تشدید نزاع چین و آمریکا در پی نگرانی‌های امنیتی از هواوی

دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مشکلات امنیتی هواوی، منجر به سخت‌تر شدن نزاع بین ایالات متحده و چین شده و این منازعات، از مرز صرفا جنگ فناوری خارج شده است.
تبلیغات

ماه‌هاست که شرکت‌های مخابراتی سراسر جهان، با این مسئله درگیر هستند که باید چه برخوردی با شرکت هواوی داشته باشند. ایالات متحده به‌دلیل  نگرانی‌های امنیتی، به‌صورت جدی مانع فعالیت غول فناوری چینی با شرکت‌های مخابراتی آمریکایی شده است.

این در حالی است که سایر شرکت‌های مخابراتی سراسر جهان نیز در مورد تهدیدهای امنیتی هواوی نگران هستند. البته همه‌ی شرکت‌های مخابراتی سراسر جهان، هنوز متقاعد نشده‌اند که همکاری با هواوی می‌تواند به‌عنوان تهدید جدی امنیتی قلمداد شود. پیش‌تر دولت آمریکا خطاب به متحدانش گفته بود که محصولات هواوی را کنار بگذارند

اکثر کارشناسان آمریکایی معتقدند که همکاری هواوی با دولت چین، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. با گذشت زمان، فاصله‌ی بین دو طرف، به‌حدی رسیده است که دیگر قابل اغماض نیست. در هفته‌ای که گذشت، شواهد و قراین نشان داد که نزاع بین طرفین، بیش از آنکه جنگی بر سر فناوری باشد، نوعی درگیری سیاسی است.

روز جمعه، هولین ژائو، دبیر کل ITU در جریان سخنرانی خود در مورد ممنوعیت‌های ایجادشده برای هواوی اعلام کرد:

اگر مشکلی در عملکرد هواوی پیدا شود، می‌توان این شرکت را متهم کرد و ممنوعیت‌هایی را برایش درنظر گرفت. اما اگر مشکلی پیدا نشده، نمی‌توانیم این شرکت را در فهرست سیاه قرار دهیم. به‌نظر من چنین برخوردی منصفانه نیست.

هولین ژائو در چین متولد شده و پیش از آغاز همکاری اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات، در وزارت پست و مخابرات مشغول فعالیت بوده است. درنتیجه، تعجب‌آور نیست که از عدم وجود شواهد لازم در مورد هواوی اظهار نگرانی کند. در عین حال، مقامات ایالات متحده نیز به‌صورت افراطی بر این باورند که همه‌ی شرکت‌های چینی، به‌صورت بالقوه تهدیدآمیز هستند. کریس کربس، مدیر امنیت و زیرساخت امنیتی DHS در نشست امنیتی سایبری روز پنج‌شنبه اعلام کرد:

نگرانی اصلی ما شرکت یا کشور مبدا نیست؛ بلکه ما در مورد قوانینی که تحت لوای آن محصولات به بازار عرضه می‌شوند، نگران هستیم. رویکرد دولت‌های اقتدارگرا و نحوه‌ی بهره‌بردای آن‌ها از بخش‌های مرتبط با فناوری، علت اصلی نگرانی ما است. 

همین منطق را می‌توان برای سایر شرکت‌های چینی یا شرکت‌های روسی مانند آزمایشگاه نرم‌افزار آنتیویروس کسپرسکی نیز مطرح کرد. طرفداران هر جناح ممکن است از طرف مورد نظر خود حمایت کنند. اما به‌نظر می‌رسد که مشکلات امنیتی هواوی منجر به سخت‌تر شدن منازعات بین آمریکا و چین شده است. می‌توان گفت که جنگ با هواوی، در عمل نزاعی بین ایالات متحده و چین و هر کشور دیگری که این وسط قرار دارد، شده است. به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به اظهارات مطرح‌شده، این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات