گارتنر و IDC: اچ پی و لنوو صدرنشین عرضه سیستم‌های کامپیوتری به بازار در سال ۲۰۱۸

یک‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
دو موسسه‌ی آی‌دی‌سی و گارتنر با انتشار گزارشی تصدیق کرد‌ه‌اند که فروش رایانه طی سال ۲۰۱۸ روندی نزولی به خود گرفته، حال آنکه اچ‌پی و لنوو  رتبه‌‌های اول را از نظر عرضه مال خود کرده‌اند.
تبلیغات

براساس آخرین اطلاعات آماری منتشرشده از سوی گارتنر و IDC، آمار فروش پی‌سی در بازار جهانی با کاهش رو‌به‌رو است. هر دو مؤسسه‌ی تحقیقاتی متفق‌القول هستند که سال ۲۰۱۸ میلادی میزان فروش PC رشد منفی داشته است.

البته گارتنر و آی‌سی‌دی هنوز در مورد اینکه کدام شرکت بیشترین سهم را در میزان عرضه‌ داشته‌اند، به اتفاق نظر نرسیده‌اند؛ این دو موسسه بین شرکت‌های ا‌چ‌پی و لنوو از این نظر که کدام‌یک بیشترین میزان عرضه‌ی سیستم‌ کامپیوتری را به بازار از آن خود کرده است، اختلاف دارند. البته دل در هر دو گزارش از نظر میزان عرضه رتبه‌ی سوم را کسب کرده است.

با وجودی که وضعیت فروش در بیشتر فصل‌ها، در وضعیت قرمز قرار دارد، ولی هر دو شرکت نسبت‌به بازار فروش پی‌سی خوش‌بین هستند. گارتنر و IDC معتقد بودند در سال ۲۰۱۷ میلادی وضعیت فروش رایانه‌ها به بدترین شرایط خود خواهد رسید، ولی شاهد تغییر وضعیتی در فروش بازار بودیم. فصل دوم سال ۲۰۱۸ میزان فروش پی‌سی رشد مثبتی را تجربه کرد ولی فصل سوم سال ۲۰۱۸ نمودار فروش فراز و فرودی نداشت. نمودار فروش کل سال ۲۰۱۸ نیز حجم فروش پایین پی‌سی را به‌نمایش می‌گذارد. 

به گزارش گارتنر، مایکروسافت علاوه‌بر اینکه طی سه ماهه‌ی سوم موفق شده بود تا بین ۵ فروشنده‌ی برتر پی‌سی در آمریکا قرار گیرد، این موفقیت را طی سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ادامه داده است.

فصل چهارم سال ۲۰۱۸ میلادی 

طبق برآورد گارتنر، میزان عرضه‌ی پی‌سی در فصل چهارم سال ۲۰۱۸ میلادی با افت ۴.۳ درصدی به ۶۸.۶ میلیون دستگاه می‌رسد. ۶ تولیدکننده‌ی برتر این حوزه، لنوو، اچ‌پی، دل، اپل، ایسوس و ایسر بودند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، گارتنر دریافت که تنها میزان عرضه‌ی پی‌سی شرکت‌های لنوو و دل افزایش یافته است. اچ‌پی، اپل، ایسوس و ایسر تعداد پی‌سی کمتری به بازار عرضه کرده‌اند. در کل باید گفت میزان عرضه‌ی پی‌سی به بازار با کاهش ۱۲.۹ درصدی رو‌به‌رو بوده است. 

شرکت

عرضه در فصل چهارم ۲۰۱۸

سهم بازار در فصل چهارم ۲۰۱۸ (درصد)

عرضه در فصل چهارم ۲۰۱۷

سهم بازار در فصل چهارم ۲۰۱۷(درصد)

رشد از فصل چهارم ۲۰۱۷ تا فصل چهارم ۲۰۱۸ (درصد)

لنوو

۱۶.۶۲۸

۲۴.۲

۱۵.۶۹۷

۲۱.۹

۵.۹

اچ‌پی

۱۵.۳۸۰

۲۲.۴

۱۶.۰۹۲

۲۲.۴

۴.۴-

دل

۱۰.۹۱۵

۱۵.۹

۱۰.۷۶۳

۱۵.۰

۱.۴

اپل

۴.۹۲۰

۷.۲

۵.۱۱۲

۷.۱

۳.۸-

ایسوس

۴.۲۱۱

۶.۱

۴.۷۱۶

۶.۶

۱۰.۷-

ایسر

۳.۸۶۱

۵.۶

۴.۷۲۶

۶.۶

۱۸.۳-

سایر شرکت‌ها

۱۲.۷۲۰

۱۸.۵

۱۴.۵۹۰

۲۰.۳

۱۲.۹-

جمع کل

۶۸.۶۲۶

۱۰۰.۰

۷۱.۶۹۶

۱۰۰.۰

۴.۳-

طبق برآورد IDC، در فصل چهارم سال ۲۰۱۸، میزان عرضه‌ی پی‌سی با افت ۳.۷ درصد به ۶۸.۱ میلیون دستگاه رسیده است. براساس برآورد IDC، پنج شرکت برتر این حوزه، شرکت‌های لنوو، اچ‌پی، دل، اپل و ایسر هستند. IDC و گارتنر هر دو معتقدند که شرکت‌های برتر تولیدکننده‌ی PC با افت فروش مواجه بوده‌اند. کل بازار با افت فروش ۱۱.۲ درصدی رو‌به‌رو بوده است. برای مشاهده‌ی اعداد دقیق‌تر، جدول ذیل را مطالعه کنید:

شرکت 

عرضه فصل چهارم ۲۰۱۸

سهم بازار فصل چهارم ۲۰۱۸

عرضه فصل چهارم ۲۰۱۷

سهم بازار فصل چهارم ۲۰۱۷

رشد فصل چهارم ۲۰۱۷ به ۲۰۱۸

لنوو

۱۶.۷۵۷

۲۴.۶ درصد

۱۶.۵۴۹

۲۳.۴ درصد

۱.۳ درصد

اچ‌پی

۱۶.۰۵۵

۲۳.۶ درصد

۱۶.۵۸۱

۲۳.۴ درصد

۳.۲- درصد

دل

۱۱.۲۵۹

۱۶.۵ درصد

۱۱.۰۷۸

۱۵.۷ درصد

۱.۶ درصد

اپل

۴.۹۲۲

۷.۲ درصد

۵.۱۱۹

۷.۲ درصد

۳.۸- درصد

ایسر

۴.۵۴۸

۶.۷ درصد

۴.۹۷۰

۷.۰ درصد

۸.۵- درصد

سایر شرکت‌ها

۱۴.۵۹۴

۲۱.۴ درصد

۱۶.۴۲۵

۲۳.۲ درصد

۱۱.۱- درصد

جمع کل 

۶۸.۱۳۴

۱۰۰.۰ درصد

۷۰.۷۲۲

۱۰۰.۰ درصد

۳.۷ - درصد

باتوجه به اینکه قبلا گفته شده بود فوجیتسو و لنوو بخش تولید پی سی را ادغام می‌کنند، بخشی از فروش لنوو در ماه می ۲۰۱۸ به این موضوع مربوط می‌شود و بر نتایج فروش سالانه‌ی لنوو تأثیرگذار بوده است.

سال ۲۰۱۸

با وجودی که کاهش فروش در سال ۲۰۱۸ نسبت‌به سه سال قبل شیب کمتری داشت ولی گارتنر معتقد است سال ۲۰۱۸، هفتمین سال کاهش میزان فروش پی سی است. در این سال شاهد افزایش فروش سه شرکت و کاهش فروش سه شرکت دیگر بودیم. 

شرکت 

عرضه فصل چهارم ۲۰۱۸

سهم بازار فصل چهارم ۲۰۱۸

عرضه فصل چهارم ۲۰۱۷

سهم بازار فصل چهارم ۲۰۱۷

رشد فصل چهارم ۲۰۱۷ به ۲۰۱۸

لنوو

۵۸.۴۶۷

۲۲.۵ درصد

۵۴.۶۶۹

۲۰.۸ درصد

۶.۹ درصد

اچ‌پی

۵۶.۳۳۲

۲۱.۷ درصد

۵۵.۱۷۹

۲۱.۰ درصد

۲.۱ درصد

دل

۴۱.۹۱۱

۱۶.۲ درصد

۳۹.۷۹۳

۱۵.۱ درصد

۵.۳ درصد

اپل

۱۸.۰۱۶

 ۶.۹ درصد

۱۸.۹۶۳

۷.۲ درصد

۵.۰- درصد

ایسر

۱۵.۷۲۹

۶.۱ درصد

۱۷.۰۸۷

۶.۵ درصد

۷.۹- درصد

ایسوس

۱۵.۵۳۷

۶.۰ درصد

۱۷.۹۵۲

۶.۸ درصد

۱۳.۵- درصد

سایر شرکت‌ها

۵۳.۳۹۳

۲۰.۶ درصد

۵۹.۰۳۴

۲۲.۵ درصد

۹.۶- درصد

جمع کل 

۲۵۹.۳۸۵

۱۰۰.۰ درصد

۲۶۲.۶۷۶

۱۰۰.۰ درصد

۱.۳ - درصد

نتایج برآورد سالانه IDC نیز به‌خوبی شرکت‌های پیشرو را از سایر شرکت‌ها نشان می‌دهد.

شرکت

عرضه در فصل چهارم ۲۰۱۸

سهم بازار در فصل چهارم ۲۰۱۸ (درصد)

عرضه در فصل چهارم ۲۰۱۷

سهم بازار در فصل چهارم ۲۰۱۷(درصد)

رشد از فصل چهارم ۲۰۱۷ تا فصل چهارم ۲۰۱۸ (درصد)

اچ‌پی

۵۹.۹۸۶

۲۳.۲ 

۵۸.۸۰۹

۲۲.۶ 

۲.۰ 

لنوو

۵۹.۸۵۷

۲۳.۲

۵۸.۰۴۹

۲۲.۴

۳.۱

دل

۴۴.۱۷۰

۱۷.۱ 

۴۱.۸۲۲

۱۶.۱

۵.۶ 

اپل

۱۸.۰۲۱

۷.۰

۱۹.۰۱۰

۷.۳

۵.۲-

ایسر

۱۷.۸۴۱

۶.۹

۱۸.۰۳۳

۶.۹

۱.۱-

سایر شرکت‌ها

۵۸.۶۲۱

۲۲.۷

۶۳.۹۲۵

۲۴.۶

۸.۳- 

جمع کل

۲۵۸.۴۹۷

۱۰۰.۰

۲۵۹.۶۴۷

۱۰۰.۰

۰.۴-

گارتنر دریافت که در سال ۲۰۱۸، حجم عرضه‌ی‌ پی سی در جهان به ۲۵۹.۴ میلیون دستگاه می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد کاهش ۱.۳ درصدی هستیم. ظاهرا شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل بیشتری به خرید پی‌سی نسبت به مصرف‌کنندگان عادی دارند و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید سخت‌تر است. میکاکو کیتاگاوا، تحلیلگر ارشد گارتنر در بیانیه‌ای اعلام کرد:

در سال ۲۰۱۸ میلادی باتوجه به ضعیف‌تر شدن تقاضای سیستم‌های کامپیوتری بین مصرف‌کنندگان عادی، میزان عرضه‌ی آن در کل کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۸ میلادی، از حجم دستگاه‌های عرضه‌شده به بازار تنها ۴۰ درصد آن تقاضای مصرف‌کنندگان عادی بود؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی این رقم درحدود ۴۹ درصد بود. تثبیت بازار در سال ۲۰۱۸، به رشد ثابت مصرف‌کنندگان سازمانی و شرکتی پی‌سی نسبت داده می‌شود که نیاز به به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ نیز در این آمار دخیل است.

IDC دریافت که بازار پی‌سی با افت ۰.۴ درصدی به حجم فروش ۲۵۸.۵ میلیون دستگاه رسیده است. البته IDC معتقد است جنگ تجاری ایالات متحده و چین می‌تواند این وضعیت را بدتر کند. مک‌کیک گونیکی، مدیر تحقیقاتی IDC در بیانیه‌ای گفت:

تنش‌های اقتصادی بین چین و ایالات متحده، باعث ایجاد بی‌ثباتی و عدم قطعیت در کسب‌و‌کار چین می‌شود. این شرایط و کاهش میزان تقاضای محصولات چینی در ایالات متحده، بر کسب‌و‌کار شرکت‌‌های تولیدی چینی تأثیرگذار خواهد بود و درنهایت شاهد کاهش محصولات بخش IT توسط شرکت‌ها خواهیم بود. در نتیجه، انتظار می‌رود بازار کامپیوتر در چین با افت فروش بیشتری رو‌به‌رو شود و شاهد رکود بیشتری در این صنعت باشیم. اگر جنگ تجاری چین و آمریکا تداوم داشته باشد، انتظار می‌رود این شرایط بر سایر کشورها نیز تأثیرگذار باشد. باتوجه‌به نوسانات احتمالی نرخ ارز، چنین شرایطی بر تجارت سایر کشورهای منطقه نیز تأثیرگذار خواهد بود. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات