نگاهی عمیق به بی ام و آلپینا B5 مدل ۲۰۱۹

چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آلپینا B5 نسخه‌ای تیونینگ‌شده و ارتقایافته از بی‌ام‌و سری ۵ به‌شمار می‌آید. این نسخه محصول شرکت آلپینا است.
تبلیغات

آلیپنا نمونه‌ای مناسب برای تیونری موفق است و محصولات آن با محصولات بخش M پاور بی‌ام‌و رقابت می‌کنند. یکی از مدل‌های جدید آلپینا مدل B5 است که براساس بی‌ام‌و سری ۵ کد 550i ساخته شده؛ اما خودرویی کاملا متفاوت با بی‌ام‌و استاندارد است.

در ابتدا، تغییرات ظاهری این خودرو جلب توجه می‌کند. رینگ‌های معروف آلپینا و کیت بدنه‌ی اختصاصی که ظاهری کاملا متمایز از محصول استاندارد دارند، آن‌قدر نمای سری ۵ را تغییر داده که به آلپینا این حق را بدهیم نشان خود را جایگزین نشان بی‌ام‌و کند.

Alpina b5

آلپینا سیستم تعلیق 550i را هم ارتقا داده و از کالیپرهای آبی‌رنگ متفاوت آن می‌‌توان به تقویت سیستم ترمز نیز پی برد. سیستم اگزوز اسپرت Akrapovic و پشت‌آمپرهای اختصاصی با نشان آلپینا از دیگر تغییرات این نسخه به‌شمار می‌آیند. امکانات B5 نیز راضی‌کننده است و در آن تجهیزاتی ازاین‌دست دیده می‌شوند: چراغ‌های هوشمند LED، سیستم HUD، ورود و استارت بدون کلید، رهیاب ماهواره‌ای، رادیوِ دیجیتال، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم صوتی حرفه‌ای.

آلپینا به مشتریانش امکان شخصی‌سازی خودرو را نیز می‌دهد. در مدل آزمایش‌شده‌، داخل خودرو از تریم مشکی براق و صندلی‌هایی با روکش چرمی مشکی‌رنگ برخوردار بود. خریدار می‌تواند تودوزی‌ها و تریم‌های داخلی مختلفی برای خودرو خود انتخاب کند. کیفیت داخل کابین درخورتوجه است و صندلی‌ها نیز به‌جز ظاهر زیبا، بسیار راحت هستند.

Alpina b5

درون کابین B5 اصلی‌ترین تغییر درمقایسه‌با مدل استاندارد که توجه شما را جلب خواهد کرد، «پشت‌‌آمپرهای آبی‌رنگ» متفاوت این خودرو است. ازنظر فضای داخلی، اتاق سری ۵ برای ۴ سرنشین بزرگ‌سال فضای کافی دارد. صندلی های عقبی نیز ازنظر کیفیت و راحتی مشابه صندلی‌های جلویی هستند. فضای صندوق نیز در سطح مطلوبی قرار دارد و به‌گفته‌ی بی‌ام‌و، ۵۳۰ لیتر است. شایان ذکر است صندوق‌عقب این خودرو به‌صورت برقی بازوبسته می‌شود.

پیشرانه

بی‌ام‌و 550i زیر کاپوت خود از پیشرانه‌ی V8 تویین‌توربو بنزینی با حجم ۴.۴ لیتر استفاده می‌کند که قدرتش ۴۵۵ اسب‌بخار و گشتاورش ۶۵۰ نیوتون‌متر است. باوجوداین در مدل B5، آلپینا ورودی‌های هوا و توربوشارژرها را تغییراتی داده است و بدین‌ترتیب، این پیشرانه در B5 می‌تواند ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. در‌مقایسه‌با مدل M5 که آن نیز از پیشرانه‌ی ۴.۴ لیتری V8 استفاده می‌کند، آلپینا ۵۰ نیوتون‌متر گشتاور بیشتری دارد.

یکی از مزایای درخورتوجه پیشرانه‌ی B5 دردسترس‌بودن گشتاور آن در بازه‌ی زیادی از دور موتور است؛ به‌گونه‌ای که هر زمان بخواهید سرعت را افزایش دهید، این کار به‌آسانی انجام خواهد شد. سیستم چهارچرخ محرک درکنار لاستیک‌های پیرلی P Zero که ابعاد آن‌ها در جلو ۳۵.۲۵۵ و در عقب ۳۰.۲۹۵ است، چسبندگی مناسبی به‌ارمغان می‌آورند. آلپینا B5 می‌تواند در ۳.۵ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعتش بیش از ۳۳۰ کیلومتربرساعت است.

Alpina b5

آلپینا B5 را باید خودرویی همه‌فن‌حریف به‌حساب آورد؛ چون درعین اینکه توانایی‌های حرکتی درحد سوپراسپرت را به‌نمایش می‌گذارد× با قرار دادن حالت رانندگی روی کامفورت نیز روی دیگر خود را نشان می‌دهد و به سدانی لوکس تبدیل می‌شود. سواری B5 در حالت کامفورت به‌حدی لذت‌بخش است که می‌توانید به‌صورت روزمره نیز آن را استفاده کنید.

دیگر قسمت جذاب B5 سیستم اگزوز اسپرت آن است. این سیستم اگزوز صدایی بسیار قدرتمند و جذاب تولید می‌کند و درعین‌حال در حالت کامفورت و در دورهای پایین، کاملا بی‌سروصدا است.

رانندگی

Alpina b5

آلپینا B5 واقعا خودرویی با دو شخصیت متفاوت است؛ یعنی بسته به سرعتی که با آن رانندگی کنید، شخصیت و عملکردی متفاوت از خود نشان می‌دهد. این، یعنی آلپینا به‌همان اندازه که به‌راحتی خودرو اهمیت می‌دهد، به توانایی‌های حرکتی آن نیز اهمیت داده است.

Alpina b5

به‌دلیل ویژگی‌های مذکور می‌توان B5 را خودرویی راحت‌تر از M5 دانست؛ زیرا M5 خودرویی صرفا اسپرت است. درضمن، هر زمان لازم باشد، B5 می‌تواند پا‌به‌پای M5 در پیست مسابقه حرکت کند. افزون‌براین، B5 در‌مقایسه‌با M5 زیرسپر بزرگ‌تر و ارتفاع کمتری دارد: به‌همین‌دلیل، در مواجه با شیب‌ها و دست‌اندازها همانند خودروهای سوپراسپرت باید احتیاط بیشتری کنید. آلپینا B5 نیز مانند هر سری ۵ دیگر، ازنظر امکانات ایمنی خودرویی کامل است و چیزی کم ندارد.

نتیجه‌گیری

Alpina b5

بسیاری از افراد در نگاه اول، ممکن است B5 را نپسندند و طراحی آن نیز در‌مقایسه‌با M5 کمی قدیمی‌تر و کلاسیک‌تر جلوه می‌کند؛ اما این مدل بی‌ام‌و به‌شدت ارتقا یافته است. اگر با آن رانندگی کنید، متوجه خواهید شد توانسته به بهترین شکل ممکن توانایی اسپرتی را با راحتی خودرویی لوکس تلفیق کند. در مقایسه‌ی B5 با M5، اگر استفاده‌ی روزمره مدنظرتان باشد، بدون شک B5 انتخاب بهتری است. اصلی‌ترین رقبای این خودرو بی‌ام‌و M5 و مرسدس بنز E63 AMG و پورشه پانامرا هستند.

آلپینا B5 با قیمت ۲۱۰,۰۰۰ دلار به بازار عرضه می‌شود که ۱۹,۹۰۰ دلار از M5 Competition ارزان‌تر است. همچنین، این مدل ۵ سال ضمانت دارد که سرویس‌های بی‌ام‌و را نیز شامل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات