مایکروسافت مشتریان تجاری را به استفاده از اج تشویق می‌کند

سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت تمرکز زیادی بر مرورگر اج کرده است و با وجود تغییرات زیرساختی، مشتریان سازمانی را به استفاده از آن تشویق می‌کند.
تبلیغات

مایکروسافت چند روز پیش، رویکرد گسترده‌ای برای نشان‌دادن قابلیت‌های تجاری و شرکتی اج (Edge) شروع کرد. ردموندی‌ها به قابلیت‌های سازمانی اشاره کردند که در حال اضافه‌شدن به مرورگر است و به‌دنبال آن، کاربران تجاری را به استفاده‌ی بیشتر از اج تشویق کردند. 

تیم توسعه‌ی مرورگر اج در پستی وبلاگی برای توضیح قابلیت‌های سازمانی جدید نوشت:

درحال‌حاضر، Dev Channel قابلیت‌های سازمانی دارد که به‌صورت پیش‌فرض فعال شده‌اند. قابلیت‌های کنونی برای بررسی و آزمایش آماده هستند و اسناد اجرا و استفاده از آن‌ها نیز آماده است. به‌علاوه، اکنون پشتیبانی کاملی برای اجرای آزمایشی در کانال‌های مرتبط خود را ارائه می‌کنیم.

درحال‌حاضر دو نسخه از مرورگر اج برای کاربران ویندوز و مک ارائه می‌شود: Canary و Dev. نسخه‌ی اول به‌نوعی در حال‌ توسعه محسوب می‌شود و به‌روزرسانی آن به‌صورت روزانه است؛ درحالی‌که نسخه‌ی دوم پایدارتر است و به‌روزرسانی هفتگی دریافت می‌کند. مایکروسافت مدیران IT مشتریان سازمانی خود را به استفاده از نسخه‌ی Dev سوق می‌دهد. به‌علاوه، نسخه‌ی بتا نیز درنهایت عرضه خواهد شد؛ اما احتمالا در آینده‌ی نزدیک شاهد آن نخواهیم بود.

مدیریت سیاست‌های داخلی IT

مایکروسافت درادامه‌ی اطلاع‌رسانی درباره‌ی نسخه‌های سازمانی، در وب‌سایت Edge Insider بخشی را به مشتریان سازمانی اختصاص می‌دهد. اکنون در این بخش، فایل زیپی برای مشتریان قرار دارد که همه‌ی فایل‌های موردنیاز و سند HTML برای اجرای سیاست‌های داخلی در آن گنجانده شده‌اند. مدیران IT سازمان‌ها با استفاده از همین فایل‌ها، سیاست‌های استفاده از مرورگر را در ویندوز یا مک و با هدف کاربردهای سازمانی شخصی‌سازی می‌کنند.

مایکروسافت اج

ماه گذشته، مایکروسافت فایل‌های تنظیم و برنامه‌ریزی سیاست‌های داخلی را معرفی و پیش‌نمایشی از آن‌ها را نیز ارائه کرد؛ اما پیداکردن فایل‌های موردنیاز برای مدیران آسان نبود. تیم توسعه فایل‌ها را در پستی در انجمن اینسایدر قرار داده بود که هدف آن‌ها از این اقدام مشخص نیست.

قابلیت‌های جدید مدیریت تجربه‌ی کارمندان را تسهیل می‌کند

فایل‌هایی که اکنون برای مدیریت سیاست‌های گروهی ارائه می‌شوند، فایل‌های مدیریت به‌روزرسانی اج را نیز شامل می‌شود. این قابلیت‌ها در نسخه‌های پیشین وجود نداشت. یکی از سیاست‌های مرتبط با به‌روزرسانی موسوم به UpdateDefault به‌صورت اختصاصی به نحوه‌ی به‌روزرسانی مرورگر کارمندان اختصاص دارد. مدیران با استفاده از آن می‌توانند اصل به‌روزرسانی و چگونگی آن را برای مرورگر کارمندان مشخص کنند. از تنظیمات بخش مذکور می‌توان به ممنوعیت کامل به‌روزرسانی یا ارائه‌ی امکان به‌روزرسانی دستی یا به‌روزرسانی‌های زمان‌بندی محدود اشاره کرد.

در بخش‌های دیگر نیز، مدیران تنظیمات به‌روزرسانی‌ مرورگر کارمندان را اعمال می‌کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان مشخص کرد برخی از کارمندان یا همه‌ی آن‌ها نسخه‌های بتا و پایدار مرورگر را به‌روزرسانی کنند؛ اما به نسخه‌های Canary یا Dev دسترسی نداشته باشند. در پست وبلاگی مایکروسافت در این‌ باره می‌خوانیم:

مشتریان می‌توانند جریان به‌روزرسانی‌ها را کنترل کنند و گزینه‌های متعددی برای این کار دراختیار دارند. در یکی از گزینه‌ها، مدیران با استفاده از مکانیزم‌ها و سیاست‌های کلی به‌روزرسانی ما، فرایند را در برخی از نسخه‌ها متوقف و پایداری را تنها در دسته‌ای کوچک از کاربران آزمایش می‌کنند. در گزینه‌ای دیگر، آن‌ها می‌توانند از نصب‌کننده‌های آفلاین (فایل‌های MSI یا PKG)، به‌روزرسانی‌ها را به دستگاه‌های مقصد و طبق زمان‌بندی خودشان ارائه کنند.

مایکروسافت اکنون روند توسعه‌ی مرورگر خود را با استفاده از موتور کرومیوم انجام می‌دهد. آن‌ها فهرستی از سیاست‌های داخلی اجراشدنی در نسخه‌ی تحت کرومیوم اج منتشر کرده‌اند که از این لینک دردسترس است.

Microsoft Edge مایکروسافت اج کرومیوم Chromium

ردموندی‌ها با وجود تمام توسعه‌های کنونی، هنوز وظایفی برای بهینه‌سازی مرورگر خود دارند. آن‌ها باید اجرا و مدیریت اج را با پلتفرم مدیریت موبایلی خود، یعنی Intune یا دیگر سرویس‌های مشابه ثالث هماهنگ کنند. به‌هرحال، اکنون مدیران قابلیت اجرای مرورگر جدید را با استفاده از System Center Configuration Manager دارند؛ اما مانند Intune نمی‌توانند در پیکربندی تغییری اعمال کنند. به‌هرحال ردموندی‌ها می‌گویند SCCM‌ که کاربران زیادی در دسته‌ی سازمانی دارد، در آینده‌ای نزدیک قابلیت‌های مذکور را پیدا خواهد کرد.

اینترنت اکسپلورر زنده است

مایکروسافت دو ماه پیش نسخه‌ای از اج را به‌نمایش گذاشت و آن را کاملا مبتنی‌بر کرومیوم نامید. نام‌گذاری مایکروسافت نشان می‌داد مرورگر جدید از فناوری‌های بنیادی پروژه‌ی کرومیوم استفاده می‌کند که گوگل در پشت آن قرار دارد. به‌علاوه، در آن زمان قابلیتی به‌نام IE Mode در مرورگر جدید مطرح شد که رویکرد عرضه‌ی دو مرورگر به‌وسیله‌ی مایکروسافت را پایان می‌داد. ردموندی‌ها اعلام کردند قابلیت جدید در مرورگر اج امکان رندر صفحات با استفاده از موتور اینترنت اکسپلورر را به کاربر می‌دهد و استفاده از دو مرورگر را منسوخ می‌کند.

اینترنت اکسپلورر به‌صورت قابلیتی درون اج ارائه می‌شود

با ارائه‌ی قابلیت جدید در مرورگر اج، کاربران به‌جای بازکردن مرورگری دیگر همچون حالت اجرای IE11 در ویندوز ۱۰، وب‌سایت مقصد خود را با استفاده از فناوری‌های اینترنت اکسپلورر و با ظاهر اج مشاهده می‌کنند. این قابلیت زمانی به کار خواهد آمد که اپلیکیشن یا وب‌سایتی برای اجرا به فناوری‌های اینترنت اکسپلورر نیازمند باشد؛ پیش‌نیازی که با وجود عجیب‌بودن، هنوز در برخی سرویس‌ها دیده می‌شود.

حالت نمایش با استفاده از موتور IE اکنون در نسخه‌ی Dev ویندوز دردسترس است و قابلیت IE در اج نیز وابسته به حالت تجاری مرورگر مایکروسافت می‌شود. درنتیجه، مدیران IT این قابلیت را خواهند داشت که رندر صفحات مدنظر کارمندان را با موتور انتخابی خود تنظیم کند. سیاست‌های داخلی تنظیم‌شدنی متعددی هم در اج ارائه می‌شود که امکان شخصی‌سازی تجربه‌ی کاربری کارمندان را به مدیران می‌دهد. به‌عنوان مثال، تنظیماتی به‌نام InternetExplorerIntegrationLevel به ادمین سیستم اجازه می‌دهد که در زمان درخواست کارمند برای بازکردن وب‌سایتی قدیمی، باز شدن یا نشدن اینترنت اکسپلورر را تنظیم کند.

Internet Explorer 11

با مطرح‌شدن قابلیت اینترنت اکسپلورر درون اج، این سؤال مطرح می‌شود که IE11 خواهد مُرد؟ مایکروسافت پاسخ مستقیمی به این سؤال نمی‌دهد؛ اما به‌هرحال در بخشی از اسناد راهنما، می‌گوید «اینترنت اکسپلورر هنوز بخشی از ویندوز است». استفاده‌ی ردموندی‌ها از کلمه‌ی «هنوز» نشان می‌دهد که شرایط کنونی احتمالا دائمی نخواهد بود. به‌ بیان‌ دیگر، حذف نهایی اینترنت اکسپلورر و اتکای کاربران به قابلیت جدید اج دور از انتظار نیست.

گذشته، حال و آینده

اخبار مذکور اولین اظهارنظر رسمی مایکروسافت درباره‌ی نقشه‌ی راه و آینده‌ی اج در بخش سازمانی است و همین اظهارنظرها هم بسیار کلی به‌نظر می‌رسد. قابلیت‌های گفته‌شده همچون حالت اینترنت اکسپلورر و بیش از ۱۸۰ سیاست‌گذاری داخلی مدیریتی که اکنون دردسترس است، به تعداد بی‌شماری قابلیت دیگر اضافه خواهد شد. از میان این سیاست‌گذاری‌ها، می‌توان به جست‌وجوی ترکیب‌شده با ویندوز ۱۰ و قابلیت تب سازمانی جدید و هماهنگ با آفیس ۳۶۵ اشاره کرد که البته هنوز به‌صورت کامل عرضه نشده‌اند.

اج کرومیوم

نقشه‌ی راه مایکروسافت برای مشتریان تجاری

روش پیاده‌سازی گروه دیگری از قابلیت‌های جدید اج، با عبارت «عرضه‌ی کنترل‌شده» در اسناد مایکروسافت شرح داده می‌شود. مایکروسافت با چنین رویکردی در ارائه‌کردن قابلیت‌ها، اج را به‌گونه‌ای عرضه می‌کند که برخی از امکانات جدید در آن به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند و به‌مرور در تاریخ‌های به‌روزرسانی فعال می‌شوند. هر قابلیت ابتدا در گروه‌های کوچک کاربری آزمایش می‌شود و پس از رفع باگ و اطمینان از تجربه‌ی عالی گروه اولیه، به‌مرور برای دیگران ارائه خواهد شد.

مایکروسافت درنهایت با وجود اطلاع‌رسانی ناکافی درباره‌ی زمان ارائه‌ی قابلیت‌های جدید، کاربران تجاری را به استفاده از اج تشویق می‌کند. در پست وبلاگی ردموندی‌ها می‌خوانیم:

باور داریم که با رونمایی‌های امروز، مجموع قابلیت‌های سازمانی تکمیل‌شده به‌نظر می‌رسد و اکثر شرکت‌ها می‌توانند فرایند ارزیابی و نصب آزمایشی را شروع کنند.

مایکروسافت قبلا اعلام کرده بود ویندوز ۷ را در اواسط ژانویه‌ی سال آینده‌ی میلادی بازنشسته می‌کند؛ درنتیجه، احتمال عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی‌ اج جدید برای کاربران آن ویندوز ضعیف به‌نظر می‌رسد. به‌هرحال، ردموندی‌ها هنوز باید به سیستم‌عامل سال ۲۰۰۹ خود وفادار بمانند؛ چراکه بسیاری از مشتریان تجاری در برنامه‌ی Extended Security Update و دریافت به‌روزرسانی امنیتی تا سال ۲۰۲۳ ثبت‌نام کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات