قیمت و مشخصات پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD فاش شد

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
پیش از آنکه AMD نسل سوم از پردازنده‌های رایزن با معماری Zen2 را مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری راهی بازار کند، یک خرده‌فروشی سنگاپوری فهرستی از قیمت و مشخصات این محصولات را منتشر کرده است.
تبلیغات

 بیزگرام (Bizgram) فروشگاه خرده‌فروشی سنگاپوری به‌تازگی فهرستی از محصولات پیش‌ِ روی شرکت AMD شامل پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن را همراه‌با قیمت و برخی ویژگی‌های آن منتشر کرده است. اگرچه اطلاعات چندانی از این پردازنده‌ها تاکنون به‌طور رسمی منتشر نشده است، فهرستی از قیمت و مشخصات این محصولات رده‌بالا، قبلاً نیز توسط تیم AdoredTV افشا شده بود. شرکت AMD تاریخ رسمی عرضه‌ی این پردازنده‌ها را اواسط سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است.

اولاً در این مرحله بعید است که قیمت‌های منتشر شده، قیمت نهایی و تمام‌شده‌ی این محصولات به دلار باشد. معمولا باوجود وجود چنین فهرست‌هایی، قیمت‌های نهایی تا حدودی متفاوت از آب در می‌آید.  برای مثال پردازنده‌های Xeon W 3175 و  Core i9-9900K در فهرست‌های منتشر شده قبل از عرضه، برچسب‌های قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت واقعی زمان عرضه در خرده‌فروشی‌های مختلف داشت. با این وجود فروشگاه آنلاین بیزگرام پیش از این، فهرست مشخصات و قیمتِ پردازنده‌های نسل ۹ اینتل را یک ماه قبل از عرضه‌ی رسمی آن‌ها فاش کرد و به‌دنبال عرضه‌ی این محصولات، قیمت‌های زمان عرضه با فهرست ارائه شده توسط بیزگرام مطابقتِ واضحی داشت. بنابراین برای اطلاعات ارائه شده از سوی بیزگرام، می‌توان اعتباری نسبی قائل شد.

مسئله درخور توجه دیگر این است که فهرست ارائه شده توسط این خرده‌فروشی سنگاپوری نه‌تنها در بحث عناوین مدل‌های پردازنده‌، بلکه در ترتیب چینش مدل‌ها هم با فهرست سال گذشته‌ی ارائه‌شده توسط AdoredTV  مطابقت دارد.

 نمی‌توان دقیقاً گفت که در اینجا چه اتفاقی افتاده است؛ شاید بیزگرام فهرست مشخصات افشا شده توسط گروه قبلی را نسخه‌برداری کرده و تخمین‌های خود را از بهای هر ردیف از پردازنده‌های فهرست شده، بازنویسی کرده است. احتمال دیگر این است که عناوین پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن در این فهرست  معتبر باشد و بیزگرام به‌صورت تصادفی آن‌ها را منتشر کرده و لذا فهرست قبلی ارائه شده توسط AdoredTV نیز از نظر عناوین مدل‌ها و قیمت‌ها فهرست نسبتاً درستی بوده است. علاقمندان به پردازنده‌های AMD امیدوارند که این شایعات درنهایت به حقیقت بپیوندد؛ اما با درنظرگرفتن اندک اطلاعات ارائه شده توسط شرکت AMD در مورد پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن قضاوت در مورد درستی این فهرست در این مرحله دشوار است. فهرست ارائه شده‌ی بیزگرام از مدل‌های رایزن ۳۰۰۰، برخی مشخصات و قیمت این محصولات در جدول زیر به تفکیک ارائه شده است؛ گرچه این فهرست از سوی منابع رسمی تاکنون تأیید نشده است.

قیمت بیزگرام (دلار)

توان طراحی حرارتی (وات)

پردازنده گرافیکی مجتمع

فرکانس پایه/ بوست (GHz)

تعداد هسته/رشته

مدل پردازنده

۱۱۱

۵۰

-

۳.۲ / ۴.۰

۶/۱۲

Ryzen 3 3300

۱۴۵

۶۵

-

۳.۵ / ۴.۳

۶/۱۲

Ryzen 3 3300X

۱۴۵

۶۵

Navi (15 CU)

۳.۰ / ۳.۸

۶/۱۲

Ryzen 3 3300G

۲۰۰

۶۵

-

۳.۶ / ۴.۴ 

۸/۱۶

Ryzen 5 3600

۲۵۸

۹۵

-

۴.۰ / ۴.۸

۸/۱۶

Ryzen 5 3600X

۲۲۴

۹۵

Navi (20 CU)

۳.۲ / ۴.۰

۸/۱۶

Ryzen 5 3600G

۳۳۶

۹۵

-

۳.۸ / ۴.۶

۱۲/۲۴

Ryzen 7 3700

۳۷۰

۱۰۵

-

۴.۲ / ۵.۰

۱۲/۲۴

Ryzen 7 3700X

۵۰۵

۱۲۵

-

۳.۹ / ۴.۷

۱۶/۳۲

Ryzen 9 3800X

۵۶۱

۱۳۵

-

۴.۳ / ۵.۱

۱۶/۳۲

Ryzen 9 3850X

 چنانچه قیمت‌های مطرح شده در این فهرست درست باشد، پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن بی‌شک رقیبی سرسخت برای سبد محصولات اینتل خواهد بود. باید دانست که در این مرحله هنوز شرکت AMD قیمت تمام شده و نرخ کلاک قطعی برای محصولاتش در نظر گرفته، اما این بدان معنا نیست که AMD در مورد این موضوعات ایده‌های خوبی نداشته باشد.

فناوری ساخت ۷ نانومتری شرکت تایوانی TSMC نیروی دوچندانی به تراشه‌های پردازنده‌ی سری ۳۰۰۰ رایزن خواهد بخشید. این تراشه‌ها به نحوی طراحی شده است که همزمان توان مصرفی کمتر و سرعت کلاک بالاتری را به بار بیاورد و از سویی طراحی جدید چند چیپلتی، احتمالاً توانایی شرکت AMD را در تولید پردازنده‌های مورد نظرش افزایش خواهد داد. معماری جدید ‌‌‌Zen 2 نویدبخش بهبودهای چشمگیر نسبت به معماری Zen و Zen پلاس است؛ بنابراین چنانچه AMD دست به عرضه محصولات نسل جدید خود با مشخصات ارائه شده در این جدول بزند، آن را می‌توان حرکتی شگفت‌آور و غیرعادی از سوی این شرکت انگاشت. با تمام این اوصاف، باید تا اواسط سال ۲۰۱۹ منتظر ماند و دید که پردازنده‌های نسل سوم رایزن AMD در عمل با چه مشخصاتی پا به بازار سخت‌افزار خواهد گذارد.  

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات