درمان تنبلی چشم با استفاده از واقعیت مجازی

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
استارتاپ سایکلاپس با استفاده از واقعیت مجازی و توسعه‌ی محتوای مناسب، از درمان بیماری تنبلی چشم با سرعت بسیار بیشتر خبر می‌دهد.
تبلیغات

تنبلی چشم به علت هماهنگی ناکافی بین چشم و مغز، منجر به مختل شدن دید در یکی از چشم‌ها می‌شوند. در ادامه وضوح بهتر تصویر ایجاد شده در چشم سالم، منجر به انتخاب آن توسط مغز می‌شود و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم تنبل به مغز مسدود یا اصطلاحا چشم بیمار خاموش می‌شود. این عارضه که در ۲ تا ۳ درصد کودکان وجود دارد، در صورت عدم پیشگیری منجر به کم‌بینایی یا حتی نابینایی می‌شود. برای درمان این معضل عموما از بستن چشم سالم و استفاده از چشم تنبل با روش‌های خاصی استفاده می‌شود.

چند سالی است که روش‌های جدید درمانی مبتنی بر بازی‌های کامپیوتری شکل گرفته است که به دلیل استفاده از بازی و انیمیشن‌ها، جذابیت زیادی برای کودکان دارند. به‌دلیل علاقه‌ی بیشتر کودکان در این نوع از درمان، طبق برخی مطالعات، روند بهبود با سرعت بیشتری انجام می‌شود. استارتاپ سایکلاپس نیز در همین راستا و در حاشیه‌ی نمایشگاه THL با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی اقدام به ارایه‌ی درمان تنبلی چشم کرده است که به‌گفته‌ی وی روند چندین ماهه‌ی درمان را کاهش قابل توجهی می‌دهد. در حال حاضر ۸ بازی توسعه‌یافته توسط سایکلاپس در کنار تعداد زیادی انیمیشن در دسترس است که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای طی کردن روند درمانی خود بهره ببرند. 

بازی‌های توسعه‌یافته تنها کافی است در گوشی هوشمند نصب شود و با قرارگیری آن در هدست‌ واقعیت مجازی (هدست به‌کار گرفته شده در نمایشگاه، نمونه‌ی شیائومی Play 2 بود)، محتوای بیشتری برای چشم تنبل به نمایش گذاشته خواهد شد. به‌عنوان مثال بازی تست شده توسط زومیت در غرفه‌ی سایکلاپس، مشابه نمونه‌ی سه‌بعدی Space Invaders بود و شهاب‌سنگ‌های مهاجم که بیمار باید اقدام به نابودی آن‌ها کند، تنها برای چشم چپ پخش می‌شد.

یکی از مشکلات واقعیت مجازی بروز مشکلاتی مانند سردرد در استفاده‌های طولانی است. در حالی که به گفته‌ی سایکلاپس، این استارتاپ زمان زیادی برای توسعه‌ی بازی‌هایی عاری از مشکلات جانبی صرف کرده است تا حتی در استفاده‌های طولانی نیز این دسته از عوارض گریبان‌گیر بیماران نشود. سایکلاپس دو نمونه از درمان مبتنی برای واقعیت مجازی را توسعه داده است تا هم خانواده‌ها، و هم کلینیک‌های درمانی با توجه به شرایط خاص خود قادر به بهره‌بری مناسب از آن باشند.

در حال حاضر ۱۰۰ بیمار خانگی و همچنین مرکز پزشکی نگاه از روش درمانی سایکلاپس برای درمان تنبلی چشم بهره می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات