مک پرو معرفی شد؛ کامپیوتر فوق العاده قدرتمند اپل با قابلیت ارتقا و قیمت پایه ۶ هزار دلاری

سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
مطالعه 4 دقیقه
اپل پس از سال‌ها انتظار، علاقه‌مندان کامپیوترهای رومیزی را با جانشینی شایسته برای مک پروی استوانه‌ای خود شگفت‌زده کرد.
تبلیغات

کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2019 اپل، در حال برگزاری است تا شاهد جدید‌ترین دستاورد‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت باشیم؛ اما شاید جذاب‌ترین محصول اپل در این کنفرانس، نسخه‌ی جدید مک پرو باشد؛ محصولی که سال‌ها کاربران در انتظار به‌روزرسانی آن بودند.

مک پرو همواره به‌عنوان توانمند‌ترین سخت‌افزار تولید شده توسط اپل، در مرکز توجهات کاربران حرفه‌ای بوده است؛ کاربرانی که به توان پردازشی بالایی برای تولید محتوا و توسعه‌ی محصولات خود نیاز داشتند. سال گذشته اپل نسل جدیدی از آی‌مک‌ها را با نام آی‌مک پرو معرفی کرد که به سخت‌افزار‌ بسیار توانمندی شامل پردازنده‌های Xeon مجهز بودند. این موضوع منجر به کنار رفتن مک‌پرو از مرکز توجهات خانواده‌ی کامپیوترهای مک شد؛ اما غول دنیای فناوری در WWDC 2019، سرانجام نسل جدید توانمندترین عضو مک را معرفی کرد تا بار دیگر توانایی‌های خود در تولید محصولی قدرتمند و بی‌نظیر را به رخ تمامی فعالان دنیای سخت‌افزار بکشد.

اپل مک پرو / mac pro apple

تیم کوک در ابتدای رویداد از بازه‌ی گسترده و کامل خانواده‌ی مک صحبت کرد. به‌گفته‌ی او، کاربران این اکوسیستم با فاصله‌ی زیاد نسبت به رقبا، رضایت کاملی از محصولات خود دارند؛ اما مدیرعامل اپل به بخشی خالی در سبد محصولات کامپیوتری اپل اشاره کرد؛ مکانی که نسل جدید مک پرو وظیفه‌ی پُر کردن آن را بر عهده خواهد داشت.

اپل مک پرو / mac pro apple

مک پرو، کامپیوتری بالارده و البته گران‌قیمت است که کاربران حرفه‌ای شامل مهندسان، فیلم‌سازان و دانشمندان را هدف قرار می‌دهد. مهندسان کوپرتینو طراحی نسل جدید مک پرو را کاملا متحول کرده‌اند؛ دیگر خبری از بدنه‌ای استوانه‌ای نیست. بدنه‌ی مک پرو شباهت بسیاری با کیس‌های متداول کامپیوتر دارد. اپل ادعا می‌کند که طراحی مک‌ پروی جدید امکان دسترسی آسان به قظعات مختلف آن را می‌دهد. دسته‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ برای ایجاد فُرم ماژولار در بدنه‌ی مک پرو دیده می‌شوند، ضمن اینکه تمامی قطعات داخلی نیز با بست‌های ۳۶۰ درجه به فریم متصل شده‌اند.

اپل مک پرو / mac pro apple

مک پرو از پردازنده‌های سری زئون اینتل با بالغ بر ۲۸ هسته و ۶۴ کانال PCI Express بهره می‌برد. به‌لطف توان ۳۰۰ واتی در نظر گرفته‌شده برای پردازنده درکنار سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب، مک پرو می‌تواند همواره با تمام توان و بدون افت عملکرد کار کند. نسل جدید مک پرو ۱۲ اسلات DIMM دارد و به‌لطف معماری حافظه‌ی ۶ کاناله‌ی خود، می‌تواند به حافظه‌ی رم بی‌نظیر ۱.۵ ترابایتی مجهز شود. کامپیوتر قدرتمند اپل ۸ اسلات PCI Express‌ را نیز برای فراهم‌سازی امکان سفارشی‌سازی بهتر، در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار می‌دهد.

مشخصات فنی

Mac Pro

پردازنده

اینتل Xeon تا حداکثر ۲۸ هسته

پردازنده گرافیکی

حداکثر چهار پردازنده‌ی رادئون پرو

وگا

II (هر یک با توان پردازشی ۱۴ ترافلاپس و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی HBM2)

حافظه‌ی رم

حافظه‌ی ECC با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز

۱۲ درگاه DIMM

حداکثر ۱.۵ ترابایت

درگاه PCI

۸ اسلات PCI شامل ۴ اسلات double-wide، سه اسلات single و یک اسلات half

قیمت پایه

۵۹۹۹ دلار 

ماژول MPX اپل با معماری منحصربه‌فرد خود امکان ارتقاء فوق‌العاده گرافیک را می‌دهد. این ماژول قابلیت افزودن درگاه تاندربولت و تغذیه‌ی توانی بالغ بر ۵۰۰ وات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، همچنین به‌لطف خنک‌شدن با سیستم خنک‌کننده‌ی مک پرو، عملکرد کم صدایی را نوید می‌دهد. نسخه‌ی پایه‌ی مک پرو با گرافیک رادئون پرو 580X‌ عرضه می‌شود؛ اما دستگاه جدید اپل نخستین کامپیوتر با امکان خریداری با گرافیک رادئون پرو وگا ۲ با توان محاسباتی ۱۴ ترافلاپسی، حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی و پهنای حافظه‌ی یک ترابایت‌برثانیه به‌حساب می‌آید. نسخه‌ی دیگر با دو گرافیک رادئون پرو وگا ۲ توانی بالغ بر ۲۸ ترافلاپس و ۶۴ گیگابایت حافظه را به کاربر واگذار می‌کند و از آنجا که مک پرو دو ماژول MPX را نیز در خود جای می‌دهد، می‌توان این دستگاه را با توان حیرت‌انگیز ۵۶ ترافلاپسی و ۱۲۸ گیگابایت حافظه نیز خریداری کرد.

اپل مک پرو / mac pro apple

اپل همراه‌با مک پروی جدید، کارت شتاب‌دهنده‌ای موسوم به Afterburner را نیز معرفی کرد که به‌همراه مدار مجتمع برنامه‌ریزی‌پذیر و خاصی (ASIC)، توانایی دی‌کُد ۶.۳ میلیارد پیکسل‌برثانیه را ارائه می‌دهد. با افتربرنر، مک پرو امکان دی‌کُد فرمت‌های Native به‌صورت مستقیم از داخل دوربین، دی‌کُد بالغ بر سه جریان ویدیوی 8K ProRes RAW و ۱۲ جریان ویدیوی 4K ProRes RAW به‌صورت آنی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات