چه مقدار حافظه رم برای ویندوز 10 نیاز است

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر قصد خرید یا ارتقا سیستم خود را دارید، می‌توانید با انتخاب میزان حافظه مناسب برای سیستم به سرعت و کارایی مدنظرتان دست پیدا کنید.
تبلیغات

اگر با نحوه‌ی کار کامپیوترها آشنایی داشته باشید، مطمئنا اطلاع دارید که حافظه رم (Random access memory یا RAM) بخش مهمی از یک سیستم کامپیوتری است و تأثیر زیادی بر سرعت و کارایی سیستم دارد. داشتن حافظه‌ی کافی این اطمینان را ایجاد می‌کند که سیستم همواره وظایف را بدون خلل و کندی انجام می‌دهد تا بتوان از سیستم حداکثر بهره را برد.

اما برای راه‌اندازی یک کامپیوتر با ویندوز ۱۰ به چه میزان حافظه رم نیاز است؟ در ادامه کارایی ویندوز ۱۰ را با مقادیر مختلف رم بررسی خواهیم کرد.

رم

۱ گیگابایت رم

یک گیگابایت رم حداقل میزان موردنیاز رم برای نصب نسخه‌ی ۳۲بیتی ویندوز ۱۰ است. البته با داشتن یک گیگابایت رم قطعا می‌توانید ویندوز ۱۰ را اجرا کنید ولی بهتر است چنین سیستم‌عاملی روی این مقدار رم نصب نکنید.

یک گیگابایت رم برای انجام وظایف و کارهای اولیه‌ی شما کافی است، مانند بررسی emial، واژه‌پرداز، ویرایش تصاویر با یک برنامه سبک و مرور وب که البته نباید انتظار داشته باشید چندین تب هم‌زمان اجار شود. ممکن است تصور شود که یک گیگابایت رم برای انجام کارهای روزانه کافی است ولی باید بدانید انجام همین کارهای روزانه با این مقدار حافظه رم می‌تواند واقعا کند و خسته‌کننده باشد. بهترین کار این است که از نصب ویندوز ۱۰ روی یک سیستم با این مقدار حافظه خودداری کنید.

۲ گیگابایت رم

۲ گیگابایت رم حداقل میزان رم برای نصب نسخه‌ی ۶۴بیتی ویندوز ۱۰ است. البته ممکن است بتوانید با مقدار کمتری رم هم این کار را انجام دهید ولی به احتمال زیاد کامپیوتر شما بسیار کند عمل خواهد کرد.

با ۲ گیگابایت رم شما می‌توانید هرکاری را با کامپیوتر انجام دهید مانند اجرای بازی، ویرایش تصاویر و ویدئو، اجرای برنامه‌هایی مانند مجموعه مایکروسافت آفیس و داشتن چندین تب باز هنگام مرور وب. البته با این مقدار رم نمی‌توانید بازی‌های روز و سنگین امروزی را اجرا کنید اما باز هم قادر خواهید بود چند بازی قدیمی‌تر را نصب کرده و از بازی کردن لذت ببرید. کم بودن میزان رم احتمالا باعث خواهد شد تا هنگام انجام کارها، حافظه‌ی رم شما هیچ جای خالی دیگر نداشته باشد ولی باز هم قادر هستید کارهایی را با این میزان رم انجام دهید.

راهکارهای پاکسازی و افزایش رم

با ۲ گیگابایت رم شما قادر هستید برنامه‌های بسیار سنگین مانند فتوشاپ را روی سیستم خود اجرا کنید ولی ما بهتر است این کار را انجام ندهید. با این مقدار حافظه احتمالا برای اعمال هر کدام از ابزارهای فتوشاپ روی تصاویر، باید صبر خیلی زیادی داشته باشید.

در پایان می‌توان گفت ویندوز ۱۰ با ۲ گیگابایت رم می‌تواند وظایف و کارهای روزانه را به کندی انجام دهد. اگر از میزان سرعت سیستم خود راضی نبودید، بهترین راه‌حل این است که رم سیستم خود را افزایش دهید.

۴ گیگابایت رم

اگر شما یک سیستم‌عامل ۳۲بیتی را با ۴ گیگابایت رم راه‌اندازی کنید، تنها قادر خواهید بود از ۳.۲ گیگابایت آن استفاده کنید. این مسئله به‌خاطر محدودیت آدرسی‌دهی در حافظه‌‌ها شکل می‌گیرد. با این حال شما می‌توانید با یک سیستم‌عامل ۶۴بیتی به تمام ۴ گیگابایت رم دسترسی داشته باشید.

تفاوتی که بین یک حافظه رم ۴ گیگابایتی با ۲ گیگابایت در سرعت سیستم ایجاد می‌کند، مانند تفاوت شب و روز است. حتی اگر یک سیستم‌عامل ۳۲بیتی مقداری بیشتر از ۳ گیگابایت از حافظه‌ی رم نصب‌شده در سیستم را استفاده کند، تغییر در سرعت و کارایی سیستم کاملا ارزش هزینه کردن را خواهد داشت. با داشتن ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم روی سیستم، نه‌تنها برنامه‌ها با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند بلکه می‌توانید برنامه‌های بیشتری را به‌صورت هم‌زمان و در کنار هم اجرا کنید. به‌طور مثال می‌توانید هم‌زمان برنامه‌های مایکروسافت ورد و اکسل را به‌راحتی اجرا کنید یا می‌توانید ادوبی فتوشاپ و Lightroom را در کنار هم داشته باشید.

تمام سیستم‌های ارزان‌قیمت امروزی با ویندوز 10، حداقل با ۴ گیگابایت رم عرضه می‌شوند

اگر سیستم‌عامل ۶۴بیتی روی سیستم خود نصب کنید، داشتن ۴ گیگابایت رم یکی از ملزومات آن است. تمام سیستم‌های ارزان‌قیمت امروزی که به همراه ویندوز ۱۰ ارائه می‌شوند، حداقل با ۴ گیگابایت رم عرضه می‌شوند.

۸ گیگابایت رم

با ۸ گیگابات حافظه رم ما به سرعت مناسب و کارایی که یک سیستم باید داشته باشد، دست پیدا کرده‌ایم. اگر قصد انجام کارهای جدی و مهم با کامپیوتر خود را دارید باید حداقل ۸ گیگابایت رم داشته باشید. با خرید یا ساختن یک سیستم همراه ۸ گیگابایت رم، می‌توانید با خیال راحت‌تر در سیستم خود تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالا و HD را ویرایش یا رندر کنید، یا اگر فقط می‌خواهید یک سیستم سریع داشته باشید، ۸ گیگابایت رم می‌تواند شما را به این هدف برساند.

هشت گیگابایت رم، میزان حافظه توصیه شده توسط شرکت ادوبی برای اجرای برنامه‌های Creative Cloud مانند فتوشاپ، ایلستریتو یا دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

خرید هشت گیگابایت رم می‌تواند نسبت به خرید دیگر قطعات کامپیوتر برای افزایش سرعت کامپیوتر بسیار به‌صرفه‌تر باشد. اگر آشنایی کافی با نحوه نصب ماژول جدید رم در سیستم خود داشته باشید می‌توانید هزینه‌های احتمالی دیگر را هم کاهش دهید.

۸ گیگابایت حداقل میزان حافظه رم است که با کامپیوترها و مک‌های جدید ارائه می‌شود.

نکته: برای اینکه بتوانید از تمام این حافظه استفاده کنید، لازم است سیستم‌عامل شما ۶۴بیتی باشد.

۱۶ گیگابایت رم

اگر برایتان سؤال پیش آمده که خرید حافظه رم بیشتر از ۸ گیگابایت لازم است، می‌توان این سؤال را به این صورت پاسخ داد: اگر بتوانید هزینه‌ی خرید این مقدار از حافظه را پرداخت کنید و بسته به کاری که انجام می‌دهید، ممکن است چنین حجمی از حافظه رم را لازم داشته باشید.

تغییر سرعتی که با داشتن حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی ممکن است در حالت عادی رخ دهد، زیاد قابل لمس نخواهد بود، اما هنگامی که شروع به استفاده از چند برنامه‌ی بسیار سنگین به‌صورت هم‌زمان یا انجام فعالیت‌هایی دارید که رم زیادی می‌طلبد، این مقدار از حافظه می‌تواند نجات‌دهنده باشد. برنامه‌هایی مانند ویرایش تصاویر و ویدئوهای 4K، برنامه‌های معماری CAD یا مدل‌سازی سه‌بعدی میزان زیادی از حافظه را اشغال می‌کند و داشتن ۱۶ گیگابایت رم می‌تواند سرعت کار شما را تضمین کند.

اگر باز هم مطمئن نیستید، برای استفاده از این حجم بالای حافظه، یک بار با هشت گیگابایت رم برنامه‌های ادوبی پریمیر، فتوشاپ و افترافکت را هم‌زمان اجرا کنید؛ سپس تفاوت نتایج را با ۱۶ گیگابایت حافظه رم مقایسه کنید.

حافظه‌ی رم بیشتر از ۸ گیگابایت برای استفاده از برنامه‌های شبیه‌ساز کاربردی است

داشتن حافظه‌ی رم بیشتر از ۸ گیگابایت هنگام استفاده از برنامه‌های شبیه‌ساز بسیار کاربردی است. ابزارهای شبیه‌سازی مانند Hyper-V مایکروسافت یا VMware هنگامی که چند ماشین مجازی به‌صورت هم‌زمان در حال اجرا باشد، میزان زیادی حافظه را اشغال می‌کند.

نکته: برای استفاده‌ی بهینه و کامل از این میزان حافظه باید یک سیستم‌عامل ۶۴بیتی روی سیستم خود داشته باشید.

بیش از ۱۶ گیگابایت حافظه رم

اگر یک کاربر حرفه‌ای کامپیوتر هستید و به‌صورت روزانه در حال انجام وظایف مختلف با کامپیوتر هستید و با تصاویر و ویدئوهای باکیفیت و حجم بسیار بالا سر و کار دارید یا از برنامه‌های مدل‌سازی سه‌بعدی به‌صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنید، داشتن حافظه رم بیشتر از ۱۶ گیگابایت می‌تواند به شما اطمینان بدهد که هنگام انجام کار هیچ خللی از طرف حافظه رم به کار شما وارد نشود. این دسته از سیستم‌ها معمولا برای اجرای هم‌زمان چندین برنامه یا ماشین مجازی که منابع زیادی مصرف می‌کنند، مناسب خواهد بود.

نسخه‌های ویندوز 10 Pro، Enterprise و Education با معماری ۶۴بیتی می‌تواند تا ۲ ترابایت رم را پشتیبانی کند درحالی‌که نسخه Home این سیستم‌عامل محدود به استفاده از ۱۲۸ گیگابایت رم شده است.

بهتر است قبل از خرید رم برای کامپیوتر خود اطمینان حاصل کنید که مادربرد و پردازنده شما قادر به پشتیبانی از این میزان حافظه هستند. با جست‌وجوی مدل مادربرد خود در اینترنت و از سایت رسمی سازنده یا دفترچه راهنمای قطعات یا صحبت با فروشندگان کامپیوتر می‌توانید این اطلاعات را بدست آورید.

نظر شما درباره حافظه رم پیشنهادی در این مطلب چیست؟ شما چه میزان رم را برای کامپیوتر ضروری می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات