ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در تاریخ بود؟

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
گرمای بی‌سابقه در نیم‌کره‌ی شمالی، به‌ویژه در اروپا و شمالگان، رکورد میانگین‌های دمای جهان را تغییر داد.
تبلیغات

براساس داده‌های موقت سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک، ژوئیه‌ی امسال تاکنون گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در زمین بود. در این ماه، دما برابر یا کمی بیشتر از گرم‌‌ترین ماه ثبت‌شده‌ی قبلی، یعنی ژوئیه‌ی ۲۰۱۶ بود. این آژانس اقلیمی اروپایی به‌زودی گزارش کاملی از دمای کل ژوئیه منتشر خواهد کرد؛ اما سخن‌گوی آژانس گفت قبلا داده‌های کافی برای انتشار این اعلانیه به‌دست آمده است. این مرکز در آمار اولیه‌ی خود در روز جمعه، گزارش کرده است که متوسط نابهنجاری دمای جهان ۱.۲ درجه‌ی سانتی‌گراد بیشتر از سطح پیش از صنعتی‌شدن بود.

گزارش دمایی

روز پنجشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با مطرح‌کردن این داده‌ها در کنفرانس خبری، بر لزوم انجام اقدامات جدی‌تر برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده‌ی زمین تأکید کرد. گوترش از کشورها درخواست کرد سریعا انتشارات کربنی خود را کاهش دهند. وی در این زمینه گفت:

همیشه در تابستان‌های گرم زندگی کرده‌ایم؛ اما این تابستان همان تابستانِ زمان جوانی ما و پدربزرگ‌هایمان نیست.

در توافق‌نامه‌ی اقلیمی پاریس، رهبران جهان متعهد شده‌اند از گرم‌شدن زمین بیش از دو درجه‌ی سانتی‌گراد پیشگیری کنند و حتی برای حفظ گرمایش جهانی در محدوده‌ی حداکثر ۱.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌کوشند (نسبت‌به سطح پیش از صنعتی‌شدن). اعداد ماه ژوئیه به‌وضوح نشان می‌دهد زمین در حال عبور از محدوده‌ی دوم است (۱.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد). همچنین، این موضوع بدان معنا است که امسال ازنظر گرما، در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است؛ درحالی‌که در اوایل همین سال رتبه‌ی پنجم را داشت. دوره‌ی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در طول تاریخِ ثبت‌‌شده و شاید حتی قبل‌تر از آن، به‌عنوان پنج سال گرم زمین ثبت شده است.

گرمای پاریس

وقتی دمای پاریس در ۲۵ ژوئیه به ۴۲.۶ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید، مردم خود را در چشمه‌های باغ تروکادرو خنک کردند.

جهش دمایی اخیر عمدتا درنتیجه‌ی گرمای درخورتوجه ثبت‌شده در اروپای‌غربی به‌وجود آمد که به شمالگان کشیده شد و در یکی از چشمگیرترین رویدادهای ذوب یخ ثبت‌شده تاکنون در گرینلند، در آخر ماه به اوج خود رسید. در طول ژوئیه، صفحه‌ی یخی گرینلند ۱۹۷ میلیارد تن آب را وارد اقیانوس اطلس شمالی کرد و همین حد کافی بود تا سطح آب دریا در جهان ۰.۵ میلی‌متر افزایش پیدا کند. رویدادهای اقلیمی شدید در جریان ژوئیه موج گرمای گسترده‌ای در غرب اروپا را شامل می‌شد که رکوردهای دمایی بریتانیا، آلمان، هلند و بلژیک را شکست و پاریس بیشترین دمای تاریخش را تجربه کرد (۴۲.۶ درجه‌ی سانتی‌گراد).

نتایج مطالعه‌ی جدید جمعی از پژوهشگران که نقش احتمالی تغییرات اقلیمی را روی رویدادهای آب‌و‌هوایی شدید بررسی کردند، نشان می‌دهد در مقایسه‌ با اقلیمی که در آن مقدار گازهای گلخانه‌ای نظیر کربن‌دی‌اکسید افزایش پیدا نکرده باشد، تغییرات اقلیمی موجب شده است احتمال وقوع این امواج گرمایی حداقل ۱۰ برابر بیشتر شود.

نقشه دمایی

رتبه‌ی حداکثر دماهای سالیانه مشاهده‌شده در اروپا در سال ۲۰۱۹ در مقایسه‌ با سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۸

گزارش مذکور که به ابتکار WWA ارائه شده است، نشان می‌دهد با افزایش متوسط دماهای سطحی جهان، تغییرات اقلیمی موجب افزایش سه‌درجه‌ای دمای امواج گرمایی می‌شود. همچنین، این گزارش بیان می‌کند:

امواج گرمایی ژوئیه‌ی ۲۰۱۹ چنان در غرب اروپا شدید بود که بدون تغییرات اقلیمی، مقادیر مشاهده‌شده بسیار بعید بود که اتفاق افتد.

در مناطق دیگر در ماه ژوئیه، آلاسکا گرم‌ترین ماه ثبت‌شده‌ی خود را گذارند و در سرتاسر شمالگان، آتش‌سوزی‌های بزرگ و مداومی رخ داد که سابقه نداشت. این آتش‌سوزی‌ها میلیون‌ها هکتار زمین را سوزاند و مقادیر عظیمی از گازهای گلخانه‌ای تولید کرد که با شرکت در حلقه‌ی بازخورد مثبت، تشدید گرمایش جهان را در آینده موجب خواهد شد. یخ‌های شمالگان این ماه کاهش بی‌سابقه‌ای یافت و احتمالا سال ۲۰۱۹ ازنظر میزان کاهش یخ دریا در شمالگان رکورد باشد. رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۲ بود و ارزیابی‌های علمی بسیاری نشان می‌دهند که شمالگان تا آغاز دهه‌ی ۲۰۴۰ در شرایط تداوم گرمایش زمین، حتی اگر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده‌ی نزدیک کاهش پیدا کند، به‌صورت فصلی عاری از یخ خواهد شد.

هشدارهای مهم

کوپرنیک رتبه‌بندی دمای ماهیانه‌ی خود را زودتر از دیگر آژانس‌های پیگیری‌کننده‌ی دما مانند ناسا ارائه داده و رتبه‌بندی آن ممکن است کمی اختلاف داشته باشد؛ زیرا این آژانس برای داده‌های خود از منبع دیگری استفاده می‌کند. رتبه‌بندی مذکور طبق رویکرد «تجزیه‌وتحلیل مجدد» به‌دست آمده است. در این روش، از داده‌های جمع‌آوری‌شده برای پیش‌بینی آب‌وهوا استفاده می‌شود و همراه‌با متغیرهای مشاهده‌ای مختلفی وارد یکی از مدل‌های آب‌و‌هوایی می‌شود. با استفاده از این روش امکان گزارش سریع‌تر دماهای ماهیانه‌ی جهان فراهم می‌شود؛ اما این نتایج با رکوردهای مشاهده‌ای جمع‌آوری‌شده از شبکه‌هایی متشکل از هزاران سایت اندازه‌گیری دما در سرتاسر جهان باید مقایسه شود. خوانش‌های مذکور را که ناسا و اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوّی آمریکا و دیگر سازمان‌ها جمع‌آوری می‌کنند، در هفته‌های آینده گزارش خواهد شد؛ اما احتمالا فرق چندانی با نتایج کوپرنیک نخواهند داشت.

زیکه هوسفازر، تحلیلگر سیستم‌های انرژی و اقتصاددادن محیط‌زیست، در اول اوت ۲۰۱۹ در توییتر نوشت:

ژوئیه‌ی ۲۰۱۹ گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در مجموعه‌داده‌های ERA5 و احتمالا گرم‌ترین یا دومین ماه گرم ثبت‌شده در دیگر مجموعه‌داده‌ها خواهد بود. سال ۲۰۱۹ بدون وجود رویداد ال‌نینو، پس از سال ۲۰۱۶ که با ال‌نینو قوی همراه بود، دومین سال گرم ثبت‌شده در تاریخ بود.

رکورد دمایی سال ۲۰۱۹ بدون تأثیر گرمای ناشی از رویداد ال‌نینو در بخش گرم‌سیری اقیانوس آرام حاصل شد. چنین رویدادهایی موجب افزایش دمای اقیانوس و هوا می‌شود و درنهایت، گرم‌شدن سیاره را به‌همراه دارد. رکورد سال ۲۰۱۶ به‌دنبال ال‌نینو قدرتمندی اتفاق افتاد. نبود ال‌نینو در ژوئیه‌ی سال جاری نشان می‌دهد رکوردهای دمایی گذشته چقدر آسان در سیاره‌ی در حال گرم‌شدن شکسته می‌شود. هوسفازر می‌گوید:

این واقعیت که تابستان ۲۰۱۹ به‌اندازه یا بیشتر از سال ۲۰۱۶ گرم است، نشان می‌دهد چندین سال پیشروی بی‌امان دما دراثر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر، می‌تواند موجب شود رویداد استثنایی ال‌نینو به تابستان معمولی بدل شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات