چرا یادگیری مستمر برای کارآفرینان و تیم آن‌ها ضروری است؟

یک‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
امروزه، یادگیری مستمر و حتی مادام‌العمر به یکی از معیارهای ضروری در موفقیت صاحبان کسب‌وکار و تیم آن‌ها تبدیل شده است.
تبلیغات

شکیل اونیل، چه ارتباطی با این نام مشهور برقرار می‌کنید؟ احتمالا نام او را در میان بزرگ‌ترین بازیکنان بسکتبال جهان دیده‌اید یا با شنیدن اسم او قد و وزنش را تصور می‌کنید: ۲.۱۶ متر قد و ۱۴۷ کیلوگرم وزن. شاید هم او را به‌عنوان کارشناس ورزشی یا مجری برنامه‌ی Inside the NBA می‌شناسید. اونیل در تمام این نقش‌ها شناخته شده است؛ اما مهم‌تر از هرچیز، او کل عمر خود را به یادگیری اختصاص داده است.

اونیل در سال ۱۹۹۲، دانشگاه ایالتی لویزیانا را ترک کرد تا به NBA ملحق شود؛ اما همان زمان به مادرش قول داد روزی حتما تحصیلات خود را ادامه دهد. در سال ۲۰۰۰ و زمانی‌که در تیم لس‌آنجلس لیکرز بازی می‌کرد، توانست ازطریق دوره‌های آموزش ازراه‌دور مدرک لیسانس خود را دریافت کند.

سپس، تحصیلات خود را ادامه داد و مدرک دکتری MBA گرفت و درادامه، درباره‌ی فیلم‌برداری و ورزش‌های رزمی ترکیبی مطالعه کرد. او در مجموعه‌ی وسیعی از نقش‌های تلویزیونی ظاهر شد و پنج آلبوم استودیویی منتشر کرد و حتی افسر پلیس شد. بااین‌حال، تمام این‌ها برایش کافی نبود و حالا به کارآفرین و سرمایه‌گذار تبدیل شده است.

اونیل عاشق تجربه‌های جدید است و داستان او نشان می‌دهد هیچ‌وقت برای توسعه‌ی چشم‌انداز دیر نیست. یادگیری حتی با گذشت زمان زیادی از فارغ‌التحصیلی دبیرستان و دانشگاه، نقشی مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کند. به‌گفته‌ی جیم ران، سخنران انگیزشی، موفق‌ترین افراد جهان افرادی هستند که تمام عمرشان را صرف یادگیری می‌‌کنند و تحصیلات مستمر را مسئولیت خود می‌دانند. تحصیلات رسمی حس امید به زندگی و خودآموزی حس خوشبختی را افزایش می‌دهد.

یادگیری مستمر

چرا دانش ارزشمند است؟

فلسفه‌ی ذن مفهومی به‌معنای ذهنیت تازه‌کار دارد. در این مفهوم، انسان باید به موقعیت‌های جدید وارد شود و به‌عنوان شخصی تازه‌کار یا مبتدی تجربه کسب کند. در این فلسفه، ذهن باید باز و آماده‌ی پذیرش ایده‌ها و دیدگاه‌های تازه باشد. رویکرد ذهن تازه‌کار می‌تواند به افزایش خلاقیت، تواضع و قدردانی منجر شود.

ایتکین تانک، رئیس و بنیان‌گذار شرکت JotForm و نویسنده‌ی اصلی این مقاله، در شرکت خود معمولا با هدف اشتراک‌گذاری مهارت‌ها و استراتژی‌های جدید و توسعه‌ی چشم‌انداز به‌دنبال مشاورانی در سطح جهانی است. برای مثال، تانک در زمینه‌هایی مثل SEO یا زمینه‌های دیگری که تخصص لازم را ندارد، از این روش استفاده می‌کند. 

تانک به‌عنوان مدیرعامل و کارآفرین شرکت همیشه برای افزایش اطلاعاتش تلاش می‌کند. او بلاگ‌های مختلف و سایت‌های صنعتی و انتشارات استارتاپ را مطالعه می‌کند و همیشه کتاب با خود به‌همراه دارد و سعی می‌کند حضور فعال خود در انجمن‌های متعدد بحث را حفظ کند.

در اقتصاد اطلاعاتی کنونی، یادگیری مستمر انتخابی نیستِ بلکه ضرورت است. به‌گفته‌ی پیتر دیاماندیس، سهولت دسترسی و کاهش اعتبار پول باعث می‌شود کالاها و خدمات روزبه‌روز ارزان‌تر و حتی گاهی رایگان شوند. برای مثال، سایت Craiglist سهولت طبقه‌بندی را افزایش داده یا iTune صنعت موسیقی را رایگان کرده و مهم‌تر از هرچیز گوگل جمع‌آوری داده‌ها و پژوهش و دسترسی به اطلاعات را تقریبا رایگان و بی‌ارزش کرده است.

درمقابل، ارزش اطلاعات روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه وقتی به نوآوری منجر یا برای بهبود فناوری‌های جدید از آن استفاده شود. به‌همین‌دلیل، یادگیری مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار است. صرف‌نظر از اینکه بازاریابی دیجیتال بخوانید یا زبان جدیدی یاد بگیرید، باید بیاموزید چگونه یادگیرنده‌ی خوبی باشید.

استراتژی‌هایی برای یادگیری بهتر

فراشناخت (آگاهی از شناخت خود) به تفکر درباره‌ی تفکر خود گفته می‌شود. اوریچ بوسر، مشاور و مؤلف، دراین‌باره می‌گوید:

لازم است همیشه سؤال‌هایی این‌چنینی از خود بپرسیم: آیا واقعا به این ایده می‌رسم؟ آیا می‌توانم آن را برای یکی از دوستانم توصیف کنم؟ هدف من چیست؟ آیا نیاز به دانش پس‌زمینه دارم یا تمرین بیشتر؟

فرایندهای فراشناختی مانند برنامه‌ریزی و نظارت و تفکر می‌توانند به بهبود یادگیری منجر شوند (علاوه‌بر هوش و زمانی‌که صرف یک موضوع می‌کنید). مارسل وینمن، مدیر آموزشی و پژوهشی مؤسسه‌ی فراشناخت، براساس بررسی‌های دو دهه‌ی اخیر به این نتیجه رسیده مهارت‌های فراشناختی مناسب می‌توانند به یادگیری سریع‌تر و انجام وظایف ناآشنا کمک کنند.

نکته: تفکر درباره‌ی روش یادگیری اهمیت دارد. اگر به‌دنبال رشد کسب‌وکار خود هستید و می‌خواهید در فضای رقابت باقی بمانید و نوآوری داشته باشید، باید به یادگیری ادامه دهید. درادامه، چهار روش برای ادامه‌ی تحصیل و آموزش روزانه ارائه می‌کنیم.

خواب در میان کار

۱. تکرار

تمام افراد در مرحله‌ای از زندگی خود باید آزمون بدهند یا مطلبی را ارائه کنند. معمولا با نزدیک‌شدن به ضرب‌الاجل یا مهلت تعیین‌شده، سرعت جذب اطلاعات هم افزایش پیدا می‌کند؛ اما مرور اطلاعات در چند جلسه‌ی مجزا یا روش تکرار فاصله‌دار مؤثرتر است.

به‌نقل از جان مدینا، مؤلف کتاب قوانین مغز، تنظیم اطلاعات تکراری در چند بازه بهترین روش برای به‌خاطر‌سپردن آن‌ها است. یادگیری تنها زمانی به ثمر می‌رسد که به‌جای واردکردن یک‌جای اطلاعات جدید، آن را به‌تدریج وارد مغز کنید.

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید زبان ژاپنی یاد بگیرید. براساس روش تکرار فاصله‌دار، باید برنامه‌ای مروری تنظیم کنید. هر روز زمانی را برای مطالعه کنار بگذارید که می‌تواند بین واژگان و دستور زبان متغیر باشد. مطالعه‌ی بی‌وقفه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای بهترین روش برای به‌خاطرسپردن است.

سپس، درباره‌ی روش ذخیره‌سازی و سازمان‌دهی اطلاعات تصمیم بگیرید. فلش‌کارت‌های قدیمی شاید مؤثر باشند؛ اما می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل SuperMemo یا Evernote یا Duolingo هم استفاده کنید. در مرحله‌ی آخر، روشی برای ردیابی پیشرفت خود پیدا کنید؛ زیرا مشاهده‌ی پیشرفت انگیز‌ی ادامه‌ی کار را افزایش می‌دهد. یادگیری با روش تکرار فاصله‌دار سریع‌تر می‌شود و علاوه‌بر این اطلاعات وارد حافظه‌ی بلندمدت می‌شوند.

۲. انعکاس

مغز برای یکپارچه‌سازی اطلاعات به زمان و فضا نیاز دارد. برای مثال، خواب امکان استراحت کامل شناختی را فراهم می‌کند. در زمان خواب، مغز اطلاعات را یکپارچه‌ می‌کند. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ روی افرادی انجام شد که زبان خارجی مطالعه می‌کنند، مشخص شد خوابیدن بین جلسه‌های یادگیری نه‌تنها زمان تمرین را کاهش می‌دهد؛ بلکه به بهبود حافظه‌ی بلندمدت کمک می‌کند و درمقابل، کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌تواند قابلیت یادگیری را مختل کند.

البته، یادگیری مترادف حفظ‌کردن نیست؛ بلکه چگونگی پردازش و کاربرد اطلاعات اهمیت دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط درصورت فعالیت و آمادگی ذهنی می‌توانند ایده‌ها و مفاهیم جدید را وارد مغز خود کنند؛ اما ذهن در شرایط آرامش و فعالیت‌نکردن، بیشتر پذیرای اطلاعات جدید است.

خلاقیت در زمان استراحت مغز افزایش می‌یابد

برای مثال، شاید بارها زیر دوش یا هنگام شستن ظرف‌ها یا باغبانی به مطلبی پی برده‌ و ناگهان گفته باشید «آهان». به‌گفته‌ی اسکات بری‌کافن، کارشناس بهره‌وری، در سال ۲۰۱۶ حدود ۷۲ درصد از افراد هنگام دوش‌گرفتن به ایده‌های خلاقانه رسیدند. افکار خلاقانه ممکن است هنگام انجام کارهای غیرمرتبط یا فعالیت‌های روزمره هم به ذهن برسند. در این شرایط، مغز سعی می‌کند بین اطلاعات مختلفی ارتباط برقرار کند که تاکنون جذب کرده است.

بعضی از ایده‌های درخشان هم در طول تعطیلات یا بلافاصله پس‌ازآن به ذهن می‌آیند؛ به‌همین‌دلیل، استراحت یکی از معیارهای مهم موفقیت صاحبان کسب‌وکار و تیم آن‌ها است. الکس سوجونگ کیم پانگ، مؤلف کتاب استراحت: کار کمتر، دستاورد بیشتر می‌گوید:

اگر خسته هستید، به خواسته‌ی خود اهمیت دهید و استراحت کنید. کارهای زیاد خود را کنار بگذارید و زمانی را به استراحت اختصاص دهید. استراحت را جدی بگیرید و نگذارید افراد دیگر این موهبت را از شما بگیرند.
تدریس

۳.  تدریس

آلبرت اینشتین می‌گوید:

اگر نمی‌توانید موضوعی را به زبان ساده توصیف کنید؛ یعنی آن را به‌خوبی یاد نگرفته‌اید.

این جمله‌ی هوشمندانه از مردی درخشان و معلمی است که به‌اعتقاد او، بهترین روش یادگیری، توصیف آن برای شخص دیگری است. این روش بر اصل هرم یادگیری استوار است که براساس آن، ۹۰ درصد از آموخته‌ها در تدریس آن به دیگران یا کاربرد سریع اطلاعات به‌دست می‌آید.

۹۰ درصد از آموخته‌ها از کاربرد دانش به‌دست می‌آیند

درمقابل، تنها ۱۰ درصد از آموخته‌ها صرفا با مطالعه و ۵ درصد آن در سخنرانی به‌دست می‌آیند؛ ازاین‌رو، کاربرد اطلاعات اهمیت زیادی دارد. در روش فینمان از برنامه‌ی فوری استفاده می‌شود (نام این روش از نام فیزیک‌دان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، ریچارد فینمان گرفته شده است). این روش در چند مرحله‌ی ساده به یادگیری عمیق و سریع کمک می‌کند:

مطلب را به کودک آموزش دهید و شکاف‌های اطلاعاتی را مرور و شناسایی و آن را به داستانی ساده و مستقیم تبدیل کنید. سپس، به شخص دیگری منتقل کنید.

تانک در JotForm از روش همکاری مشترک برای انتقال مفاهیم استفاده می‌کند. این روش برای سپردن وظایف به سایرین به‌منظور صرفه‌جویی در وقت و پرداختن به کارهای مهم‌تر مفید است. تانک برای انتقال مفهوم یا آموزش کار مدنظر، کنار کارمند خود می‌نشیند و او را راهنمایی می‌کند؛ بدین‌ترتیب می‌تواند به عیب‌های خود پی ببرد.

۴. انتقال

ایلان ماسک، کارشناسی میان‌رشته‌ای است که در اواسط ۴۰ سالگی توانست به جایگاه مدیریتی شرکت‌های چندمیلیون‌دلاری در زمینه‌های نرم‌افزار، انرژی، حمل‌ونقل و هوافضا دست پیدا کند. باوجوداین، او چگونه توانست در تمام این زمینه‌ها به موفقیت برسد؟ او از روش انتقال یادگیری برای انتقال دانش خود از زمینه‌ای به زمینه‌ی دیگر استفاده کرد.

برای مثال، اگر درزمینه‌ی فروش مهارت دارید، از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید یا از روش توجه برای رهبری نشست‌های تیمی بهره ببرید. در این روش، با بی‌نهایت انتخاب روبه‌رو هستید. ماسک از فرایندی دومرحله‌ای برای انتقال یادگیری استفاده کرد: در درجه‌ی اول اطلاعات خود را به اصول ابتدایی و اصلی تجزیه کرد و سپس، درزمینه‌ی جدید آن‌ها را بازسازی کرد.

ازآنجاکه هر زمینه‌ای با فناوری ادغام می‌شود، ماشین‌ها خیلی زود جایگزین محصولات و خدمات می‌شوند. تنها متفکران چندبعدی با دانش چندرشته‌ای می‌توانند در چنین بازاری رشد کنند. کارآفرینان دنیای جدید با مزیت‌های واضحی روبه‌رو هستند؛ اما توانایی تحلیل و نوآوری و تطبیق به تمایز آن‌ها منجر می‌شود؛ بنابراین، یادگیری مادام‌العمر شکیل اونیل، روش مطمئنی برای حفظ ارتباط با بازار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات