کشور سازنده خودرو چقدر اهمیت دارد؟

شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خودروهای زیادی وجود دارند که در کشورهای دیگر ساخته می‌شوند. از دیدگاه شما، کشور سازنده چه تأثیری بر فروش و محبوبیت خودرو می‌گذارد؟
تبلیغات

تولید خودرو در کشورهای مختلف همیشه اتفاق می‌افتد. برای مثال، وضعیت تولید خودروهای بریتانیایی در کشورهای دیگر را در نظر بگیرید. احتمال می‌رود به‌زودی لندرور دیفندر به‌همراه شاسی‌بلند دیسکاوری در کارخانه‌ی یک میلیارد پوندی جگوار لندرور در اسلواکی تولید شوند. این خبر به‌حدی مهم است که سؤال جالبی در رسانه‌ها مطرح شده: آیا به لندرور دیفندر جدید هنوز هم به‌عنوان خودرو انگلیسی نگاه می‌شود؟

کارخانه لندرور

پاسخ فوری بسیاری از شهروندان بریتانیایی این بود: بله، البته. لندرور در بریتانیا مستقر شده و کار طراحی و توسعه و مهندسی دیفندر جدید هم در بریتانیا انجام شده است. پیشرانه‌های آن در بریتانیا ساخته خواهند شد و آخرین نسخه از مدل میراث بزرگ و پرافتخار بریتانیا به‌حساب می‌آید. از دیدگاه بسیاری از شهروندان بریتانیایی، این خودرو هنوزهم انگلیسی محسوب می‌شود؛ حتی اگر در اسلواکی ساخته شود و لندرور متعلق به شرکت تاتاموتورز هند باشد. واقعیت این است که همه‌چیز به احساس و ادراک بستگی دارد و خودروها واقعا ملیت منحصربه‌فردی ندارند. 

شرکت‌های خودروسازی اکنون عملیات جهانی خود را با امکانات طراحی و مهندسی و تولید در کشورها و قاره‌های مختلف گسترش می‌دهند. قطعات و سیستم محرکه‌ی خودرویی خاص را تیمی چندملیتی از مهندسان در یک کشور طراحی می‌کنند و در کشور دیگری ساخته می‌شود و سرانجام در کشور سومی مونتاژ خواهد شد. بااین‌حال، اکثر خودروها هنوزهم با ملیت خاصی شناخته می‌شوند که عمدتا با ترکیبی از میراث و بازاریابی و احساس عمومی به‌دست می‌آید.

Land Rover / لندرور دیفندر

به‌عنوان مثال، برند مینی متعلق به گروه خودروسازی بی‌ام‌و آلمان است؛ اما هنوزهم بسیاری از مردم آن را خودرویی بریتانیایی می‌دانند. بااین‌حال، بیشتر افراد تصور نمی‌کنند شاسی‌بلند مینی کانتری‌من که در هلند ساخته می‌شود، درمقایسه‌با مدل‌های ساخته‌شده در آکسفورد، تعلق کمتری به بریتانیا دارد. درمقابل، نیسان قشقایی که با افتخار در ساندرلند ساخته می‌شود، بسیاری افراد آن را انگلیسی نمی‌دانند. درحقیقت، آن‌ها نیسان قشقایی را محصولی ژاپنی می‌دانند که فقط در انگلیس به مرحله‌ی تولید می‌رسد.

نمونه‌های غیربریتانیایی نیز درباره‌ی این موضوع وجود دارد. به‌عنوان مثال، بسیاری از افراد احساس می‌کنند که مدل جدید ولوو S60 سوئدی است؛ حتی اگر در ایالات متحده‌ی آمریکا ساخته شده و ولوو هم متعلق به شرکت چینی جیلی باشد. در جمهوری چک، خودروهای اشکودا هنوزهم با افتخار به‌عنوان خودروهایی متعلق به این کشور به‌حساب می‌آیند؛ هرچند این شرکت متعلق به گروه آلمانی فولکس‌واگن است.

Volvo S60

دیدگاه شما چیست؟ آیا خودروها ملیت خاصی دارند؟ کشور سازنده بر کیفیت ساخت خودرو تأثیر می‌گذارد؟ آیا واقعا اهمیت دارد چه کشوری خودرو را می‌سازد و ملیت محصول چیست؟ آیا مردم واقعا بیشتر به‌دلیل کشور سازنده خودرو می‌خرند یا صرفا به‌دلیل نکات بازاریابی؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات