پیودی پای یوتیوب را ترک می‌کند؛ شایعه یا واقعیت؟

یک‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
پیودی‌پای، ستاره‌ی بی‌چون‌وچرای یوتیوب، اخیرا اعلام کرده است که از‌این‌پس در سرویس DLive به استریم محتوا خواهد پرداخت.
تبلیغات

پیودی‌پای که لقب محبوب‌ترین خالق ویدیوی پلتفرم یوتیوب را مدت‌ها است یدک می‌کشد، اخیرا در حرکتی تأمل‌برانگیز، خبر مهمی را به‌ اطلاع مخاطبانش رسانده است. او می‌گوید که از این پس قصد دارد به سرویس DLive ملحق شود؛ گفتنی است که DLive یک سرویس استریم مبتنی بر بلاک‌چین به‌شمار می‌آید. 

فلیکس کیلبرگ ملقب به پیودی‌پای (PewDiePie) با ۹۳ میلیون مشترک در یوتیوب (این آمار هم‌چنان در حال رشد است) بدون هیچ شک و شبهه‌ای، بزرگ‌ترین ستاره‌ی این پلتفرم بزرگ به‌حساب می‌آید. دارایی پیودی‌پای بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

فعالیت‌‌های پیودی‌پای در یوتیوب شامل استریم بازی، ولاگ و تولید ویدیوهای سرگرم‌کننده است. او که سال‌ها پیش به یوتیوب ملحق شده، تأثیر به‌سزایی روی بالارفتن محبوبیت این پلتفرم گذاشته است. به‌دنبال موفقیت کیلبرگ، شمار زیادی از مردم به استریم بازی روی آوردند و خواستند موفقیت‌های او را تکرار کنند. بااین‌حال ظاهرا پیودی‌پای می‌خواهد بخش مهمی از فعالیت خود را در سرویس دی‌لایو ادامه دهد؛ کیلبرگ می‌گوید دی‌لایو با او همچون یک «شریکِ کاری واقعی» برخورد می‌کند.

دی‌لایو یک سرویس استریم مبتنی بر بلاک‌چین Lino است و با استفاده از توکن به خالقان محتوای ویدیویی جایزه می‌دهد؛ این رویه‌ی سرویس دی‌لایو، قطعا به‌ ضرر یوتیوب و سیاست‌هایش خواهد بود. شکی نداریم بسیاری از طرفداران وفادار به پیودی‌پای، به‌همراه او به سرویس دی‌لایو مهاجرت خواهند کرد.

یوتیوب / YouTube

کیلبرگ در این رابطه می‌گوید: «از اینکه می‌خواهم دوباره استریم را به‌صورت منظم شروع کنم، هیجان‌زده هستم. دی‌لایو برای من یک سرویس عالی است، چون در اینجا نه‌تنها با من بلکه با دیگر استریمرهای حاضر در این پلتفرم منحصربه‌فرد، همچون یک شریک کاری واقعی رفتار می‌شود.»

پیودی‌پای در ویدیویی که اخیرا منتشر کرده، به‌صورت رسمی همکاری با دی‌لایو و دلایل اتخاذ این تصمیم را برای مخاطبان شرح می‌دهد. این ویدئو تاکنون میلیون‌ها بار تماشا شده و نظرات زیادی در زیر آن گذاشته شده است.

یوتیوب و توییچ دو پلتفرم شناخته‌شده‌ای هستند که به محبوبیت شمار زیادی از استریمرها و ولاگرها کمک شایانی کرده‌اند، بااین‌حال این دو پلتفرم گاهی اوقات با برخی سیاست‌هایشان، کاربرانشان را می‌رنجانند. یکی از مهم‌ترین دلایل اعتراض کاربران یوتیوب و توییچ، این است که دو پلتفرم یادشده بخش زیادی از درآمد استریمرها را برای خودشان بر می‌دارند. گفته می‌شود که توییچ (متعلق به آمازون) ۵۰ درصد از درآمد به‌دست‌آمده از سوی مشترکان کانال‌ها را برای خودش بر می‌دارد.

تاکنون مبلغ پرداختی به پیودی‌پای توسط سرویس دی‌لایو مشخص نشده است، بااین‌حال مدیرعامل این شرکت گفته که آن‌‌ها از همکاری با این استریمر بسیار خشنود هستند. او می‌گوید دی‌لایو به‌هیچ‌وجه سهمی از درآمد کسب‌شده از سوی مشترکان کانال‌ها یا هدیه‌های دیجیتالی، برای خود بر نمی‌دارد. 

pewdiepie

پیودی‌پای محال است به‌این‌سادگی‌ها یک کانال ۹۳ میلیونی را رها کند

او در این زمینه ادامه می‌دهد: «دی‌لایو جایی است که در آن‌، خالقان محتوا به‌جای رقابت با یک‌دیگر، از هم حمایت می‌کنند. پیودی‌پای جزو کسانی بوده که همواره به این موضوع علاقه نشان داده و به چشم‌اندازهای فعلی دی‌لایو اعتقاد دارد.»

پیودی‌پای تاکنون هیچ‌ ویدیویی در سرویس دی‌لایو منتشر نکرده، اما تعداد مشترکین کانال او تا این لحظه مرز ۱۴۶ هزار نفر را رد کرده است؛ شمار دنبال‌کنندگان پیودی‌پای در دی‌لایو‌ همچنان در حال رشد است و پیش‌بینی می‌کنیم این روند فعلا متوقف نشود. پیودی‌پای گفته است که امروز نخستین پخش زنده‌ی خود را ازطریق دی‌لایو انجام می‌دهد تا از این طریق بین ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار توکن Lino را بین دیگر خالقان محتوا پخش کند؛ او با این کار می‌خواهد دیگر ویدیوسازان به دی‌لایو روی بیاورند تا از این طریق سرویس استریم یادشده سریع‌تر توسعه پیدا کند.

انجام این کار از سوی پیودی‌پای، قطعا به بالا رفتن محبوبیت دی‌لایو کمک زیادی خواهد کرد. این تصمیم همچنین می‌تواند برای خود پیودی‌پای هم در آینده درآمدزا باشد. او مدت‌ها است که در یوتیوب برای باقی‌ماندن به‌عنوان پرمشترک‌ترین کانال، با کانال T-Series رقابت می‌کند.

کت پیترسون، یکی از اعضای تیم مدیریتی فلیکس کیلبرگ می‌گوید: «این پلتفرم می‌تواند در زمینه‌ی درآمد، از خالقان ویدئو حمایت کند. رویکرد دی‌لایو به‌گونه‌ای است که در انتها به نفع استریمر تمام می‌شود. پیودی‌پای می‌خواهد میزان مشخصی از توکن‌های Lino را به دیگر ویدیوسازان اهدا کند تا دیگر افراد حاضر در پلتفرم هیجان‌زده شوند.»

رابطه‌ی فلیکس کیلبرگ و یوتیوب طی چندوقت اخیر، چندان جالب نبوده و تنش‌هایی در این بین شکل گرفته است. بااین‌حال حتی پس از اینکه پیودی‌پای به تولید برخی فیلم‌های ناخوشایند پرداخت و انتقادات شدیدی را متوجه یوتیوب کرد، این پلتفرم نخواست به‌طور جدی روابطش را با او قطع کند. البته دلیل انجام این کار تا حد زیادی مشخص است؛ پیودی‌پای در درآمدزایی یوتیوب، نقش به‌سزایی دارد.

درآمدزایی از یوتیوب / youtube menotization

بااین‌حال انتقادات تا حدی بالا گرفت که یوتیوب مجبور شد سریال Scare PewDiePie را لغو کند؛ لغو این سریال به‌منزله‌ی پایان قرارداد بین پیودی‌پای و شرکت دیزنی نیز بود. گرچه ویدیوهای پیودی‌پای تاکنون میلیاردها بار تماشا شده‌اند، اما همواره انتقاداتی نظیر نژادپرستی متوجه او شده‌اند. 

یکی از چالش‌های اخیری که پیودی‌پای با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، به حادثه‌ی اخیر نیوزیلند مربوط می‌شود. فردی که در یک ویدیوی پخش‌ زنده، ده‌ها نفر از مسلمانان را در یک مسجد به رگبار بست، پیش از انجام کارش به‌مخاطبان گفته بود که در کانال پیودی‌پای عضو شوند. 

با همه‌ی این‌ها، گرچه جزئیات ماجرا به‌طور کامل در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، اما سخت است باور کنیم پیودی‌پای بخواهد کانالش را با ۹۳ میلیون مشترک ترک کند. درواقع اصل ماجرا این است که او می‌خواهد از این پس برخی از استریم‌هایش را به‌طور اختصاصی ازطریق دی‌لایو پخش کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این‌باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات