دلیل افزایش سرعت پردازش در ویندوز 95 هنگام حرکت‌دادن ماوس

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
از زمان رواج استفاده از رایانه، شایعات بسیاری در مورد اتفاقات عجیب هنگام استفاده از آن وجود داشته که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
تبلیغات

اگر تجربه‌ی کار کردن با کامپیوتر را به‌مدت طولانی داشته‌ باشید، شما هم شانس مواجه شدن با اتفاقات عجیب‌و‌غریب را داشته‌اید. برای مثال نویسنده‌ی سایت ExtremeTech توضیح می‌دهد که مدت‌ها پیش، چاپگری با مارک اچ‌پی داشت؛ شاید شوخی به‌نظر برسد ولی دستگاه تنها زمانی شروع به چاپ می‌کرد که خاموش شده بود! تا هنگامی‌که دکمه‌ی خاموش آن‌ را نمی‌زدید، بی‌حرکت می‌ماند و گویی به تلاش‌های شما برای وارد‌کردن کارهای چاپی به قسمت صف‌بندی می‌خندید و پس از خاموش‌کردن، تنها یک برگ از تمامی صفحات را چاپ می‌کرد. اگر می‌خواستید چندین صفحه را چاپ کنید، باید به ازای هر صفحه یک بار دستگاه را خاموش‌ و‌ روشن می‌کردید. این رفتار تا بعد از نصب چندین سیستم‌عامل و عوض‌کردن چندین مادربرد ادامه‌ داشت.

w95 setup

یکی از شایعاتی که مدت‌ها پیش رواج داشت، در مورد ویندوز ۹۵ بود. ظاهرا سرعت نصب نرم‌افزار، هنگام حرکت دادن اشاره‌گر ماوس بیشتر می‌شد. با اینکه چنین شایعاتی مقداری خنده‌دار به‌نظر می‌رسد، اما ایده‌ی تأثیر ماوس بر عملکرد سیستم، بنا به شهادت کسانی‌که حداقل یک‌بار از ماوس با پورت USB 1.0 استفاده کرده بودند، آن‌قدرها هم جنبه‌ی طنز نداشت. در روزهای اولیه‌ی عرضه‌ی پورت USB 1.0، امکان داشت کلیک‌های ماوس باعث ایجاد وقفه در عملکرد پردازش‌گر شود و خود ماوس، زمانی‌که پردازش‌گر در حال انجام محاسبات سنگین بود، هیچ عملکردی از خود نشان ندهد.

با توجه به پست یکی از کابران سایت Stack Exchange، این شایعه تا مقداری رنگ‌و‌بوی حقیقت داشت؛ این کاربر توضیح می‌دهد:

«دلیل بهتر‌شدن عملکرد پردازنده هنگام حرکت‌دادن اشاره‌گر ماوس، وجود نقص در ساخت رویدادها در ویندوز ۹۵ و رویداد‌محور بودن خیلی از نرم‌افزارها بود.

برنامه‌های ویندوز ۹۵ اغلب از ورودی/خروجی ناهمگام استفاده می‌کنند؛ به این معنی که برای عملیاتی مانند کپی‌کردن درخواست پردازش می‌کنند و سپس به سیستم‌عامل اعلام می‌کنند که می‌توانند موقتا تا پایان‌یافتن عملیات بسته بمانند. با بسته‌شدن، آن‌ها به برنامه‌های دیگر اجازه‌ی اجرا‌شدن می‌دهند. از طرف دیگر با درخواست‌های بی‌پایان برنامه‌های ویندوز برای پردازش، تا زمانی‌که عملیات به‌صورت کامل تمام نشده است، منابع پردازنده را هدر می‌دهند.

به دلایلی که هنوز کاملا مشخص نیست، ولی به احتمال زیاد به دلیل مشکلات پردازشی در دستگاه‌های ارزان‌قیمت با عملکرد پردازشی پایین، ویندوز ۹۵ تمایل به کنار گذاشتن پیام‌های مربوط به عملیات ورودی/خروجی دارد و برنامه‌های بسته‌شده‌ی خود را برای اتمام کار، به‌سرعت اجرا نمی‌کند. بااین‌حال اجرای این برنامه‌ها را برای ورودی‌های کاربر جهت ایجاد حس عملکرد معمولی، از سر می‌گیرد و زمانی‌که برنامه‌های ویندوز اجرای خود را از سر می‌گیرند، پردازش عملیات ورودی/خروجی را نیز ادامه می‌دهند.

بنابراین چرخش ماوس باعث می‌شود برنامه‌ها، پردازش پیام‌های عملیات ورودی/خروجی را سریع‌تر کنند و عملیات نصب را با سرعت بیشتری انجام دهند. نتیجه واضح است؛ نصب نرم‌افزاری که یک ساعت زمان لازم داشت، با تکان‌دادن ماوس در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌شد.»

win95 desktop

اینکه فردی چنین اثری را مشاهده کند، به احتمال زیاد به نحوه‌ی نوشته‌شدن نصب‌کننده (اینستالر) بستگی دارد ولی اصل موضوع، یعنی اینکه از همان ابتدا این شایعه واقعیت داشت، به‌نوعی خنده‌دار است. حتی امروزه این دست مسائل کاملا ناشناخته نیست. در نسخه‌ی کامپیوتری بازی Dead Space اصلی، سرعت بارگذاری مجدد بازی ذخیره‌شده شما، به‌طور مستقیم به نرخ فریم بازی وابسته است. اگر می‌خواهید بازی‌ها را سریع‌تر بارگیری کنید، گزینه‌ی V-Sync را که نرخ فریم بازی را برای ثبات بخشیدن، با نرخ ریفرش‌کردن مانیتور همگام می‌کند، فعال کنید (ممکن است به نرم‌افزار Nvidia Inspector نیاز داشته‌ باشید). اگر  بارگیری مجدد بازی ذخیره‌شده با نرخ قفل‌شده‌ی ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، ۴۵ ثانیه طول کشید و شما بازی را در ۲۴۰ فریم در ثانیه قفل کنید، بارگیری بازی ۵ تا ۶ ثانیه طول خواهد کشید. نظریه‌ی غالب این است که بازی تنها مقدار معینی از عملیات ورودی/خروجی را در هر فریم انجام می‌دهد که فقط برای موتور آن طراحی شده‌ است. بالا بردن نرخ فریم باعث بالا رفتن سرعت عملیات ورودی/خروجی خواهد شد.

این دقیقا همان مشکل موجود در ویندوز ۹۵ نیست، ولی ایده‌ی مشابهی دارد. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا شما نیز از این داستان‌های عجیب‌و‌غریب در مورد کامپیوتر خود دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات