دل از کروم بوک های جدید برای مشتریان سازمانی رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
گوگل همکاری جدیدی را با دل آغاز کرده است تا با تولید کروم‌بوک‌های مناسب کار‌های سازمانی، مایکروسافت و رایانه‌های ویندوزی را به‌ چالش بکشد.
تبلیغات

گوگل روی توسعه‌ی نسل جدیدی از کروم‌بوک‌ها کار می‌کند که با هدف‌گیری بازار مشتریان سازمانی، سعی در به‌چالش‌کشیدن مایکروسافت و لپ‌تاپ‌های ویندوزی دارد. 

درطول سال‌های گذشته، مایکروسافت روی بازار سازمانی سلطه‌ی کامل داشته و توانسته است با تولید محصولات جدید به‌خوبی نیاز این بخش را تأمین کند؛ اما به‌مرور و با مدرن‌شدن دستگاه‌ها، رقبا این فرصت را پیدا کرده‌اند تا با معرفی دستگاه‌های جدیدشان ویندوز و مایکروسافت را به چالش بکشند. در همین راستا، گوگل با دل که یکی‌از قدیمی‌ترین شرکای مایکروسافت است، همکاری جدیدی را آغاز کرده که به‌موجب آن، کروم‌بوک‌هایی مخصوص سازمان‌ها و نیاز‌های سازمانی تولید شوند.

دل نیز کروم‌ او‌ اس را به برخی‌ از لپ‌تاپ‌های محبوب سری Latitude آورده است که روی مشتریان سازمانی تمرکز دارند. این دستگاه‌ها از همان طراحی مرسوم دل و ساختار ۲ در ۱ بهره می‌برند. در ابتدا شاید تصور کنید که همکاری اخیر دل و گوگل تنها به جایگزینی سیستم‌عامل کروم با ویندوز خلاصه می‌شود؛ اما اهالی مانتین‌ویو از یک‌سال پیش همکاری نزدیکی انجام داده‌اند تا از آمادگی دستگاه‌های موردبحث برای رفع نیاز‌های فعالان حوزه‌ی فناوری اطلاعات اطمینان حاصل کنند. این همکاری شامل برخی از سرویس‌های پشتیبانی ابری دل نیز می‌شود که به مدیران سیستم کنترل بهتری می‌دهد.

اتفاق اشاره‌شده به‌ این‌ معنی است که مدیران آی‌تی می‌توانند تعامل بهتری با دستگاه‌های ویندوزی در محیط‌های اداری داشته باشند و به‌واسطه‌ی ابزار‌هایی نظیر VMware Workspace One، صرفاً از روی کروم‌بوک اقدام به کنترل سرویس‌ها و دستگاه‌های ویندوزی کنند؛ همچنین پنل ادمین کروم نیز دستخوش تغییرات شده تا با بهبود زمان بارگذاری، جست‌و‌جوی فراگیر و همه‌جانبه و طراحی جدید با المان‌های متریال دیزاین رو‌به‌رو باشیم.

مایکروسافت و شرکایش برای سالیان‌ سال با ابزارهایی که ارائه می‌کردند، شخصی‌سازی، ایجاد تغییرات و مدیریت محصولات مبتنی‌بر ویندوز را به کاری ساده تبدیل کرده بودند. حال گوگل می‌خواهد پا در راهی بگذارد که مایکروسافت سال‌ها پیش پیموده تا مؤفقیتی نزدیک‌به مایکروسافت در محیط‌های سازمانی دست‌ پیدا کند.

کسب‌و‌کار‌ها می‌توانند از بین دو گزینه‌ی دل، یکی را برحسب نیازشان انتخاب کنند:

  • مدل ۱۴ اینچی Latitude 5400 با قیمت ۶۹۹ دلار 
  • مدل ۱۳ اینچی ۲ در ۱ Latitude 5300 با قیمت ۸۱۹ دلار

هر دوی این دستگاه‌ها تا ۳۲ گیگابایت رم، ۱ ترابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی SSD را درکنار نسل هشتم پردازنده‌ی Core i7 پشتیبانی می‌کنند؛ از‌ آنجایی‌ که اینتل به‌تازگی نسل دهم پردازنده‌های خود را رونمایی کرده، انتخاب نسل هشتم کمی قدیمی و غیر‌ به‌روز جلوه می‌کند؛ اما شاید پشتیبانی از ارتباط LTE و درگاه USB-C کمی شرایط را برای کاربرانی که همیشه‌ بهترین‌ها و به‌روزترین‌ها را می‌خواهند، ساده‌تر و قابل چشم‌پوشی سازد. 

کروم بوک / Chrome Book

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، گوگل همکاری با تولیدکنندگان سخت‌افزاری را برای توسعه‌ی برنامه‌های مرتبط با کروم‌بوک‌ها، افزایش خواهد داد. اگرچه دل نخستین همکاری با گوگل بوده است اما قطعاً آخرین نخواهد بود؛ زیرا به‌زودی شاهد معرفی نام‌های بیشتری خواهیم بود. 

جان سلِمون، نایب رئیس بخش کروم او اس در گفت‌و‌گویی با وب‌سایت ورج می‌گوید:

این [تفاهم] انحصاری با دل نبوده است. ما نخست با دل شروع می‌کنیم؛ اما در آینده این‌ کار را در سطح وسیع‌تری از اکوسیستم انجام خواهیم داد. 

خیلی ساده‌ می‌توان حدس زد که به‌زودی تولیدکنندگانی نظیر لنوو و اچ‌پی نیز به جمع شرکای سخت‌افزاری گوگل اضافه خواهند شد؛ شرکت‌هایی که هم‌اکنون دستگاه‌هایی با محوریت مشتریان سازمانی و عادی روانه‌ی بازار می‌کنند. این همکاری‌ها به تولید‌کنندگان سخت‌افزار نیز اجازه می‌دهد تا سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های خود را برای طیف وسیع‌تری از دستگاه‌ها دردسترس قرار دهند.

برخلاف ویندوز، کروم او اس در حوزه‌ی آموزشی عملکرد خوبی داشته و توانسته به موفقیت‌ قابل‌توجهی دست پیدا کند؛ اما کسب‌و‌کار حوزه‌ای بوده که ویندوز تاکنون در آن یکه‌تازی می‌کند. حرکت جدید گوگل قطعا تأثیراتی در بازار خواهد گذاشت؛ اما قرار نیست عادت قدیمی کاربران سازمانی یک‌شبه تغییر‌ کند. 

سلِمون می‌گوید:

حوزه‌ی کسب‌و‌کار بیش از اینکه دو سرعت باشد، یک ماراتن (اشاره به حرکت آهسته اما پیوسته و مداوم) است. این برای گوگل لحظه‌ی مهمی محسوب می‌شود تا عزم جدی خود را برای حضور در بازار سازمانی نشان دهیم [بنابراین دید ما نسبت به حوزه‌ای که واردش شدیم] به‌مانند یک پروژه نیست تا آن را به‌ چشم یک آزمایش با نتیجه‌ی نامعلوم ببینیم؛ بلکه تعهد جدی و برنامه‌ی بلندمدت ما را همراه خواهد داشت.
سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

قطعا مایکروسافت نیز ساکت نخواهد نشست و برنامه‌هایی برای مبارزه با گوگل در پیش خواهد گرفت تا بازاری که هم‌اکنون در قبضه‌ی خود دارد، به‌راحتی از دست ندهد. ردموندی‌ها پیش‌تر با تولید محصولات ارزان‌قیمت و ویندوز ۱۰ اس که بیشتر شبیه‌به یک سیستم‌عامل محدود‌شده بود، سعی در بهبود عملکرد خود داشتند؛ اما راهکار‌های مایکروسافت برای مبارزه با یک سیستم‌عامل مدرن ابدا چالش‌برانگیز نبود.

اهالی ردموند هم‌اکنون روی توسعه‌ی سیستم‌عامل جدیدی تحت‌نام ویندوز لایت کار می‌کنند که برای مبارزه‌ی بهتر با کروم او اس، روی راهکاری‌های مبتنی‌بر ابر و پردازش‌های ابری متمرکز است. سیستم‌عامل جدید غول دنیای نرم‌افزار احتمالا مزایای مدرن کروم او اس را نیز با خود به‌همراه خواهد داشت. 

پشتیبانی مایکروسافت از برنامه‌های قدیمی، سخت‌افزار‌های غیرمدرن و نسخه‌های ابتدایی ویندوز عاملی بوده که مدیران آی‌تی را به‌ انتخاب ویندوز مجاب کرده است؛ اما گوگل با شرط‌بندی روی آینده، به‌دنبال روزی است تا با تمرکز روی فناوری‌های مدرن، سیستم‌عامل کروم به حاکم بلامنازع دنیای فناوری در همه‌ی حوزه‌ها تبدیل شود.

سلِمون درباره‌ی برنامه‌های مایکروسافت می‌گوید: 

چیزی که خوانده‌ام، این بوده که مایکروسافت در‌حال مدرن‌سازی سیستم‌عاملش است؛ زیرا آن‌ها [هم‌اکنون] سیستم‌عاملی دارند که معماری‌اش به دوره‌ای بر‌می‌گردد که همه‌چیز حول‌محور کاربر جریان داشت. اینکه هیچ‌گونه حمله‌ی بدافزاری یا ویروسی به کروم‌بوک‌ها نشده، دلیلی داشته و آن‌ به سطح [دفاعی] بسیار سخت [سیستم‌عامل کروم] مربوط می‌شود که اجازه‌ی نفوذ بازیگران بد را نمی‌دهد. می‌توانم تصور کنم که مایکروسافت به‌دنبال مدرن‌سازی سیستم‌عاملش است تا آن را به‌ جایی هدایت کند که هم‌اکنون آی‌تی به‌سوی آن می‌رود، اما آن‌ها مشکل سازگاری [فناوری‌های] قدیمی را دارند که ما نداریم.

گوگل عقیده دارد که در‌صورت معرفی سیستم‌عامل مدرنی توسط مایکروسافت، همچنان دست بالاتر را خواهند داشت؛ زیرا سرمایه‌گذاری‌های اهالی مانتین‌ویو روی یادگیری ماشین بسیار بیشتر و هدفمندتر از ردموندی‌ها بوده است.

سلِمون در‌همین‌رابطه می‌گوید:

ما برای ۱۰‌ سال است که روی کروم او اس کار می‌کنیم؛ [بنابراین] با محصولی که یک‌ساله توسعه یافته باشد، رو‌به‌رو نیستیم. ما حوزه‌هایی را توسعه‌ داده‌ایم که در آن‌ها نوآوری داشته‌ایم؛ [حوزه‌هایی] مانند یادگیری ماشین (یکی از نقاط قوت گوگل)، که سعی در به‌کارگیری آن داریم. ما حجم انبوهی از قابلیت‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین را برای مدیریت محصولات توسعه می‌دهیم که درواقع در عمیق‌ترین سطوح سیستم‌عامل قرار دارند. بنابراین امکان بهینه‌سازی عملکرد پردازنده، باتری و نمایشگر از این طریق فراهم است. 

همکاری گوگل و دل یک زنگ خطر بلند برای سلطنت مایکروسافت و ویندوز را به‌صدا درآورد؛ اما اینکه شرایط گوگل در این بازار چگونه خواهد شد، کاملا به عملکرد خودشان بستگی دارد. 

پیش‌تر شاهد خروج گوگل از تجارت تبلت‌ها بوده‌ایم و تلاش‌های این شرکت برای به‌کارگیری سیستم‌عامل کروم در تبلت‌ها نیز چندان راه‌گشا نبوده است. اکنون غول دنیای جست‌و‌جو باید خود را به‌گونه‌ای در تولید نرم‌افزار و سرویس‌های منطعف نشان دهد که صاحبین کسب‌و‌کار راهی جز خروج از قلمرو ویندوز پیش روی خود نبینند.

سلِمون حوزه‌ی کسب‌و‌کار را بیشتر به یک ماراتن تشبیه می‌کند؛ اما حضور مایکروسافت در این ماراتن، همه‌چیز را به یک مسابقه‌ی بوکس طولانی‌مدت شبیه می‌سازد که شرکت‌کنندگانش غول‌های بزرگ و ثروتمند دنیای فناوری هستند.

دیدگاه خود را در‌ این‌ رابطه با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید. به‌نظر شما گوگل می‌توانند در بازاری که مایکروسافت سالیان‌ سال حضور داشته، به مؤفقیت دست پیدا کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات