ترامپ با هدف محافظت از شبکه‌ها وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ترامپ برای محافظت از شبکه‌های مخابراتی ایالات متحده درمقابل نیروهای متخاصم خارجی، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.
تبلیغات

دونالد ترامپ برای مقابله با تهدیدهای ناشی از دستیابی نامحدود به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی تحت مالکیت، کنترل، نظارت یا هدایت دشمنان خارجی در ایالات متحده و استفاده از آن‌ها وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. گزارش‌های مربوط‌به امضای این فرمان اجرایی ترامپ ۱۴مه منتشر شد و آن‌طورکه گفته می‌شود، بیشترین نگرانی‌های آمریکا مربوط‌به چین است. این موضوع را از تلاش‌های هر دو کشور برای شدت‌بخشیدن به جنگ تجاری میانشان به‌راحتی می‌توان دریافت.

برهمین اساس، پیمان‌کاران دولتی و آژانس‌های فدرال از استفاده از فناوری‌های عرضه‌شده‌ی هواوی یا شرکت‌های وابسته به آن منع شده‌اند. فرمان اجرایی جدید اختیارات نظارتی وسیعی برای تصویب معاملات شرکت‌های خصوصی به رز ویلبور، وزیر بازرگانی ایالات متحده و سایر آژانس‌های فدرال می‌بخشد.

ترامپ برای اعلام این وضعیت از قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی مصوب سال ۱۹۷۷ استفاده کرده که دست رئیس‌جمهور را در تنظیم قوانین تجاری در زمان‌های اضطراری ملی باز گذاشته است. اولین‌بار ماه مه سال گذشته که وال‌استریت ژورنال گزارشی از امکان صدور فرمان اجرایی در‌این‌باره منتشر کرد، زمزمه‌هایی درباره‌ی تمایل ترامپ به این کار به‌گوش می‌رسید. اداره‌ی دادگستری ایالات متحده از سپتامبر گذشته، اتهامات بی‌سابقه‌ای علیه هکرهای چینی مطرح و شرکت‌هایی مانند ZTE و هواوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم کرده است.

هواوی / huawei

کاترین شو (Catherine Shu)، تحلیلگر سایت TechCrunch می‌گوید:

هواوی و ZTE اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان تهدیدهایی برای امنیت ملی معرفی شدند؛ اما آن‌ها بارها این اتهامات را رد کردند. پیمان‌کاران و آژانس‌های دولتی ایالات متحده از سال گذشته از استفاده از تجهیزات هواوی منع شده‌اند. پس از آنکه مقام‌های چینی ایالات متحده را به استفاده از هواوی به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی متهم کردند، اقدامات این شرکت در جنگ تجاری دو کشور به‌شدت زیر ذره‌بین قرار گرفت. سال گذشته، منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر رن ژنگفی، مؤسس این شرکت، به درخواست دولت ایالات متحده به اتهام تقلب در کانادا بازداشت شد. همچنین، هواوی با اتهام دادستان‌های فدرال ایالات متحده مبنی‌بر سرقت اسرار تجاری T-Mobile روبه‌رو است.

وزیر بازرگانی ایالات متحده ۱۵۰ روز فرصت دارد نظام اجرایی جدیدی راه‌اندازی و شرکت‌ها یا فناوری‌هایی را معرفی کند که به موجب فرمان اجرایی جدید ترامپ استفاده از آن‌ها باید در ایالات متحده ممنوع شود.

هواوی در بیانیه‌ای کوتاه در روز پنج‌شنبه اعلام کرد:

هواوی با تصمیم اداره‌ی صنعت و امنیت (BIS) وزارت بازرگانی ایالات متحده مخالف است. این تصمیم به‌نفع هیچ‌کس نیست و آسیب‌های اقتصادی شدیدی به شرکت‌های آمریکایی طرف قرارداد هواوی می‌زند و ده‌هاهزار شغل را در آمریکا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و همکاری‌های فعلی و اعتماد متقابل موجود در زنجیره‌ی تأمین جهانی را دچار اختلال می‌کند. هواوی در اسرع وقت به‌دنبال راه‌حلی خواهد گشت و برای این مسئله چاره‌ای خواهد اندیشید. افزون‌براین، به‌شدت تلاش می‌کنیم از تاثیرات این تصمیم بکاهیم.
هواوی / huawei

گفتنی است اعضای جمهوری‌خواه کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) از این اقدام استقبال کردند. برندن کارر، یکی از اعضای کمیسیون FCC، در نامه‌ای نوشت:

تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ پیامی واضح دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده برای تأمین امنیت شبکه‌های ارتباطی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد. فرمان اجرایی ترامپ این موضوع را تضمین می‌کند که دشمنان خارجی ما دیگر امنیت شبکه‌های ما را به‌خطر نمی‌اندازند و ارزش‌های اصلی ما را زیر پا نمی‌گذارند؛ ارزش‌هایی مانند نبود نظارت غیرقانونی و احترام به مالکیت فکری.

قانون ممنوعیت استفاده از تولیدات مخابراتی خارجی می‌تواند جوامع روستایی ایالات متحده را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد؛ چرا که اپراتورهای مخابراتی فعال برای ساخت و نگه‌داری شبکه‌های اینترنت پرسرعت به تجهیزات ارزان‌قیمت چینی متکی هستند. برخی از هیئت‌های ارتباطات راه دور در پاسخ به پیشنهاد FCC مبنی‌بر ممنوعیت ارائه‌ی یارانه به اپراتور‌های استفاده‌کننده از تجهیزات هواوی گفتند این اپراتور‌ها باید میلیون‌ها دلار و حتی در برخی موارد، بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کنند تا تجهیزات جدید را جایگزین قبلی‌ها کنند. آن‌ها می‌گویند اپراتور‌هایی که مقرون‌به‌صرفه‌ترین تجهیزات موجود در آن زمان را انتخاب کرده بودند، حالا باید شبکه‌های خود را با قیمتی بسیار بیشتر از زمان ساخت و راه‌اندازی، بازسازی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات