بازگشت گرگ‌ها به هلند پس از ۱۴۰ سال

شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
بوم‌شناسان محلی گفته‌اند گرگ‌ها پس از ۱۴۰ سال، دوباره به کشور هلند بازگشته‌اند. مسئولان این کشور درحال‌آماده‌کردن مردم برای بازگشت این حیوانات هستند.
تبلیغات

گرگ‌ها طی بیش از یک قرن گذشته، در بسیاری از کشورهای اروپایی شکار شدند؛ اما به‌تدریج دوباره به سرزمین‌های اصلی خود در این قاره بازگشتند. مشاهده‌ی اتفاقی گرگ‌ها در هلند از سال ۲۰۱۵ شروع شد. بااین‌حال در آن زمان، تصور می‌شد این حیوانات موقتا از آلمان به آنجا آمده‌اند و دوباره به محل سکونت دائمی خود بازمی‌گردند.

بوم‌‌شناسانی از گروه‌های حامی «فری‌نیچر» (FreeNature) و «ولون» (Wolven) در هلند، دو گرگ ماده را در ناحیه‌ی ویلووه دنبال و ردپا و فضولاتشان را جمع‌آوری کردند تا برای تشخیص DNA حیوان از آن بهره ببرند.

میرت کروتِ بوم‌شناس می‌گوید DNA مانند اپلیکیشن دوست‌یابی عمل می‌کند و می‌تواند نشان دهد گرگ مدنظر نر است یا ماده و تنها است یا دنبال جفت می‌گردد و همین‌طور اطلاعاتی درباره‌ی گله به ما می‌دهد.

تام هیپ

تام هیپ ظرفی حاوی فضولات گرگ در دست گرفته. طی سال‌های اخیر، چندین گرگ در هلند مشاهده شده‌اند

بوم‌شناسان به رادیو ۴ بی‌سی‌سی گفته‌اند یکی از گرگ‌های ماده از ۶ ماه پیش تاکنون، در منطقه ساکن شده است و اکنون می‌توان آن را ساکن دائمی آنجا به‌حساب آورد. آن‌ها یک قلاده گرگ نر را هم در منطقه دیده‌اند، بنابراین، اولین گله‌ی گرگ هلندی برای ماه‌های بعدی در راه است. بوم‌شناسان هنوز مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی ماده‌گرگ دوم هستند.  

بازگشتی بحث‌برانگیز

بااین‌حال، بازگشت گرگ‌ها همواره بحث‌برانگیز بوده است. در فرانسه، جمعیت گرگ‌ها پس از بازگشت سال ۱۹۹۲ از ایتالیا، به سرعت روبه‌رشد بوده است. دام‌داران و گله‌داران محلی گفته‌اند حملات گرگ‌ها در منطقه به‌شدت رو‌به‌افزایش بوده و تاکنون ۱۲,۰۰۰ حادثه گزارش شده است. کشاورزان درصورت انجام اقدامات حفاظتی مانند حصارهای الکتریکی یا سگ‌های نگهبان، می‌توانند غرامت دریافت کنند؛ اما بسیاری از دام‌داران هنوز از خسارت‌های ه گرگ‌ها به دام‌هایش گلایه می‌کنند.

در منطقه آلپ دو اوت پرووانس

در منطقه‌ی آلپ دو اوت پرووانس در جنوب‌شرقی فرانسه، ۲۲ گله گرگ ساکن هستند

دولت فرانسه سال ۲۰۱۸، طرحی راه‌اندازی و اعلام کرد که می‌خواهد جمعیت گرگ‌های منطقه را تا سال ۲۰۲۳ به ۵۰۰ قلاده برساند. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود جمعیت گرگ‌ها تا زمستان ۲۰۱۹، به این تعداد برسد یا حتی از آن نیز بیشتر شود. شایان ذکر است در راستای مقررات «کنوانسیون برن»، از گرگ‌ها محافظت می‌شود و فقط در مواقع خاصی امکان کُشتن آن‌ها وجود دارد.

توماس هیپ، خبرنگار و گوینده‌ی برنامه‌ی رادیویی «بهای زمین» (Costing the Earth)، به منطقه‌ی آلپ دو اوت پرووانس در جنوب‌شرقی فرانسه سفر کرد تا برخی از این تأثیرات را مشاهده کند. شایان ذکر است برنامه‌ی رادیویی بهای زمین از رادیو ۴ بی‌بی‌سی پخش می‌شود. در این منطقه، ۲۲ گله گرگ ساکن هستند که از هر منطقه‌ دیگری بیشتر است؛ به‌گونه‌ای که تنها در سال گذشته، ۷۰۰ حادثه‌ی حمله‌‌ی گرگ‌ها گزارش شد.

مسئولان مردم هلند را برای ورود گرگ‌ها آماده می‌کنند

سایمون مِریلی، یکی از دام‌داران محلی می‌گوید خورده‌شدن یکی از گوسفندهایش را شاهد بوده است. او به هیپ گفت واقعا شگفت‌زده شده است؛ چون وقتی برای ترساندن حیوانات چندبار با تفنگ شکارچی شلیک کرده، گرگ‌ها فقط نگاهش کردند و از جای خود تکان نخوردند. مریلی می‌گوید از اینکه گرگ‌ها در فرانسه بمانند راضی است و شکایتی ندارد؛ اما عقیده دارد دام‌داران درصورت حمله به دام‌هایش باید مجاز باشند گرگ‌ها را بکشند.

دامداران و گله‌داران

مِریلی معتقد است دام‌داران و گله‌داران درصورت حمله به دام‌ها باید مجاز به کُشتن گرگ‌ها باشند

آندره مورلی و اینگرید بریکلو در منطقه‌‌ی مذکور به کشاورزی نیز مشغول‌اند. آن‌ها شاهد بودند سه قلاده گرگ پنج رأس از گوسفندانشان را کُشتند و ششمی را نیز همراه خود بردند. آن‌ها اکنون ۱۲ کیلومتر حصار الکتریکی نصب و یک چوپان نیز استخدام کردند. مورلی می‌گوید باید بیاموزیم باهم زندگی کنیم.

در هلند، گروه ولون از سال ۲۰۰۸ مشغول‌به‌کار بوده تا مردم هلند را برای ورود گرگ‌ها به این کشور آماده کند. رولاند فرمالینِ بوم‌شناس از این گروه می‌گوید که گرگ‌های ساکن منطقه به‌احتمال زیاد گرازهای وحشی و گوزن‌ها را خواهند خورد. افزون‌براین، گوسفند برای گرگ‌ها مانند غذایی کم‌ارزش است و معمولا فقط گرگ‌های ولگرد یا گرگ‌های کم‌تجربه در شکار گوسفند می‌خورند. او معتقد است هلند جای کافی برای سکونت ۲۲ گله گرگ دارد. گفتنی است هر گله از ۵ تا ۸ قلاده گرگ تشکیل می‌شود. مسئولان زیست‌محیطی هلند امیدوارند بتوانند از تجارب دیگر کشورهای منطقه درس بگیرد و جمعیت گرگ‌ها را در سال‌های آینده متعادل نگه دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات