مایکروسافت با گذر از ویندوز عملکردی عالی در اندروید و iOS دارد

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت از چندی پیش فعالیت‌های خود در سیستم‌های عامل‌ رقیب را افزایش داد و امروز عملکردی بسیار عالی در اندروید و iOS دارد.
تبلیغات

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ و زمانی‌که ویندوز فون در تقلای حیات بود، با تصمیمی بسیار مهم مواجه بود. آن‌ها یا باید اپلیکیشن‌های خود را با همان کیفیت ویندوز برای اندروید و iOS توسعه می‌دادند یا هنوز به سیستم‌عامل خود وفادار می‌ماندند. امروز می‌دانیم که ردموندی‌ها گزینه‌ی اول را انتخاب کردند و سیستم‌عامل موبایلی آن‌ها به‌نوعی به تاریخ پیوست.

کاربران و کارشناسان دنیای موبایل، امروز تأیید می‌کنند که گذر مایکروسافت از ویندوز در بازار موبایل، نتایج مناسب قابل‌توجهی داشت. آمار کنونی نصب اپلیکیشن‌های مایکروسافت در سیستم‌عامل رقبا همچون اندروید، تأییدی بر موفقیت آن‌ها است. به‌عنوان مثال مایکروسافت ورد در گوگل پلی آمار نصب یک میلیارد را رد کرد. آمارها برای پاورپوینت، اکسل و وان‌نوت هم بیش از ۵۰۰ میلیون نصب فعال را نشان می‌دهد.

مایکروسافت ورد در رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های iOS هم جایگاه مناسبی دارد. اپلیکیشن ویرایشگر متن معروف ردموندی‌ها در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های کاربردی اپل رتبه‌ی ۱۱ را به خود اختصاص می‌دهد. به‌علاوه اوتلوک در رتبه‌بندی مذکور در مقام ۶ و اکسل در رتبه‌ی ۲۴ قرار دارد.

رویکرد ردموندی‌ها در ارائه‌ی اپلیکیشن در پلتفرم‌های گوناگون، مشتریانی را برای آن‌ها به ارمغان آورد که در غیر این صورت جذب سرویس‌ها نمی‌شدند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در آخرین کنفرانس درآمدی شرکت گفت که رویکردی SaaS سرویس‌ها در اندروید، iOS و ویندوز بازاری بزرگ‌تر را برای شرکت فراهم می‌کند. او تبدیل شدن کاربران سرویس‌هایی همچون ورد به مشتریان دائمی آفیس ۳۶۵ را شانس بزرگ حضور در پلتفرم‌های متنوع می‌داند.

app-mirroring

نادلا در سخنرانی کنفرانس درآمدی مایکروسافت پیرامون سرویس‌ها گفت:

در بحث گسترش پایگاه کاربران آفیس ۳۶۵، شاهد فرصت‌های جدیدی هستیم که در زمینه‌های متنوع متولد می‌شوند. ما در بازار توسعه‌نیافته سرمایه‌گذاری نکردیم و پیچیدگی‌های آن بازارها را نیز از سر گذراندیم. به‌هرحال اکنون با رویکرد SaaS قابلیت دسترسی به بازارهای تجاری را در سرتاسر جهان ممکن می‌شود.

آمار اپلیکیشن‌های دیگر مایکروسافت به‌اندازه‌ی آمار یک میلیاردی نصب ورد جذاب و خیره‌کننده نیستند، اما از طرفی نمایی از درآمد ردموندی‌ها را نشان می‌دهند. درواقع شاید کاربری که ورد را در گوشی هوشمند اندرویدی خود نصب می‌کند، استفاده‌ی چندانی از آن نداشته باشد، اما کاربر وان نوت و پاورپوینت به‌احتمال زیاد امکان ثبت‌نام در سرویس پولی آفیس ۳۶۵ را خواهد داشت.

جذب کاربر در سیستم‌های عامل دیگر، موجب افزایش کاربران آفیس ۳۶۵ هم می‌شود

فروش سرویس‌ها و عضویت‌های درآمدی اپلیکیشن‌ها، آفیس را به یکی از منابع اصلی درآمدی مایکروسافت تبدیل می‌کند. با توجه به همین آمارها می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش درآمد ردموندی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ارقام قابل‌توجهی را برای سرویس‌‌ها نشان دهد.

مایکروسافت در مراحل بعدی توسعه‌‌ی سرویس‌های خود، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید در دستگاه‌های ویندوز لایت را در نظر دارد. آن‌ها اکنون اپلیکیشن‌های متعددی را در گوگل پلی عرضه کرده‌اند و پیاده‌سازی قابلیت مذکور، به نفع خودشان هم خواهد بود. البته گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز نقشه‌ی راه مشخصی برای توسعه در این بخش وجود ندارد.

office 365

مری جو فولی، یکی از کارشناسان مشهور دنیای فناوری در گزارش ماه ژوئن خود پیرامون برنامه‌ی فوق نوشت:

مایکروسافت در ارائه‌ی سرویس‌های خود در اندروید موفقیت‌های قابل‌توجهی را تجربه کرد. اپلیکیشن‌هایی همچون لانچر و اوتلوک واقعا موفق بودند. مایکروسافت اکنون بیش از ۱۵۰ اپلیکیشن از گروه‌های متنوع در گوگل پلی دارد. از میان آن‌ها پنج اپلیکیشن آمار نصب بیشتر از ۵۰۰ میلیون عدد دارند.بخش دیگر معادله‌ی اندروید و ویندوز به اضافه کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی به ویندوز مرتبط می‌شود؛ بخشی که نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی قوی‌تری دارد. چندی پیش مایکروسافت امکان پورت کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی به ویندوز را از طریق Astoria فراهم کرد که البته در سال ۲۰۱۶ پروژه متوقف شد. همین روند برای امکان پورت اپلیکیشن‌های iOS هم مطرح شد که البته از یک سال پیش هیچ برنامه‌ی توسعه‌ای یا بازاریابی برای آن شاهد نبوده‌ایم.برخی اعتقاد دارند مایکروسافت به‌خاطر عالی بودن پروژه‌ی Astoria آن را متوقف کرد. آن‌ها می‌‌گویند اگر پروژه به روند عالی خود ادامه می‌داد، نیاز کاربران به ویندوز ۱۰ به‌مرور از بین می‌رفت. وقتی کاربری بتواند از اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز به‌راحتی استفاده کند، دیگر سراغ اپلیکیشن‌های پلتفرم یونیورسال نخواهد رفت.

درنهایت فرایند پیشرفت مایکروسافت در اندروید و iOS به نقطه‌‌ای حساس رسیده است. آن‌ها بازخوردی مناسب از سوی کاربران سیستم‌های عامل رقیب دریافت کرده‌اند، اما قدم بعدی بسیار حساس‌تر خواهد بود. آیا مایکروسافت برای ادامه‌ی مسیر و رقابت با کروم‌بوک‌های گوگل به مارکت اختصاصی اندروید نیاز خواهد داشت؟ به‌هرحال شاید چنین چالش‌هایی باعث شود که پیشرفت ردموندی‌ها در سیستم‌عامل‌ رقیب در همین مراحل باقی بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات