iOS 13 به روشی هوشمندانه طول عمر باتری آیفون را افزایش می‌دهد

سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در رویداد WWDC، نسل جدید سیستم‌عامل iOS 13 را با بهبودهایی درخورتوجه معرفی کرد. کوپرتینویی‌ها در سیستم‌عامل جدید، به روشی هوشمندانه سلامت و طول عمر باتری گوشی‌های آیفون را بهبود بخشیده‌اند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل، iOS 13، با تم تیره و بهبود عملکرد معرفی شد. از میان ویژگی‌های جدیدی که کوپرتینویی‌ها درباره‌ی iOS 13 اشاره کردند، ظاهرا یک ویژگی درمقایسه‌با سایر ویژگی‌ها، جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. 

وب‌سایت Cult of Mac نام ویژگی جدید را که به باتری دستگاه مربوط‌ می‌شود، «بهینه‌سازی شارژ باتری» (Optimized ‌Battery Charging) نام‌گذاری کرده و معتقد است این ویژگی می‌تواند به‌شکل مؤثری بر طول عمری باتری دستگاه تأثیرگذار باشد. بهینه‌سازی شارژ باتری خصیصه‌ای است که اجازه نمی‌دهد باتری گوشی آیفون تا بیش از ۸۰ درصد حداکثر ظرفیتش شارژ شود.  

باتری آیفون

اطلاعات زیادی درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد ویژگی جدید بهینه‌سازی شارژ باتری منتشر نشده است؛ هرچند اپل توضیحاتی درباره‌‌اش ارائه کرده است:

قابلیت جدید بر سلامت و افزایش طول عمر باتری گوشی آیفون تمرکز ویژه‌ای می‌کند و نمی‌گذارد باتری دستگاه بیش از ۸۰ درصد حداکثر ظرفیت باتری، شارژ شود و به‌صورت کامل و صد‌درصد شارژ شود. این ویژگی با کاهش میزان شارژ باتری به طول عمر باتری دستگاه و سلامت آن کمک می‌کند.

پیش‌ازاین، چنین ترفندهایی برای مدیریت باتری را از تسلا نیز شاهد بوده‌ایم که باتری به‌صورت پیش‌فرض کمتر از ظرفیت ۱۰۰ درصدی شارژ می‌شد. در نگاه اول، شاید به‌نظر برسد چنین کاری اصلا درست نیست و ممکن است کاربر با مشکلاتی رو‌به‌رو شود. شاید این سؤال پیش بیاید که آیا بهتر نیست گوشی آیفون تا حداکثر شارژ ۱۰۰ درصدی شارژ دریافت کند؟ پاسخ منفی است.

زمانی‌که باتری گوشی آیفون تا ۸۰ درصد ظرفیتش شارژ دریافت می‌کند و مجددا وقتی درصد شارژ باتری به ۲۰ درصد می‌رسد، شارژ می‌شود، این روند روی سلامتی باتری تأثیر بسزایی می‌گذارد. وقتی کاربر شارژ دستگاه را تا صفردرصد استفاده می‌‌کند و بعد در هر دور استفاده، اجازه می‌دهد باتری تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، ممکن است در کوتاه‌مدت مشکلی پیش نیاید؛ ولی با گذشت یک یا دو سال تفاوت فاحشی در سلامتی باتری دستگاه مشاهده می‌شود.  

باتری آیفون

به‌عنوان مثال، وقتی کاربر به‌‌درستی از باتری آیفون ۱۰ به‌مدت یک‌‌ونیم سال استفاده کند، بعد از گذشت این بازه‌ی زمانی، حداکثر ظرفیت شارژ باتری دستگاه به ۸۸ درصد ظرفیت اولیه افت پیدا می‌کند که از سلامت باتری دستگاه خبر می‌دهد. کاربران می‌توانند ازطریق بخش تنظیمات (Settings)، به باتری (Battery) مراجعه کنند و درنهایت، از قسمت سلامت باتری (Battery Health)، وضعیت سلامت باتری دستگاه خود را مشاهده کنند.

اپل ادعا می‌کند زمانی‌که گوشی آیفون در شریط عادی کار کند، حداکثر ظرفیت شارژ باتری‌ پس از ۵۰۰ بار چرخه‌ی کامل شارژ و دشارژ، به ۸۰ درصد ظرفیت اصلی افت پیدا خواهد کرد. بااین‌حال، اگر باتری دستگاه در هربار شارژشدن تنها تا ۸۰ درصد حداکثر ظرفیتش شارژ دریافت کند، با گذشت زمان و شارژودشارژ‌های مکرر، حداکثر ظرفیت شارژپذیری دستگاه تاحدی بهتر از زمانی خواهد بود که کاربران باتری دستگاه را ۱۰۰ درصد شارژ می‌کنند. 

افرادی که گوشی آیفون را طی روز ازطریق شارژر سیمی یا بی‌سیم شارژ می‌کنند و جزو آن دسته از افرادی نیستند که از شب تا صبح گوشی آیفون آن‌ها به شارژر متصل باشد، بی‌شک به سلامتی و طول عمر باتری دستگاه خود اهمیت بیشتری می‌دهند و در طولانی‌مدت، تأثیر آن را مشاهده خواهند کرد. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کمک می‌کند دستگاه به‌صورتی هوشمندانه بتواند با هدف سلامت باتری، شارژشدن را متوقف کند و نگذارد دستگاه بیش از ۸۰ درصد شارژ شود. البته کاربرانی که توجه زیادی به سلامت باتری و طول عمر آن نمی‌کنند، می‌توانند امیدوار باشند اپل گزینه‌ای دراختیارشان قرار دهد تا بتوانند با غیرفعال‌کردن این گزینه، هرطور خواستند باتری را شارژ کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات