جعبه دنده ZF، بهترین محصول در بازار جهانی است؟

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
جعبه‌دنده‌ی ZF 8HP ساخت شرکت آلمانی ZF در خودروهای بسیاری از بی‌ام‌و تا دوج استفاده می‌شود و یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های انتقال نیرو در بازار است.
تبلیغات

جعبه‌دنده‌ی ZF 8HP یک جعبه‌دنده‌ی خودکار است که توسط شرکت ZF  طراحی و ساخته شده است. این جعبه‌دنده نخستین‌بار در بی‌ام‌و سری ۷ کدF01 مدل 760Li رونمایی شد. در این خودرو ZF 8HP به یک پیشرانه‌ی V12 متصل شده بود اما بی‌ام‌و به مدت زمان کمی پس از آن تقریبا اکثر خودروهای خود را تا سری ۱ دیفرانسیل عقب و مدل‌های دو دیفرانسیل خود را نیز به این جعبه‌دنده مجهز کرد.

یکی اصلی‌ترین نقاط قوت جعبه‌دنده ZF 8HP، راندمان بالای آن است؛ به‌طوری‌که در مقایسه با جعبه‌دنده‌ی قبلی یعنی ZF 6HP دارای ۱۱ درصد مصرف سوخت کم‌تری است. همچنین در مقایسه با جعبه‌دنده‌های ۵ سرعته‌ی مدرن نیز این جعبه‌دنده ۱۴ درصد مصرف سوخت کم‌تری دارد. به‌دلیل طراحی داخلی خاص خود، زمان تعویض دنده در ZF 8HP به ۲۰۰ میلی ثانیه کاهش پیدا کرده است، همچنین این جعبه‌دنده این توانایی‌ را دارد تا دنده‌ها را به‌صورت غیر خطی نیز تعویض کند؛ برای مثال مستقیما از دنده‌ی ۸ به دنده‌ی ۲ برود. این جعبه‌دنده در نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه شده است و در نسخه‌ی 8HP70 می‌تواند تا ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور ورودی را تحمل کند. وزن ZF 8HP نیز ۸۷ کیلوگرم است.

ZF 8HP transmission

شرکت ZF در حال کار روی دو نسخه‌ی جدید از این جعبه‌دنده مخصوص خودروهای دو دیفرانسیل است. نسخه‌ی اول برای گروه فولکس واگن طراحی شده است و می‌تواند به یک دیفرانسیل تورسن متصل شود و گشتاوری بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نیوتون‌متر را منتقل کند. این نسخه قابلیت استفاده روی بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت بزرگ را دارد.

گروه کرایسلر نیز جزو استفاده‌کنندگان از جعبه‌دنده‌ی ZF 8HP است. تا سال ۲۰۱۳ کرایسلر موفق شد یک کارخانه‌ی ساخت جعبه‌دنده را در کارولینای جنوبی تأسیس کند و تحت لیسانس و با همکاری ZF این جعبه‌دنده را در آمریکا تولید کرد. کرایسلر نسخه‌ی تولیدی خود را با نام متفاوتی به نام Torqueflite تولید می‌کند.

ZF 8HP transmission

دومین نسل از جعبه‌دنده‌ی ZF 8HP در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. در این نسل، راندمان جعبه‌دنده باز هم افزایش پیدا کرد و همچنین می‌تواند بازه‌ی بیشتری از ضرایب دنده را پوشش دهد تا افت گشتاور در هنگام تعویض دنده کاهش داشته باشد. در نسل دوم ZF 8HP فشار پمپ جعبه‌دنده نیز کاهش پیدا کرده است. از دیگر قابلیت‌های نسل دوم ZF 8HP باید به پشتیبانی از سیستم‌های استاپ/استارت اشاره کرد. به‌گفته‌ی ZF مصرف سوخت نسل دوم ZF 8HP در مقایسه با نسل اول آن ۳ درصد پایین‌تر است و به‌دلیل اصلاحات انجام‌شده، لرزش کم‌تری نیز دارد.

ZF 8HP transmission

سومین نسل از ZF 8HP در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. اصلی‌ترین مشخصه‌ی نسل سوم این جعبه‌دنده‌ی محبوب، کاهش ۲.۵ درصدی مصرف سوخت در مقایسه با نسل دوم است. این جعبه‌دنده در نسخه‌های گوناگونی عرضه می‌شود که هر یک گشتاور ورودی مختص به خود را دارند. نسل سوم این جعبه‌دنده قابلیت استفاده در خودروهای پلاگین هیبریدی و نیمه هیبریدی‌ها را هم دارد. در خودروهای نیمه هیبریدی یک موتور برقی کمکی با قدرت ۱۵ کیلووات و گشتاور ۲۰۰ نیوتون‌متر روی جعبه‌دنده نصب می‌شود که با برق ۴۸ ولتی کار می‌کند. نسخه‌ی قوی‌تر مدل‌های هیبریدی هم دارای موتور برقی ۹۰ کیلوواتی با گشتاور ۲۵۰ نیوتون‌متر هستند.

ZF transmission

جعبه‌دنده‌ی ZF 8HP به‌حدی محبوب است که ZF تنها در سال گذشته، بیش از ۳.۵ میلیون عدد از آن‌ را تولید کرد. این جعبه‌دنده در خودروهای مختلفی از سازندگان مختلف نصب شده است. جعبه‌دنده‌ی ZF 8HP هم در خودروی اسپرتی مثل بی‌ام‌و M5 و هم در خودروی لوکسی مثل رولزرویس فانتوم استفاده شده است. از دیگر خودروهایی که از این جعبه‌دنده استفاده می‌کنند، می‌توان به آلفارومئو جولیا، آلفارومئو استلویو، استون مارتین رپید، آئودی Q7، محصولات بنتلی، کرایسلر ۳۰۰، دوج چلنجر، دوج چارجر، جگوار اف تایپ، هاوال H9 و تویوتا سوپرای جدید اشاره کرد. البته سازندگان دیگری مثل جیپ، فولکس واگن، مازراتی و رنجرور نیز از استفاده‌کنندگان ZF 8HP هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات