اپل احتمالا در تأمین یکی از قطعات مهم آیفون با چالش روبه‌رو می‌شود

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
چالش‌های تجاری در کشورهای متعدد جهان تنها محدود به چین و آمریکا نمی‌شود. مشکلات ژاپن و کره‌ی جنوبی هم بر شرکت‌های متعددی همچون اپل تأثیر می‌گذارد.
تبلیغات

تنش‌ها بین کشورهای آمریکا و چین تأثیرات منفی زیادی بر کسب‌وکارهای دو کشور داشت. دراین‌میان هواوی یکی از قربانیان اصلی بود که از هدف خود یعنی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان باز ماند. اکنون رئیس‌جمهور آمریکا برخی از محدودیت‌ها در زمینه‌ی فروش کالاهای آمریکایی به هواوی را لغو کرد که احتمالا شرایط را برای شرکت چینی بهبود دهد. دراین‌میان، تنش دیگری بین کشورهای ژاپن و کره‌ی جنوبی وجود دارد که شاید به اپل در آن سوی دنیا ضربه وارد کند.

رویترز در گزارشی ادعا کرد که از تاریخ چهارم ماه جاری میلادی (سه روز دیگر)، صادرات برخی مواد همچون پلی‌ایمید (polyimide) و مقاومت فلورایدی و هیدروژن فلوراید با خلوص بالا به کره‌ی جنوبی محدود خواهد شد. این مواد به ترتیب در تولید نمایشگرهای گوشی هوشمند و تراشه استفاده می‌شوند. ماده‌ی مقاومتی مذکور برای انتقال الگوهای مداری به زیرلایه‌های نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌شود. تولیدکننده‌ها امروزه با استفاده از فرایند لیتوگرافی فرابنفش مکان مورد نظر ترانزیستورها در تراشه‌ها را مشخص می‌کنند. هیدروژن فلوراید با خلوص بالا نیز در فرایند اچ کردن مواد سیلیکونی کاربرد دارد.

اظهارنظر و بیانیه‌ی رسمی دولت ژاپن برای اجرای محدودیت‌های بالا احتمالا به‌زودی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. طبق اخبار متفرقه، تولیدکننده‌های ژاپنی برای صادرات مواد مذکور به کره‌‌ی جنوبی باید مجوزهایی را از دولت دریافت کنند که احتمالا فرایند صادرات را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند. فرایند کسب مجوز تا ۹۰ روز زمان خواهد برد. از آنجایی که ژاپنی‌ها اکنون ۹۰ درصد از پلی‌ایمید و مقاوت فلورایدی و همچنین ۷۰ درصد از گاز فرایند اچ را در جهان تولید می‌کنند، مشتریان کره‌ای آن‌ها همچون ال‌جی و سامسونگ پس از اجرای محدودیت‌ها مشکلاتی جدی خواهند داشت.

شرکت‌های کره‌ای همچون ال‌جی و سامسونگ، پنل‌های اولد مورد نیاز اپل را تولید می‌کنند. با اعمال محدودیت در ارسال مواد اولیه به این شرکت‌ها، ظرفیت تولید آن‌ها کاهش خواهد یافت و درنهایت، اپل به‌عنوان مشتری اصلی متضرر می‌شود. قبلا در اخبار خواندیم که اپل برای آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ مکس (محصولات سال ۲۰۱۹) از پنل‌های اولد استفاده خواهد کرد.

آیفون ۱۱ / iPhone 11

کوپرتینویی‌ها احتمالا دربرابر چالش‌های آتی راه‌حل جایگزینی نخواهند داشت. آن‌ها اخیرا در شرکت Japan Display سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری انجام داده‌‌اند. شرکت ژاپنی اکنون نمایشگرهای LCD رتینا مایع را برای گوشی iPhone XR ارائه می‌کند. به‌علاوه نمایشگرهای اولد اپل واچ نیز توسط ژاپن دیسپلی تأمین می‌شود. البته ژاپنی‌ها سابقه‌ی زیادی در تولید پنل‌های اولد ندارند و درنتیجه شاید نتوانند نیاز شدید اپل را از لحاظ کیفیت و کمیت برآورده کنند.

تنش‌ها بین ژاپن و کره‌ی جنوبی از دادگاهی شروع شد که دو کشور در سال گذشته درگیرش شدند. دادگاه عالی کره‌ی جنوبی ادعا کرده بود که نیروهای کار اجباری کره‌ای‌ها در جنگ جهانی دوم که برای شرکت فولاد نیپون کار کرده‌اند، باید حقوق زمان فعالیت خود را دریافت کنند. ژاپنی‌ها رأی دادگاه کره‌ای را غیرمنطقی خواندند و ادعا کردند که مشکل نیروهای کار اجباری در تفاهم‌نامه‌ی سال ۱۹۶۵ بین دو کشور حل شده است.

اخبار پیرامون افزایش تنش‌ها بین کره و ژاپن در حالی منتشر می‌شود که رهبران ۲۰ کشور بزرگ جهان در اجلاس G20 در ژاپن با هم دیدار کردند. در جریان همین اجلاس تنش‌ها بین چین و آمریکا تا حدی کاهش یافت و شرکت‌های آمریکایی مجوز فروش کالا به هواوی را دریافت کردند. این اخبار برای اپل هم تاحدودی خوب بود و آن‌ها را از پرداخت ۲۵ درصد مالیات برای ورود هر دستگاه به آمریکا معاف کرد.

امروز اکثر کاربران می‌دانند که آیفون با وجود طراحی در آمریکا، در چین مونتاژ می‌شود. پیش از کاهش تنش‌ها میان آمریکا و چین، قرار بود تا در دور بعدی تحریم‌ها کالاهایی همچون گوشی‌های هوشمند، تبلت و دیگر دستگاه‌های موبایل شامل مالیات اضافه شوند. یکی از تحلیل‌گران مورگان استنلی پیش‌بینی کرده بود که در صورت تصویب تعرفه روی کالایی همچون iPhone XR احتمالا قیمت آن تا ۱۶۰ دلار افزایش خواهد یافت.

آیفون 11 /Iphone xi

سال گذشته‌ی میلادی با چالش‌های متعددی برای اپل همراه بود که شاید امسال هم ادامه داشته باشد. آن‌ها کاهش فروش در مهم‌ترین محصول خود را تجربه کردند. به‌علاوه امتیازهای متعددی از سوی کوپرتینویی‌ها ارائه شد تا تأمین مودم‌های 5G برای آیفون سال بعد از سوی کوالکام تضمین شود. در ادامه تعرفه‌های احتمالی روی آیفون و آیپد برای آن‌ها چالش‌برانگیز بود. امروز هم خبر محدودیت تولید پنل‌های اولد در شرکت‌های کره‌ای، نگرانی‌هایی را برای شرکت مالک آیفون ایجاد کرد. نگرانی که در صورت پیوستن به واقعیت، آن‌ها را مجبور به تلاش زیاد برای تأمین قطعات آیفون سال ۲۰۱۹ می‌کند. به‌هرحال اپل برای برنامه‌ریزی‌های استراتژیک تولید خود باز هم باید منتظر روابط و مذاکره‌های دیپلماتیک سیاست‌مدارها بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات