AMD برای ساخت Ryzen 9 3950X بهترین تراشه‌ها را دستچین می‌کند

یک‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تقریبا ۱۰ روز پیش، شرکت AMD قوی‌ترین پردازنده‌ی کلاس دسکتاپ جهان را معرفی کرد؛ پردازنده‌ای که در بازار مصرفی و برای گیمرها انقلابی است.
تبلیغات

AMD پردازنده‌ی Ryzen 9 3950X را به‌عنوان اولین پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای گیمینگ تاریخ و با حداکثر فرکانس ۳.۷ گیگاهرتز راهی بازار کرده است. این شرکت با کمک‌گرفتن از فرایند‌ بسیار ویژه غربالگری یا دستچین‌کردن سیلیکون (Binning) به خروجی باورنکردنی این‌چنینی رسیده است.

رسیدن به حداکثر سرعت کلاک ۳.۷ گیگاهرتز برای پردازنده‌ای ۱۶ هسته‌ای بدون اورکلاک مأموریتی بسیار سخت است؛ بنابراین، AMD برای انجام چنین مأموریتی باید در انتخاب سیلیکون‌های مصرفی وسواس بسیار زیادی به‌خرج دهد. همین وسواس به‌خوبی قیمت ۷۴۹ دلاری این پردازنده در‌مقایسه‌با قیمت ۴۹۹ دلاری Ryzen 9 3900X را توجیه می‌کند.

ryzen

غربال‌کردن؛ راز ساخت قوی‌ترین پردازنده‌ی گیمینگ جهان

در فرایند تولید پردازنده‌ها و بسیاری از دیگر قطعات سخت‌افزاری مانند رم و کارت گرافیک، به‌دلیل پیچیدگی فراوان فرایند ساخت، همواره نقص‌هایی در محصول نهایی وجود دارد. این نقص‌ها که به‌صورت تصادفی در محصول اتفاق می‌افتند، باعث می‌شوند تولیدکننده مجبور شود برای یکسان‌کردن عملکرد محصول نهایی، عملکرد تمامی قطعات تولیدشده را کمی کاهش بدهد.

AMD برای ساخت پردازنده‌ی Ryzen 9 3950X، بهترین و سالم‌ترین تراشه‌های خط‌تولید خود را دستچین می‌کند

برای مثال، چون در جریان ساخت پردازنده‌های گرافیکی ایکس‌باکس وان و PS4 همواره یک یا دو هسته خراب می‌شوند، در محصول نهایی برای هماهنگ‌شدن همه‌ی کنسول‌ها، در تمامی دستگاه‌ها حتی در دستگاه‌هایی که تمامی هسته‌هایشان سالم است، دو یا چهار هسته‌ی گرافیکی غیرفعال می‌شود. به‌عنوان مثالی دیگر، اگر در جریان تولید پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای Corei5 یکی از هسته‌ها خراب شود، اینتل یکی از هسته‌های سالم را هم غیرفعال می‌کند و آن پردازنده را به‌عنوان پردازنده‌ی دوهسته‌ای Core i3 می‌فروشد. به این فرایند، Bin یا غربال‌کردن می‌گویند و AMD نیز با استفاده از همین روش، بهترین و سالم‌ترین تراشه‌های خط‌تولید خود را برای ساخت پردازنده‌های Ryzen 9 3950X دستچین می‌کند. می‌توانید از اینجا درباره‌ی این روش بیشتر بخوانید.

جالب است بدانید AMD برای تولید برادر کوچک‌تر Ryzen 9 3950X، یعنی 3900X، هم از غربالگری استفاده می‌کند. 3900X از دو Die هشت‌هسته‌ای تشکیل شده که به‌دلیل نقص‌هایی در سطح سیلیکون و خراب‌شدن اجتناب‌ناپذیر تعدادی از هسته‌ها در خط‌تولید، چهار هسته از تمام تراشه‌ها حتی تراشه‌های سالم غیرفعال می‌شود تا تمام پردازنده‌های خروجی ۱۲ هسته‌ای و عملکرد یکسانی داشته باشند. ناگفته پیدا است AMD برای تولید پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 3950X باید بی‌نقص‌ترین تراشه‌های خط‌تولید را دستچین کند.

AMD ادعا می‌کند پردازنده‌های رایزن که تعداد هسته‌های زیادی دارند، در آینده به‌لطف ادغام قسمت‌هایی چون کنترلر مموری و اینترفیس I/O در چیپلت ۱۲ نانومتری شرکت، به سرعت‌های کلاک بیشتری خواهند رسید.

یکی دیگر از مزایای فرایند‌ دستچین‌کردن، افزایش ظرفیت اورکلاک است. اگر هر تراشه را برنده‌ی لاتاری فرض کنیم، کاربران برنده‌های اصلی لاتاری استفاده از این پردازنده‌ها خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات