فاصله اپل با جایگاه بی‌رقیب لنوو در بازار کامپیوترهای شخصی

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از انتشار آماری اسف‌بار از بازار PC در سال گذشته، امسال IDC و گارتنر گزارش‌هایی امیدوارکننده از این صنعت پرتلاطم ارائه کرده‌اند.
تبلیغات

گزارش‌های اخیر گارتنر و IDC نشان می‌دهد لنوو همچنان رهبر بازار PC است؛ اما به‌نظر می‌رسد شرایط برای اپل نیز رو به‌ بهبود می‌رود. صنعت کامپیوتر درمجموع سال رضایت‌بخشی را سپری می‌کند؛ چراکه براساس گزارش IDC، در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری، ۶۴.۹ میلیون کامپیوتر به بازار عرضه شده است که رشدی ۴.۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد. IDC این آمار را فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی خود می‌داند که بخشی از آن به سرعت بیشتر عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل بازمی‌گردد.

جیتش اوبرانی، از IDC، درباره‌ی بهبود وضعیت بازار کامپیوتر چنین می‌گوید:

عرضه‌ی پردازند‌های اینتل در سه‌ماهه‌ی دوم بهبود چشمگیری داشت و همین عامل به تولیدکنندگان PC اجازه داد تا ضمن تأمین سفارش‌های قدیمی، تعداد زیادی کامپیوتر جدید نیز وارد کانال‌های عرضه کنند. تهدیدهای مربوط به افزایش تعرفه‌ها (بین چین و آمریکا) باعث شد برخی از تولیدکنندگان تعداد زیادی کامپیوتر رومیزی و لپ‌تاپ را به بازار عرضه کنند و بدین‌ترتیب به‌صورت مصنوعی، در سه‌ماهه‌ی دوم از زوال بازار جلوگیری کنند.

شایان ذکر است به‌نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن به پایان عمر ویندوز ۷ در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۴ دی ۱۳۹۸)، افراد بیشتری به‌دنبال ارتقا و به‌روزرسانی دستگاه خود هستند.

طبق گزارش IDC، لنوو با رشدی ۱۸.۲ درصدی، اکنون ۲۵.۱ درصد از بازار PC را دراختیار دارد. اچ‌پی با ۲۳.۷ درصد و دل با ۱۷.۹ درصد و ایسر با ۶.۶ درصد، نزدیک‌ترین تعقیب‌‌کنندگان لنوو به‌حساب می‌آیند و اپل با ۶.۳ درصد، به‌تازگی به رتبه‌ی پنجم دست یافته است. براساس تخمین‌های IDC، اپل با ۹.۶ درصد بعد از لنوو بیشترین رشد را داشته است. البته درباره‌ی اپل فقط می‌توان به «تخمین‌ها» تکیه کرد؛ زیرا کوپرتینویی‌ها دیگر آمار فروش مک‌ را ارائه نمی‌کنند؛ به همین دلیل، تحلیل آماری فروش مک‌ امر دشواری است.

در‌حالی‌که IDC گزارش امیدوارکننده‌ای از صنعت کامپیوتر، به‌ویژه اپل، ارائه کرده است، گزارش‌های گارتنر داستان دیگری را بازگو می‌کند. براساس اعلام گارتنر، فروش PC در مقایسه با سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، تنها ۱.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. گارتنر نیز دلیل چنین رشدی را افزایش سرعت عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل می‌داند.

میکاکو کیتاگاوا، تحلیلگر ارشد گارتنر می‌گوید:

افزایش عرضه‌ی پردازند‌ه‌های اینتل در بازار عامل رشد بازار PC در ۱۸ ماه گذشته بوده است. سال گذشته، کمبود عرضه‌ی محصولات اینتل فروشندگان کوچک و متوسط را تحت‌تأثیر قرار داد؛ زیرا تولیدکنندکان بزرگ همگی در حال تولید و رشد بودند و فاصله‌ی خود را با فروشندگان کوچک‌تر بیشتر می‌کردند.

تفاوت بزرگ‌تر میان گزارش‌های گارتنر و IDC مربوط به رشد اپل است. گارتنر برخلاف IDC رشدی منفی (۰.۲-) برای اپل گزارش کرده است‌؛ به‌طوری‌که از سال ۲۰۱۴ به‌بعد، کمترین عرضه را داشته است. این تفاوت فاحش از ارائه‌‌نشدن گزارش فروش مک ناشی می‌شود که کار تحلیلگران را دشوار کرده و تنها خود اپل می‌داند که واقعا رشد فروش داشته است یا خیر.

از جهت‌های دیگر گزارش‌های این دو کاملا باهم همسو است. لنوو با داشتن ۲۵ درصد سهم بازار حاکم مطلق صنعت PC به‌شمار می‌رود و اچ‌پی با ۲۲.۲ درصد و دل با ۱۶.۹‌ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. دیگر اختلاف گارتنر و IDC، رتبه‌ی چهارم اپل با ۵.۹ درصد سهم بازار است. ایسر نیز با سهم ۵.۴ درصدی در جایگاه پنجم قرار دارد.

با وجود تحلیل‌های متفاوت، حدس‌زدن رشد اپل کاری دشوار است. بااین‌حال، تنها نکته‌ی مطمئن سهم ۶ درصدی اپل از بازار PC است. تقریبا با اطمینان می‌توان گفت لنوو پیشتاز این بازار خواهد ماند؛ اما جنگ تجاری میان چین و آمریکا ممکن است در آینده باعث تغییر همه‌چیز شود که فقط زمان نشان‌دهنده‌ی آن خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات