتی اپل، وارد کنید. علاوه‌بر‌آن، می‌توانید از صفحه‌کلید روی صفحه یا فهرست دسته‌بندی مکان‌های دلخواه بهره ببرید. اگر راننده به‌دنبال کافی‌شاپ باشد، سیستم گزینه‌های نزدیک و رتبه‌بندی آن‌ها را در یلپ (Yelp) و تریپ‌ادوایزر (TripAdvisor) نشان می‌دهد. همچنین، برای شروع حرکت با استفاده از قابلیت ناوبری، می‌توان با ضربه‌ای سریع روی نمایشگر این کار را انجام داد و درصورت نیاز به رزرو میز، می‌توان از گزینه‌های تماس استفاده کرد.

Apple CarPlay  iOS 13 / اپل کارپلی

بخش تنظیمات در اپل کارپلی اکنون گزینه‌ی «هنگام رانندگی مزاحم نشوید» (Do Not Disturb While Driving) را ارائه می‌دهد. درصورت فعال‌بودن این قابلیت، سیستم تمام تماس‌های دریافتی را روی سکوت می‌گذارد و به‌طور خودکار ازطریق پیامک «در حال رانندگی هستم. بعدا با شما تماس خواهم گرفت» به تماس‌گیرنده پاسخ می‌دهد.

چنین قابلیتی برای رانندگان تازه‌کار بسیار عالی است؛ زیرا وسوسه‌ی تماس تلفنی را به‌کلی از بین می‌برد. یکی دیگر از بخش‌های جالب در تنظیمات، تغییر حالت نور یا تاریکی صفحه است که کاربران می‌توانند آن را روی حالت‌های خودکار یا ثابت قرار دهند.

در نسخه قبلی iOS، اگر از اپل کارپلی استفاده می‌کردید، گوشی آیفون نیز از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی تقلید می‌کرد. اگر یکی از مسافران می‌خواست هنگام ناوبری از گوشی تلفن‌همراه شما استفاده کند، صفحه‌ی کارپلی به نمایش آیکون‌ها بازمی‌گشت و راننده مجبور بود دوباره ناوبری را از نو اجرا کند؛ اما در نسخه‌ی جدید iOS دیگر این‌گونه نیست. سایر سرنشینان می‌توانند در حال اجرای برنامه‌ی ناوبری روی گوشی هوشمند راننده، هر چیزی را در گوشی جست‌وجو کنند. 

دستیار صوتی سیری هم در iOS 13 از رویکرد بهتری استفاده کرده است؛ اما دسترسی خود را به اپلیکیشن‌های بیشتری گسترش می‌دهد. فراخوانی سیری جایگزین استفاده از کل صفحه نمی‌شود و اکنون کارپلی یک خط نمایش صوتی را روی هر برنامه‌ی در حال اجرا قرار می‌دهد که به‌‌ویژه هنگام استفاده از ناوبری مفید خواهد بود.

Apple CarPlay  iOS 13 / اپل کارپلی

سیری اکنون به شما امکان می‌دهد دستورهای صوتی بیشتری به سایر برنامه‌های خارج از اکوسیستم اپل اضافه کنید. ازجمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به کنترل موسیقی در اسپاتیفای اشاره کرد. در نسخه‌ی بتای عمومی iOS 13 مشکلات و باگ‌های کمی گزارش شده است. با انتشار جدیدترین نسخه‌‌ی اندروید اتو (Android Auto) که اکنون دردسترس است، این اقدام اپل برای نونوارکردن سیستم سرگرمی و اطلاعاتی خود، اقدامی به‌موقع به‌شمار می‌رود. 

درپایان، شایان ذکر است محصولاتی که از iOS 13 و نسخه‌ی جدید اپل کارپلی پشتیبانی ‌می‌کنند، عبارت‌اند از: iPhone XS ،iPhone XS Max، آیفون XR، آیفون X، آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس، آیفون 6S، آیفون 6S پلاس، آیفون SE و آیپاد تاچ (نسل ۷).

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات