تاثیر منفی تحریم‌های تجاری هواوی از سوی آمریکا بر کسب و کار تراشه سامسونگ

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
مطالعه 4 دقیقه
در پی تحریم‌های تجاری آمریکا علیه هواوی و قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست سیاه تجاری ایالات متحده، کسب‌و‌کار تراشه‌ی سامسونگ نیز تحت تأثیر قرار گرفت.
تبلیغات

براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی رویترز، انتظار می‌رود سامسونگ الکترونیکس درآمد سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ خود را مورد بررسی اجمالی قرار دهد و احتمالا این گزارش مالی روز جمعه منتشر خواهد شد. 

اعداد و ارقام نشان می‌دهد، اثرات سوء تحریم‌های تجاری آمریکا علیه هواوی، دامن‌گیر غول فناوری کره‌ی جنوبی نیز شده است. در طی سه‌ماهه‌ی گذشته، حجم تراشه‌ی حافظه‌ی عرضه شده از سوی سامسونگ به هواوی، به‌شدت کاهش یافته است. سامسونگ، شاهد عرضه‌ی تراشه‌های حافظه‌ی DRAM و NAND کمتری به هواوی بوده است. این در حالی است که کره‌ای‌ها به‌دلیل موجودی بالایی که داشتند، قیمت‌ها را نیز کاهش داده بودند.

چین و آمریکا

باتوجه به اینکه ۶۷ درصد سود سامسونگ از فروش تراشه به‌دست می‌آید، حجم خرید هواوی تأثیر بسیار زیادی در عملکرد سامسونگ در سه‌‌ماهه‌ی گذشته خواهد داشت.

عدم توانایی هواوی به دسترسی به زنجیره‌ی تأمین ایالات متحده آمریکا، خبر بدی برای سامسونگ نیست. اما با افت فروش ۴۰ درصدی گوشی‌های هوشمند هواوی در فصل اخیر، بسیار محتمل است که در کسب‌وکار سامسونگ نیز شاهد تغییراتی باشیم. وقتی کاربران خارج از بازار چین، رغبت چندانی به خرید گوشی‌های هوشمند هواوی نداشته باشند، انتظار می‌رود به سمت خرید گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۱۰ و میان‌رده‌های گلکسی A تمایل نشان دهند.  

سونگ میونگ سوپ، تحلیلگر ارشد HI Investment & Securities معتقد است که اگر تحریم‌های تجاری علیه هواوی ادامه پیدا کند، انتظار می‌رود سامسونگ بتواند ۳۷ میلیون گوشی هوشمند بیشتری در سال به‌فروش برساند. تحریم‌های تجاری آمریکا علیه هواوی، باعث نگرانی کاربران خارج بازار چین شده و باتوجه به نگرانی‌هایی که در مورد عدم توانایی در دریافت به‌روزرسانی نسخه‌های اندروید برای گوشی‌های هوشمند جدید هواوی مطرح شده، بی‌شک کاربران بسیاری از خرید دستگاه‌های جدید هواوی امتناع خواهند کرد.

با این حساب، این سؤال پیش می‌آید که چرا تحریم‌های آمریکا علیه هواوی تأثیر سوئی بر کسب‌وکار سامسونگ خواهد گذاشت؟ ۲۹ تحلیلگر معروف بازار، متفقا برآورد کرده‌اند که تحریم‌های هواوی باعث افت ۶۰ درصدی سود عملیاتی (سود قبل از بهره و مالیات) سامسونگ خواهد شد. انتظار می‌رود سود عملیاتی سامسونگ به ۶ تریلیون وون برابر با  ۵.۱۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ / Samsung Galaxy S10

سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه‌ی اول سال گذشته، درحدود ۱۲.۷ میلیارد دلار اعلام شد. کاهش سود عملیاتی کره‌ای‌ها در حالی مطرح می‌شود که گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۱۰ فروش خوبی را برای خود رقم زده‌اند. چند روز پیش، فروش بالاتر گوشی‌های هوشمند سری گلکسی S10 نسبت به گلکسی S9 منتشر شد. عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها در سه‌ماهه‌ی اخیر با رشد ۱۲ درصدی رو‌به‌رو بوده است. جی کیم، تحلیلگر Sangsangin Investment & Securities اعلام کرد: 

حجم خرید تراشه سامسونگ از هواوی، تأثیر زیادی بر نوسان قیمت‌ها خواهد گذاشت. وقتی شرکت‌های زیادی جز هواوی، در بازار حضور ندارند که بخواهند تراشه‌ی حافظه‌ از کره‌ای‌ها خریداری کنند، سامسونگ نیز مجبور می‌شود برای آنکه بتواند تراشه‌های خود را بفروشد، قیمت‌ها را کاهش دهد.  

استراتژی‌های خاصی سامسونگ برای کسب‌وکار

کره‌ای‌ها برای کسب‌وکار خود استراتژی‌های خاصی را دنبال می‌کنند و ممکن است تصمیم بگیرند حجم تولید نمایشگر و تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند را کاهش دهند. آوریل وو، محقق TrendForce معتقد است که احتمالا قیمت تراشه‌های DRAM تا پایان سال جاری افزایش نخواهد یافت.  TrendForce معتقد است که قیمت این تراشه‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم سال با کاهش ۲۵ درصدی رو‌به‌رو خواهد بود و پیش‌بینی می‌کند که در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری که از روز دوشنبه آغاز شده و تا پایان ماه سپتامبر ادامه دارد، شاهد افت قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی خواهیم بود. شرکت میکرون، یکی از رقبای آمریکایی سامسونگ در کسب‌و‌کار تراشه‌های حافظه، معتقد است که میزان تقاضا برای این تراشه‌ها در نیمه‌ی دوم سال جاری افزایش خواهد یافت؛ درنتیجه در ادامه‌ی سال شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. این در حالی است که آوریل وو محقق TrendForce نظر دیگری دارد و معتقد است که حداقل تا نیمه‌ی اول سال آینده طول می‌کشد تا کره‌ای‌ها بتوانند موجودی تراشه‌های خود را به‌فروش برسانند.

از سوی دیگر سامسونگ باید مسایل دیگری را نیز حل‌وفصل کند. کره‌ای‌ها برای تولید نمایشگر و تراشه‌ی مورد نیاز گوشی‌های هوشمند، نیاز به موادی دارند که شرکت‌های ژاپنی این مواد را تولید می‌کنند. برای تولید نمایشگر و تراشه، موادی همچون پلی‌آمیدفلوراید، هیدروژن فلوراید خالص (HF)، مورد نیاز است که براساس آخرین تصمیم وزارت تجارت ژاپن،  صادرات برخی اقلام حوزه فناوری به کره‌ جنوبی محدود شده است. در نتیجه برای صادرات برخی اقلام، نیاز به دریافت مجور از دولت ژاپن الزامی شده است. 

از زمان درخواست مجوز تا اخذ آن، گاهی ۹۰ روز زمان می‌برد. اکتبر ماه گذشته، در پی حکم دادگاه عالی کره‌ی جنوبی در مورد صادرات برخی مواد، بحث‌هایی شکل گرفت. ظاهرا در زمان جنگ جهانی دوم، برخی شهروندان کره‌ی جنوبی مجبور بودند در اردوگاه‌های کار اجباری ژاپن کار کنند. درنتیجه  دادگاهی در کره تشکیل شد تا به موضوع پرداخت غرامت از سوی ژاپنی‌ها مورد بررسی قرار گیرد. دادگاه عالی کره‌ی جنوبی معتقد است که ژاپنی‌ها باید برای کار اجباری کارگران کره‌ای به این کشور غرامت پرداخت کنند. 

با همه‌ی این تفاسیر، سامسونگ با مشکلاتی برای تأمین نمایشگر OLED مورد نیاز اپل و سایر مشتریان خود رو‌به‌رو خواهد بود. درنتیجه احتمال دارد کره‌ای‌ها بخشی از درآمد کسب‌وکار تراشه‌ی حافظه‌ی خود نیز در این بازار رقابتی از دست بدهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات