دومین پرتاب موفقیت‌آمیز فالکون هوی و فرود هر سه بوستر راکت برای نخستین بار

جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
راکت سنگین فالکون هوی اسپیس‌ایکس، بامداد امروز دومین پرتابش را از کیپ کاناورال فلوریدا انجام داد و ماهواره‌ی عرب‌ست 6A را به مدار زمین رساند.
تبلیغات

پس از گذشت بیش از یک سال از نمایش اولیه‌ی راکت سنگین اسپیس‌ایکس که با پرتاب آن، آدمکی فضایی به نام استارمن و خودروی رودستر تسلا به فضا حمل شدند، این شرکت سرانجام نخستین مأموریت عملیاتی فالکون هوی (Falcon Heavy) را عصر پنجشنبه به وقت محلی (بامداد جمعه به وقت ایران) با موفقیت پرتاب کرد و در جریان آن توانست برای اولین‌بار هر سه بوستر راکت را به سلامت روی زمین فرود آورد.

راکت غول‌پیکر اسپیس‌ایکس که قدرتمندترین پرتابگر عملیاتی فعلی محسوب می‌شود، در ساعت ۶:۳۵ به وقت محلی (۳:۰۵ بامداد جمعه به وقت ایران) از روی زمین برخاست. این راکت از جایگاه 39A، سکوی پرتاب تاریخی میزبان مأموریت‌های آپولو ناسا و ناوگان شاتل‌های فضایی این سازمان فضایی در مرکز فضایی کندی از روی زمین بلند شد. نزدیک به ۳۴ دقیقه پس از پرتاب، محموله‌ی راکت که یک ماهواره‌ی ارتباطاتی پیشرفته به‌نام عرب‌ست ۶ ای (Arabsat-6A) است، در مدار زمین مستقر شد. این ماهواره که متعلق به عربستان سعودی است، اینترنت و خدمات ارتباطاتی برای ساکنان خاورمیانه، آفریقا و بخش‌هایی از اروپا ارائه خواهد داد.

اسپیس‌ایکس امروز سرانجام پس از دو وقفه و بعد از آرام‌گرفتن هوا و توقف باد، در پنجره‌ی دو ساعته‌ی پرتاب، فالکن هوی را برای دومین بار از روی زمین بلند کرد. روز قبل، پرتاب راکت به‌دلیل هوای نامناسب در سکوی پرتاب، به مدت ۲۴ ساعت به تعویق افتاد. هوای نامطلوب پیش‌بینی‌شده برای سه‌شنبه ۹ آوریل نیز مقامات پرتاب را مجاب کرد که به‌جای مواجه با هوای نامطلوب، پرتاب راکت را به روز بعد موکول کنند.

Falcon Heavy / فالکون هوی

راکت ‌سنگین فالکون هوی اسپیس‌ایکس در دومین پرتاب خود، ماهواره‌ی ارتباطاتی عرب‌ست 6A را از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال به فضا ارسال کرد

پرواز امروز، نخستین پرتاب فالکون هوی با بهره‌گیری از نسخه‌ی پنجم و بهینه‌شده‌ی فالکون ۹ به‌نام بلاک ۵ (Block 5) بود. راکت فالکون هوی از سه مرحله‌ی نخست فالکون ۹ ساخته شده است که با هدف تشکیل راکتی سنگین با ۲۷ موتور با یکدیگر ترکیب شده‌اند. به‌محض آنکه موتورهای نخستین مرحله‌ی راکت به غرش افتادند، به‌طور همزمان روشن شدند و دود و آتش را در اطراف سکوی پرتاب منتشر کردند.

اسپیس‌ایکس اندکی پس از پرواز نمایشی فالکون هوی در فوریه‌ی ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶)، به استفاده از نسخه‌ی بلاک ۵ فالکون‌های ۹ روی آورد. فالکون هوی امروز دارای بیش از ۵ میلیون پوند نیروی رانش بود. این مقدار در مقایسه با نسل پیشین راکت، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه‌بر نیروی رانش افزوده‌شده، راکت فالکون ۹ بلاک ۵ اکنون از جنبه‌های متعددی ارتقاءیافته و به ویژگی‌هایی مجهز شده است که تمامشان با هدف تسهیل چندبارمصرف‌پذیری راکت طراحی شده‌اند. نسخه‌های پیشین فالکون ۹ تنها دو تا سه مرتبه قابل استفاده‌ی مجدد بودند؛ اما به‌گفته‌ی ماسک، بلاک ۵ می‌تواند بدون آنکه در عمل به بازسازی و تعمیر بین پروازها نیازی داشته باشد، تا ۱۰ مرتبه پرتاب شود.

به‌منظور دستیابی به هدف یادشده، مهندسان مجموعه‌ای از بهبودها را برای راکت پرچم‌دار اسپیس‌ایکس توسعه دادند. تغییرات طراحی که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موتورهای بهبودیافته، میان‌مرحله‌ی بادوام‌تر (قطعه‌ای که دو مرحله‌ی راکت را به یکدیگر متصل می‌کند)، گرید فین‌های تیتانیومی و یک سامانه‌ی عایق حرارتی جدید اشاره کرد، با هدف کمک به راکت برای مدیریت بهتر تنش‌های پرتاب توسعه یافتند. این پیشرفت‌های فناورانه به اسپیس‌ایکس امکان دادند تا ناوگانی رو به رشد از راکت‌هایی مطمئن و بادوام را تشکیل دهد.

فالکون هوی اکنون دو پرواز موفقیت‌آمیز را در کارنامه‌اش دارد. مأموریت نخست این راکت در ۶ فوریه ۲۰۱۸ پرتاب شد و رودستر قرمزرنگ ایلان ماسک را به‌همراه مانکنی فضایی به‌نام استارمن سوار بر خودرو به فضا برد. این نخستین پرتاب تقریبا بدون نقص که با فرود موفقیت‌آمیز دو بوستر از سه بوستر مرحله‌ی نخست فالکون هوی همراه بود، دستاورد مهمی برای اسپیس‌ایکس رقم زد.

Falcon Heavy / فالکون هوی

راکت فالکون هوی اسپیس‌ایکس پیش از پرواز امروز در در سکوی پرتاب دیده می‌شود

پرواز هیجان‌انگیز امروز فالکون هوی، صدها نفر از علاقه‌مندان را برای تماشای آن به اطراف مرکز فضایی کندی کشاند. همزمان با آنکه دو بوستر کناری راکت به‌صورت هماهنگ در جایگاه‌های فرود اسپیس‌ایکس در نزدیکی محل پرتاب به زمین نشستند، صدای بلند تشویق و تحسین مردم به آسمان رفت. سومین بوستر نیز روی سکوی فرود کشتی بدون‌سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. فرود موفقیت‌آمیز هر سه بوستر نشان‌دهنده‌ی بهبود در مقایسه با پرواز نخست راکت است. در آن پرتاب، پس از آنکه سه موتور مرحله‌ی مرکزی فالکون هوی در جریان نزول روشن نشدند، بوستر موفق به فرود روی کشتی بدون سرنشین‌ نشد و در اقیانوس افتاد.

اسپیس‌ایکس اکنون با نخستین پرواز عملیاتی فالکون هوی، آماده است که با برنامه‌ای ثابت به پیش برود. پرواز بعدی راکت سنگین این شرکت، امسال انجام خواهد شد و در جریان آن، مأموریت برنامه‌ی آزمایشی فضایی ۲ برای نیروی هوایی ایالات متحده و مأموریت بادبان خورشیدی برای بنیاد مردم‌نهاد انجمن سیاره‌ای به فضا حمل خواهد شد.

هزینه‌ی پایه‌ی هر پرتاب فالکون هوی، ۹۰ میلیون دلار است. ژوئن گذشته، اسپیس‌ایکس موفق به امضای یک قرارداد همکاری نظامی شد که ماموریتی ۱۳۰ میلیون دلاری برای پرتاب یک ماهواره برای فرماندهی فضایی نیروی هوایی در تاریخی نامعلوم در سال ۲۰۲۰ است.

پرتاب بعدی اسپیس‌ایکس از کیپ کاناورال فعلا برای ۲۶ آوریل زمان‌بندی شده است. در آن تاریخ، راکت فالکون ۹ یک کپسول دراگون محموله را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات