فروش پردازنده‌های سری 3000 رایزن AMD در آسیا از اینتل پیشی گرفت

پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
آمار خرده‌فروش Danawa نشان می‌دهد پردازنده‌های جدید سری رایزن AMD با قیمت مقرون‌به‌صرفه، در حال خاتمه دادن به تسلط طولانی‌مدت اینتل در بازاهای آسیایی هستند.
تبلیغات

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، پردازنده‌های رایزن AMD، در پی عرضه‌ی محصولات سری 3000 در بازارهای آسیایی، با غلبه‌بر پردازنده‌های اینتل جهش بزرگی را در میزان فروش تجربه‌ کردند.

گزارش مورد بحث از تحقیقات Danawa که توسط سایت Wccftech، خبرگزاری فعال در حوزه‌ی فناوری مطرح شده‌، نشان می‌دهد در پی عرضه‌ی تراشه‌های سری رایزن 3000، AMD پردازنده‌های بیشتری نسبت به اینتل فروخته‌ است.

بنابر گفته‌ی Danawa، بزرگ‌ترین خرده‌فروش کره‌ی جنوبی، تنها چند روز پس از اینکه محصولات رایزن 3000 به‌فروش گذاشته‌ شد، تراشه‌های AMD سهم خود از بازار فروش را به ۵۳.۳۶ درصد رساندند که بیشتر از سهم اینتل از بازار و نیز بیش از نصف کل بازار فروش پردازنده‌های کامپیوتری است.

با در‌نظر‌گرفتن اینکه در چند هفته‌ی گذشته، سهم AMD از بازار فروش تنها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بوده‌ است، این گزارش افزایش قابل ملاحظه و عظیمی را در فروش محصولات سری رایزن نشان می‌دهد. باید به موارد پیش‌فرض معمول توجه داشته باشیم. از جمله اینکه تنها زمانی می‌توان ارقام فروش متعلق به یک خرده‌فروشی را معتبر دانست که حجم بالایی از فروش تجربه کرده باشد.

ryzen

با‌توجه به بی‌ثباتی حاکم بر میزان فروش تراشه‌های AMD در چند هفته‌ی گذشته، باید از این منبع آسیایی با احتیاط بیشتری نسبت به خرده‌فروشی آلمانی Mindfactory، که به‌عنوان شاخص در زمینه‌ی فروش پردازنده در کشورهای اروپایی شناخته شده و قابلیت اطمینان بیشتری دارد، یاد کنیم.

Wccftech از آمار مربوط‌به دومین منبع آسیایی، BCN که شامل داده‌های فروش ۴ خرده‌فروش بزرگ در ژاپن می‌شد، پرده برداشت. براساس این داده‌ها AMD با به‌دست آوردن ۵۱.۵ درصد از بازار فروش، جلوتر از اینتل (با سهم ۴۹.۵ درصدی) ایستاده‌ است. با نگاهی به ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ و به‌یاد آوردن آمار BCN و سهم ۷۲.۱ درصدی اینتل از بازار پردازنده‌های کامپیوتری، گام AMD بزرگ جلوه می‌کند.

تهدید سه‌گانه

یافته‌های موردبحث در مورد محبوبیت پردازنده‌ها در آسیا جالب به‌نظر می‌رسد، اما با‌توجه به تحسین‌ها از سری جدید محصولات رایزن، چنین محبوبیتی قابل پیش‌بینی بود.

سری رایزن 3000، نه‌تنها در بخش قیمت‌گذاری (که AMD همواره توجهی ویژه به آن داشته)، بلکه از لحاظ ارائه‌ی عملکرد مطلوب نسبت به برچسب قیمتی و بهره‌وری انرژی (که قبلا فاکتور مهمی محسوب نمی‌شد) قابلیت رقابتی بالایی دارند. همان‌گونه که از قبل مشخص بود، این موارد در کوتاه‌مدت از سه جهت اینتل را مورد تهدید قرار می‌دهند.

آمار جالب دیگری از خرده‌فروشی کره‌ای Danawa درز کرده، مبنی‌بر اینکه پردازنده‌ی جدید رایزن 7 3700X با فروش ۱۰.۳۴ درصدی، توانسته پرفروش‌ترین تراشه‌ی AMD شود و پس از پردازنده‌ی Core i5-9400 اینتل (با فروش ۱۴.۵۵ درصدی) در رتبه‌ی دوم پرفروش‌ترین پردازنده‌ها قرار بگیرد.

 Ryzen and Navi/ نسل جدید پردازنده های ناوی و ریزن

Danawa تأکید می‌کند که این جهش بزرگ، نه‌تنها در بخش فروش بلکه در آمار مربوط‌به علاقه‌مندی‌ها در سایت آن‌ها رخ داده‌ است. به لطف وسعت طیف پردازنده‌ها، تراشه‌های AMD با کسب ۷۷ درصد از آرای مصرف‌کنندگان جلوتر از اینتل با سهم ۲۳ درصدی ایستاده‌ است. این آمار نشان می‌دهد سه‌چهارم از خریداران آینده‌نگر، خرید پردازنده‌های AMD را در دستور‌کار خود قرار داده‌اند.

آمار یادشده که اخیرا از منابع آسیایی انتشار یافته، همراه‌با نتایج منتشر‌شده از خرده‌فروشی آلمانی Mindfactory نشان می‌دهد که اینتل نیاز دارد در پاسخ به رایزن 3000، با محصولی خاص، پا به میدان بگذارد.

بر پایه‌ی اطلاعاتی که هفته‌ی گذشته به‌بیرون درز کرد، پاسخ احتمالی اینتل برای شکست دادن Ryzen 9 3900X پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای Comet Lake خواهد بود. امید می‌رود که تمامی موارد گفته‌شده، منجر به ایجاد رقابت در میدان نبرد پردازنده‌ها شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات