توان پردازشی قدرتمند معماری ذن 2 پردازنده‌های رایزن و اپیک AMD

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بنچمارک‌های فاش‌شده از عملکرد معماری ذن ۲ پردازنده‌های AMD، از توان پردازشی بسیار قدرتمند آن‌ها خبر می‌دهد.
تبلیغات

چیزی تا برگزاری رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۸ و معرفی کامل نسل جدید پردازنده‌های AMD باقی نمانده است. البته‌ پیش‌ازاین و در جریان کنفرانس AMD در رویداد CES 2019، لیزا سو، مدیرعامل این شرکت، نسل جدید پردازنده‌های معماری ذن ۲ این شرکت پیش‌تر نیز به‌طوررسمی از عرضه‌ی این محصولات در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ خبر داده بود. با نزدیک‌شدن به زمان رونمایی پردازنده‌های جدید AMD، نتایج بنچمارک‌هایی در اینترنت فاش شده که نشان‌دهنده‌ی توان پردازشی فوق‌العاده‌ی آن‌ها است.

نسل سوم پردازنده‌های دسکتاپ رایزن

پیش‌تر و در نمایشگاه CES 2019، پس از رونمایی زبان طراحی چیپلت AMD، مدیرعامل این شرکت وعده‌ی عرضه‌ی پردازنده‌های هشت‌هسته‌ای را در سال جاری داد؛ اما پس از رویداد و با‌توجه‌به ماژول قرارگیری هسته‌ها روی سطح پردازنده و سایر فضای خالی موجود، اکثر کارشناسان با اطمینان از عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای AMD صحبت کردند. حال نتایج بنچمارک‌هایی از پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲ هسته‌ای با فرکانس کاری باورنکردنی ۵ گیگاهرتز و نمونه‌ی ۱۶ هسته‌ای با فرکانس ۴.۲ گیگاهرتز منتشر شده که مهر تأییدی است بر پیش‌بینی پیشین کارشناسان حوزه‌ی سخت‌افزار.

پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای سری ۳۰۰۰ رایزن موفق شده امتیاز کلی ۴,۲۷۸ را ثبت کند؛ جایی که اینتل Core i9-7960X با قیمتی هنگفت امتیاز ۳,۱۶۳ را کسب کرده است. اگر این موضوع صحت داشته باشد، پردازنده‌های جدید AMD نه‌تنها در تعداد هسته، بلکه در IPC نیز بهبود بیش از ۱۰ درصدی درمقایسه‌با نمونه‌های پیشین را تجربه کرده‌اند که مهاجرت به لیتوگرافی ۷ نانومتری یکی از دلایل آن است.

Ryzen HQ

شاید نمونه‌ی ۱۶ هسته‌ای رایزن به‌عنوان پرچم‌دار پردازنده‌های AMD، توجهات زیادی را به‌خود جلب کند. بااین‌حال، احتمالا جذاب‌ترین محصولات این شرکت نمونه‌های ۱۲ هسته‌ای و کمتر آن باشد؛ جایی‌که ظاهرا فناوری بوست AMD موفق شده سرعت کاری را به ۵ گیگاهرتز برساند تا تعریف قانون «هسته‌های کمتر، سرعت کاری بیشتر» را شاهد باشیم.

با تمام این‌ها، آنچه معماری ذن ۲ را بسیار جذاب می‌کند، بهبود IPC آن است تا به‌ادعای AMD، در بخش تک‌هسته‌ای نیز اکنون محصولات رایزن بتوانند رقبای اینتلی خود را شکست دهند. گفته‌ی لیزا سو در بنچمارک‌های فاش‌شده نیز تأیید شده تا نسل سوم رایزن تا این لحظه خود را هیولایی در دنیای پردازنده‌های کامپیوتری معرفی کند. به‌تازگی بنچمارکی از پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای (۱۲ ترد) منتشر شده که از فرکانس کاری پایه‌ی ۳.۲ گیگاهرتز و حداکثر ۴ گیگاهرتز بهره می‌برد. به‌اعتقاد برخی نشریات، این پردازنده با نام Ryzen 3 3300 معرفی خواهد شد که نمونه‌ی پایین‌رده در سبد محصولات رایزن به‌شمار می‌آید.

نکته مهم عملکرد بهتر این پردازنده در آزمون GeekBench در‌مقایسه‌با رایزن 7 2700X است که در‌حال‌حاضر، نقش پرچم‌دار پردازنده‌‌های دسکتاپ AMD را ایفا می‌کند. نمرات کسب‌شده‌ی پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای مرموز رایزن ۳۰۰۰ به‌شرح زیر است:

آزمون چندهسته‌ای

  • رایزن ۳ ۳۳۰۰ (شایعه): ۲۵٬۴۸۱
  • رایزن ۷ ۲۷۰۰ ایکس: ۲۵٬۲۰۹
  • رایزن ۶ ۲۶۰۰ ایکس: ۲۱٬۵۴۴
  • آزمون تک‌هسته‌ای

  • رایزن ۳ ۳۳۰۰ (شایعه): ۵۰۶۱
  • رایزن ۷ ۲۷۰۰ ایکس: ۴۹۲۳
  • رایزن ۶ ۲۶۰۰ ایکس: ۴۸۵۵
  • اگر شایعات منتشرشده واقعیت داشته باشد و رایزن ۳ ۳۳۰۰ همانند نسل پیشین قیمتش ۹۹ دلاری باشد، با انقلابی در دنیای پردازنده‌های دسکتاپ روبه‌رو خواهیم شد که البته پیش‌تر و با نسل اول معماری ذن آغاز شده بود.

    درادامه، می‌‌توانید جدول مشخصات فنی احتمالی نسل سوم پردازنده‌های رایزن را مشاهده کنید.

    مشخصات 

    هسته/ترد

    فرکانس پایه

    فرکانس بوست

    پردازنده گرافیکی

    TDP

    قیمت

    رایزن 3 3300

    ۱۲/۶

    ۳.۲

    ۴.۰

    -

    ۵۰ وات

    ۹۹ دلار

    رایزن 3 3300X

    ۱۲/۶

    ۳.۵

    ۴.۳

    -

    ۶۵ وات

    ۱۲۹ دلار

    رایزن 3 3300G

    ۱۲/۶

    ۳.۰

    ۳.۸

    ۱۵ هسته‌ی Navi

    ۶۵ وات

    ۱۲۹ دلار

    رایزن 5 3600

    ۱۶/۸

    ۳.۶

    ۴.۴

    -

    ۶۵ وات

    ۱۷۸ دلار

    رایزن 5 3600X

    ۱۶/۸

    ۴.۰

    ۴.۸

    -

    ۹۵ وات

    ۲۲۹ دلار

    رایزن 5 3600G

    ۱۶/۸

    ۳.۲

    ۴

    ۲۰ هسته Navi

    ۹۵ وات

    ۱۹۹ دلار

    رایزن 7 3700

    ۲۴/۱۲

    ۳.۸

    ۴.۶

    -

    ۹۵ وات

    ۲۹۹ دلار

    رایزن 7 3700X

    ۲۴/۱۲

    ۴.۲

    ۵.۰

    -

    ۱۰۵ وات

    ۳۲۹ دلار

    رایزن 9 3800X

    ۳۲/۱۶

    TBA

    TBA

    -

    ۱۲۵ وات

    ۴۴۹ دلار

    رایزن 9 3850X

    ۳۲/۱۶

    TBA

    TBA

    -

    ۱۳۵ وات

    ۴۹۹ دلار

    نسل دوم پردازنده‌ی سرور اپیک

    AMD درکنار سرمایه‌گذاری گسترده برای کسب سهم بیشتری از بازار پردازنده‌های دسکتاپ، بخش زیادی از انرژی و زمان خود را نیز وقف توسعه‌ی پردازنده‌های توانمند مخصوص سرور کرده که همانند همتایان دسکتاپ خود، از زبان طراحی چیپلت درکنار معماری نسل دوم ذن بهره می‌برند. به‌تازگی، نتایج بنچمارک SiSoft Sandra از نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی پردازنده‌ی سرور اپیک با کد رُم منتشر شده که از قدرت پردازشی بسیار توانمند آن خبر می‌دهد. 

    نتایج این پردازنده بلافاصله از سایت سازنده‌ی بنچمارک حذف شد؛ اما وب‌سایت Wccftech موفق شده از نتایج مذکور اسکرین‌شات بگیرد. در این بنچمارک، پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای سرور AMD موفق شده جایگاه سوم را کسب کند. این، یعنی تنها دو پردازنده در دنیای کامپیوترهای شخصی عملکرد قوی‌تری درمقایسه‌با نمونه‌ی AMD داشته‌اند. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که پردازنده‌ی آزمایش‌شده از نمونه‌های اولیه بوده و تا زمان عرضه به بازار قطعا تغییراتی خواهد کرد.

    amd epyc

    طراحی چیپلت نسل جدید پردازنده‌های AMD

    نام در نظر گرفته‌شده برای این پردازنده عبارت است از ZX1406E2VJUG5_22/14_N که احتمالا به فرکانس کاری ۱.۴ تا ۲.۲ گیگاهرتز اشاره می‌کند. احتمال زیادی برای صحت این موضوع با‌توجه‌به بنچمارک فاش‌شده‌ی پیشین از نمونه‌ی ۳۲ هسته‌ای نسل دوم اپیک وجود دارد؛ جایی‌که آن پردازنده نیز از فرکانس کاری مشابهی بهره می‌برد. بدین‌ترتیب، می‌توان از نمونه‌بودن این پردازنده اطمینان داشت. در نظر داشته باشید نسل اول اپیک با کد ناپل، در نسخه‌ی ۳۲ هسته‌ای خود از فرکانس کاری ۲.۲ تا ۳.۲ گیگاهرتز بهره می‌برد. حال اگر نسخه‌ی نهایی و آماده‌به‌بازار نسل جدید اپیک به فرکانس کاری مشابهی مجهز باشد، قطعا بهبود چشمگیری در توان پردازشی تجربه خواهد کرد و احتمالا خود را به رده‌ی نخست توانمند‌ترین پردازنده‌ با معماری X86 در دنیای کامپیوترهای شخصی خواهد رساند.

    دیدگاه شما درباره‌ی پردازنده‌های جدید AMD‌ چیست؟ فکر می‌کنید جذاب‌ترین نمونه کدام است و در انتظار عرضه‌ی کدام‌یک از آن‌ها به بازار هستید؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات