نسل دوم تراشه رایزن پرو موبایل AMD معرفی شد

دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD ساعاتی پیش، نسل دوم تراشه‌ی رایزن پرو موبایل و تراشه‌ی سری اتلون پرو را معرفی کرد.
تبلیغات

AMD ساعاتی پیش مدل جدید تراشه‌های سری رایزن پرو موبایل (Ryzen Pro Mobile) خود را معرفی کرد. این تراشه‌های جدید برای نوت‌بوک‌های باریک و سبک‌وزن رده‌ی تجاری طراحی شده‌اند و برای برجای‌گذاشتن عملکردی درخور در این بازار، از ویژگی‌های مثبت متعددی بهره می‌گیرند.

جالب است بدانید تراشه‌های جدید AMD ازحیث سخت‌افزار، شباهت بسیار زیادی به APUهای پیکاسو معرفی‌شده در CES 2019 دارند. درواقع، نسل دوم رایزن پرو موبایل هم ازلحاظ تعداد هسته و ترد و توان حرارتی (TPD) و هم ازلحاظ موتورهای گرافیکی، شبیه APUهای پیکاسو است. 

AMD درکنار نسل دوم رایزن پرو موبایل، پردازنده‌‌ی اتلون پرو ۳۰۰ یو (Athlon Pro 300U) را نیز معرفی کرده تا به‌وسیله‌ی این تراشه، حضور پررنگ‌تری در بازار لپ‌تاپ‌های پایین‌رده و کروم‌بوک‌های گوگل داشته باشد. این درحالی است که اینتل اخیرا با کاهش فروش در این دسته مواجه شده و این امر می‌تواند موقعیت مناسبی برای AMD باشد.

تراشه‌های جدید AMD درواقع شباهت بسیار زیادی به تراشه‌های رایزن موبایل ۳ و ۵ و ۷ دارند؛ بدین‌صورت که این تراشه‌ها نوعی SoC (سیستم-روی-چیپ) متشکل از هسته‌های پردازشی ذن پلاس (+Zen) و هسته‌های گرافیکی وگا (Vega) هستند. همان‌طورکه پیش‌تر در مدل رفرش‌شده‌ی پردازنده‌های رایزن موبایل دیده بودیم، AMD تصمیم گرفت در تراشه‌های جدیدش نیز هسته‌های ذن را به‌روزرسانی کند.

جدول زیر می‌تواند اطلاعات جامع این پردازنده‌ها را دراختیارتان قرار دهد:

فهرست مشخصات تراشه‌های جدید AMD

نام تراشه / پارامتر

لیتوگرافی

توان حرارتی (TDP)

تعداد هسته / تعداد ترد

فرکانس پایه / فرکانس بوست

گرافیک رادئون

کش L2+L3

Ryzen 7 Pro 3700U

۱۲ نانومتری

۱۵ وات

۸/۴

۴.۰/۲.۳

وگا ۱۰ 

۶ مگابایت

Ryzen 7 Pro 2700U

۱۴ نانومتری

۱۵ وات

۸/۴

۳.۸/۲.۲

وگا ۱۰

۶ مگابایت

Ryzen 5 Pro 3500U

۱۲ نانومتری

۱۵ وات

۸/۴

۳.۷/۲.۱

وگا ۸

۶ مگابایت

Ryzen 5 Pro 2500U

۱۴ نانومتری

۱۵ وات

۸/۴

۳.۶/۲.۰

وگا ۸

۶ مگابایت

Ryzen 3 Pro 3300U

۱۲ نانومتری

۱۵ وات

۴/۴

۳.۵/۲.۱

وگا ۶

۶ مگابایت

Ryzen 3 Pro 2300U

۱۴ نانومتری

۱۵ وات

۴/۴

۳.۴/۲.۰

وگا ۶

۶ مگابایت

Athlon Pro 300U

۱۲ نانومتری

۱۵ وات

۴/۲

۳.۳/۲.۴

وگا ۳

۵ مگابایت

بهره‌مندی تراشه‌های جدید از هسته‌های پردازشی ذن‌پلاس به‌طورکلی باعث تقویت آن‌ها می‌شود و در استفاده‌ی روزمره تأثیر مثبتی می‌گذارد. همچنین، این هسته‌ها تأخیر کمتری در کش و مموری ارائه می‌دهند. درضمن، AMD در تراشه‌های جدیدش به‌جای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز (Global Foundries) از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری استفاده کرده است. این اقدام باعث می‌شود این تراشه‌ها هم سرعت کلاک بیشتری ارائه دهند و هم انرژی کمتری مصرف کنند. البته، فراموش نکنید که در این لیتوگرافی جدید، ابعاد ترانزیستورها مثل قبل بوده و تغییری نکرده است.

شاید در لیتوگرافی جدید، ابعاد ترانزیستورها کاهش پیدا نکرده باشد؛ اما مهندسان AMD توانسته‌اند تراشه‌هایشان را بهینه‌سازی کنند تا این تراشه‌ها بتوانند ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتز سرعت پردازشی بیشتری درمقایسه‌با نسل قبل ارائه دهند. افزون‌براین، رایزن ۷ پرو و رایزن ۵ پرو همچون نسل پیشین رایزن موبایل، چهار هسته و هشت ترد دارند. این درحالی است که تراشه‌ی چهارهسته‌ای رایزن ۳ از ترِدینگ بهره نمی‌برد. گفتنی است تراشه‌های جدید AMD از رم DDR4-2400 پشتیبانی می‌کنند.

AMD Ryzen

AMD درکنار تراشه‌های رایزن موبایل، تراشه‌ی اتلون ۳۰۰ یو را به رده‌ی تراشه‌های سری پرو وارد کرده است. این تراشه‌ی دوهسته‌ایِ مجهز به چهار ترد،‌ محصولی مناسب برای AMD است تا به‌وسیله‌ی آن، محبوبیت بیشتری در بازار پایین‌رده‌ها برای خود دست‌و‌پا کند. 

AMD درکنار معرفی تراشه‌های جدیدش، چندین بنچمارک مربوط‌به آن‌ها را نیز منتشر کرده تا این تراشه‌ها را با رقبایی نظیر Core i7-8650U ،i5-8350U و i7-7600U متعلق به اینتل مقایسه کند. تراشه‌های AMD در بنچمارک‌های Cinebench ،PCMark 10 ،3DMark 11، ویرایش عکس و مدل‌سازی سه‌بعدی توانسته‌اند بر رقبایشان غلبه کنند. البته ازآنجاکه منبع این بنچمارک‌ها به خود AMD بر می‌گردد، نمی‌توانیم صرفا با اتکا به آن‌ها نتیجه‌گیری کنیم تراشه‌های AMD به‌‌قطع بهتر از رقبایشان هستند. به‌گفته‌ی AMD، به‌لطف این تراشه‌ها، رایانه‌ها خواهند توانست هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های معمولی، بیش از ۱۲ ساعت روشن بمانند. این میزان هنگام پخش ویدئو، به ۱۰ ساعت خواهد رسید.

پردازنده‌های جدید رایزن پرو AMD هم‌اکنون دردسترس هستند و طبق گفته‌ی این شرکت، به‌زودی در لپ‌تاپ‌های لنوو و اچ‌پی استفاده خواهند شد.

دیدگاه شما درباره پردازنده‌های جدید AMD چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات