برنامه‌های یونیورسال ویندوز 10 به پایان راه رسیدند

پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق گفته‌ی پاول توروت، تحلیلگر مطرح مسائل مایکروسافت، برنامه‌های یونیورسال ویندوز 10 به‌زودی از این پلتفرم کنار خواهند رفت.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد یکی‌ دیگر از پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ی مایکروسافت به‌پایانِ راه‌ِ خود نزدیک شده است. برنامه‌‌های یونیورسال ویندوز ۱۰ که روزی قرار بود تجربه‌ای مشترک از اجرای اپلیکیشن‌ها را روی دستگاه‌های مختلف ویندوز ۱۰ به‌ارمغان بیاورد، اکنون دیگر همان استقبال اندکِ توسعه‌دهندگان در سال‌های گذشته را نیز ندارد. مایکروسافت از سال ۲۰۱۵، شبانه‌روز روی این پروژه‌ی بزرگ وقت گذاشته بود تا از‌این‌طریق بتواند توسعه‌دهندگان را به ساخت اپلیکیشن برای طیف وسیعی از دستگاه‌های اجراکننده‌ی ویندوز ۱۰ شامل موبایل، تبلت، پی‌سی، هولولنز، سرفیس‌هاب و ایکس‌باکس ترغیب کند.

باوجوداین، اکنون شرایط کاملا دگرگون شده است. با گذار از دوران برنامه‌های یونیورسال، ردموندی‌ها پروژه‌ی Centinnial را رونمایی کردند که به‌واسطه‌ی آن توسعه‌دهندگان می‌توانستند بدون هیچ تغییری در کد، برنامه‌ی Win32 خود را در استور مایکروسافت منتشر کنند. در این اواخر نیز، آن‌ها به وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده روی آوردند که برنامه‌های تحت‌وب را با ویژگی‌های بومی ویندوز ادغام می‌کرد.

تلاش‌های اخیرِ مایکروسافت برای ترغیب توسعه‌دهندگان شامل اجازه‌ی دسترسی به API‌های یونیورسال بود که پیش‌تر در پلتفرم‌های قدیمی‌تر دات‌نت و WPF و WinForms استفاده می‌شدند؛ API‌هایی نظیر موقعیت جغرافیایی و هوش‌مصنوعی ویندوز و یادگیری ماشین.

حال طبق گفته‌ی پاول توروت (Pavel Thurrott)، یکی از تحلیلگران مسائل مایکروسافت، بازی برای پلتفرم یونیورسال تمام شده و توسعه‌دهندگان دلیل قانع‌کننده‌ای برای پشتیبانی از این پلتفرم نمی‌بینند. نیاز به‌ برنامه‌نویسی مجدد اپلیکیشن و محدود‌بودنِ طیفِ کاربران، از دیگر دلایل منع‌کننده‌ی توسعه‌دهندگان برشمرده می‌شود.

ضعف پلتفرم یونیورسال بر فروشگاه نرم‌افزاری ویندوز ۱۰ نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت. ازآنجاکه اکنون با پشتیبانی رسمی ویندوز ۱۰ از وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده، کاربران می‌توانند مستقیما ازطریق مرورگر برنامه‌ی مدنظرشان را نصب کنند، موضوع یادشده تأثیرگذاری دوچندان خواهد داشت.

توروت می‌گوید:

تا‌آنجاکه‌ می‌دانم، برنامه‌های بومی آینده‌ی ویندوز رابطه‌ی اندکی با مایکروسافت استور خواهند داشت. انتظار ندارم این فروشگاه حذف شود؛ اما انتظار دارم پلتفرم یونیورسال ویندوز، به‌خصوص روی نسخه‌ی دسکتاپِ ویندوز، کنار گذاشته شود. در‌این‌میان، مایکروسافت استور اهمیت کمتری برای اغلب کاربران و توسعه‌دهندگان پیدا خواهد کرد.

پیش‌تر مایکروسافت بخش موسیقی و کتاب را از فروشگاه خود حذف کرده بود که شائبه‌هایی درباره‌ی توقف فعالیت مایکروسافت استور را به‌وجود آورده بود. حال باید منتظر ماند و دید که غول نرم‌افزاری دنیا چه تصمیمی در آینده اتخاذ خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات