همزمان‌با پرایم دی هزاران کارگر آمازون در اروپا و آمریکا اعتصاب کردند

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
هم‌زمان با پرایم دی، هزاران کارگر آمازون در ۵ کشور اروپایی و آمریکا دست به اعتصاب سراسری زدند.
تبلیغات

پرایم دی آمازون ۲۰۱۹، از ساعت ۱۱:۳۰ صبح روز دوشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) آغاز و تا ساعت ۱۱:۲۹ روز چهارشنبه ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) ادامه می‌یابد. در نخستین ساعات پرایم دی، کارگران آمازون در پنج کشور نسبت به شرایط کاری سخت و عدم پرداخت بهتر در این شرایط از سوی آمازون دست به اعتصاب زدند.

کارگران انبار آمازون واقع در مینه‌سوتا هفته‌ی گذشته اعلام کرده بودند که روز ۱۵ ژوئیه برابر با ۲۴ تیرماه و در نخستین روز پرایم دی دست به اعتصاب خواهند زد. پرایم دی یکی از رویدادهای بزرگ فروش آمازون در سال است. 

آمازون

پس از آنکه کارمندان مینه سوتا اعلام کردند قصد دارند نخستین روز پرایم دی اعتصاب کنند، کارگران اروپایی آمازون نیز تصمیم گرفتند به این اعتصاب سراسری ملحق شوند.

از طرفی آمازون مدت زمان پرایم دی را تمدید کرده و وعده داده است که در عرض یک روز درخواست‌های خرید را به مشتریان تحویل خواهد داد. استورات اپل‌بام، مدیر دپارتمان خرده‌فروشی و عمده فروشی گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا معتقد است:

با دو برابر کردن بازه‌ی زمانی مربوط به تخفیف‌های پرایم دی و به حداقل رساندن زمان تحویل به مشتری، احتمالا آمازون قصد دارد قوای جسمی و محدودیت‌های کارگران خود را مورد تست و بررسی قرار دهد. چنین کاری کاملا اشتباه است. وقتی آمازون از کارگران خودش می‌خواهد حجم کار بالایی را با سرعت زیاد و در زمان کمتری انجام بدهند، عملا نیاز به استخدام تعداد نیروی بیشتری دارد تا اینکه بخواهد بر نیروهای کاری فعلی خود فشار بیشتری وارد کند و سلامتی آن‌ها را به خطر بیاندازد. 

کارگران ۷ انبار آمازون در آلمان نیز اعلام کردند که قصد دارند به‌مدت دو روز دست به اعتصاب بزنند. اورهان اکمن، دبیر کل اتحادیه‌ی کارگران فدرال آلمان اعلام کرد که کارگران حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. سخنگوی اتحادیه‌ی جهانی کارگران نیز اعلام کرد از صبح روز دوشنبه تاکنون حدود ۲۰۰۰ کارگر آمازون در آلمان دست به اعتصاب زده‌‌اند که تعداد آن‌ها در حال افزایش است. درحدود ۲۰ میلیون کارگر تحت پوشش اتحادیه‌ی بین‌المللی کارگران در سراسر جهان هستند و به کارگران برای احقاق حقوقشان کمک می‌کنند. 

آمازون

کارگران آمازون در بریتانیا، اسپانیا و لهستان برای برگزاری اعتراضات و اعتصاب آماده می‌شوند. کارگران انبار سن فرناندو د هنارس مادرید اعتصابی به‌مدت دو روز را برنامه‌ریزی کرده‌اند. سال گذشته و در جریان جمعه‌ی سیاه نیز تعدادی از این کارگران دست به اعتصاب زده بودند. ظاهرا مدیران آمازون در اعتصاب قبلی از نیروهای پلیس درخواست کرده بودند وارد عمل شوند و از کارگران بخواهند به محل کار خود بازگردند.

کارگران بریتانیایی در تاریخ ۱۵ ژوئیه برابر با ۲۴ تیرماه دست به اعتصاب زدند و قصد دارند روز جمعه برابر با ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیرماه)‌ در انبار روجلی بریتانیا دست به اعتصاب دیگری بزنند و به کارگران اسپانیایی بپیوندند. در بین اعتصاب‌های انجام‌شده، گزارشی در مورد انبار روجلی شهرت فراوانی پیدا کرد. روزنامه‌نگاری به‌نام جیمز بلادورث در سال ۲۰۱۶ در همان انبار مشغول فعالیت بود و فضای انبار را به زندان تشبیه کرده بود. ظاهرا وی در انبار، بطری ادرار یکی از کارگران را پیدا کرده بود که به دلیل فشار زیاد کار فرصت نداشته به سرویس بهداشتی برود. جیمز گزارشی جنجالی در مورد شرایط انبار روجلی به رشته تحریر درآورد و شرایط نامناسب آنجا را توصیف کرد.

آمازون

کارگران لهستانی نیز از ماه مه مشکلات فراوانی را گزارش کرده‌اند و اعلام کرده بودند قصد دارند در تاریخ ۱۵ ژوئیه دست به اعتصاب بزنند. اما سخنگوی آمازون معتقد است که اتحادیه‌‌های کارگری اطلاعات درستی را در مورد شرایط کاری انبارهای این شرکت منعکس نمی‌کنند و در مورد مزایای شغلی، شرایط کاری  ایمن صحبتی به میان نمی‌آورند. وی معتقد است: 

منتقدان از رویدادهایی مانند پرایم دی به‌عنوان فرصتی برای طرح انتقادات خود سوءاستفاده می‌کنند تا بتوانند درآمد خود را در این شرایط بالاتر ببرند. چنین گروه‌هایی عموما اطلاعات غلطی را به رسانه‌ها منعکس می‌کنند و تنها صحبت از موضوعاتی می‌کنند که به نفع خودشان است. این در حالی است که ما به فکر پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها هستیم و سعی می‌کنیم محیطی سالم برای کار کردن آن‌ها فراهم کنیم.از نظر ما، افرادی که در چنین اعتصاب‌هایی شرکت می‌کنند اطلاعات درستی ندارند و در اصل اطلاعات درستی به آن‌ها داده نشده است. هر کسی در مورد وضعیت انبارهای آمازون سؤال و شبهه‌ای دارد، می‌تواند به‌صورت جدی به بررسی شرایط کاری بپردازد و همه‌چیز را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد و پرداخت‌های مالی و مزایای کاری و محیط کاری آمازون را با سایر شرکت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مقایسه کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات