اپل تی وی پلاس دربرابر نتفلیکس؛ اپل می‌تواند بزرگ‌ترین رقیب خود را تهدید کند؟

سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
اپل سرانجام سرویس استریم اختصاصی خود به‌نام اپل تی‌وی‌ پلاس را رونمایی کرد. این سرویس به‌نظر می‌رسد بیش‌ازهمه نتفلیکس را تهدید کند.
تبلیغات

اپل در رویداد ۵فروردین، سرویس استریم Apple TV Plus را در مراسمی در سالن استیو جابز معرفی کرد. در آن مراسم، چهره‌های مشهوری از استیون اسپیلبرگ تا جنیفر انیستون حضور داشتند تا درباره‌ی برنامه‌های اختصاصی خود برای سرویس اپل صحبت کنند. جزئیات و امکانات معرفی‌شده در آن مراسم این ابهام را ایجاد کرد که کوپرتینویی‌ها بیش‌ازهمه برنامه‌های اختصاصی رقیب بزرگ، یعنی نتفلیکس را هدف گرفته‌اند.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که سرویس آتی اپل چه تفاوت‌هایی با نتفلیکس خواهد داشت؟ آن سرویس می‌تواند تهدیدی جدی برای محبوب‌ترین پلفترم استریم جهان باشد؟ درادامه‌ی این مطلب زومیت، قابلیت‌های ادعاشده در رویداد ۵فروردین اپل را بررسی و تفاوت‌های کلی آن را با نتفلیکس بیان می‌کنیم.

بررسی اجمالی

نتفلیکس علاوه‌بر تبدیل‌شدن به محبوب‌ترین سرویس استریم جهان، امروز به‌نوعی نماد فرهنگی نیز محسوب می‌شود. حتی عنوان و نام آن پلتفرم نیز به‌مرور به نمادی ماندگار در دنیای سرگرمی تبدیل شده است. امروزه، طرفداران افراطی برنامه‌های اختصاصی نتفلیکس در سرتاسر جهان دیده می‌شوند. آنان افرادی هستند که اپیزودهای سریال‌ها را در طول یک یا دو روز مشاهده می‌کنند. به‌هرحال، نتفلیکس گستره‌ی وسیعی از محتوای اختصاصی و بامجوز دارد که درکنار رابط کاربری قوی و راحتی استفاده، طرفداران بی‌شماری را ازآنِ خود کرده است. 

اپل تی وی پلاس / Apple TV Plus

اپل اگر قصد دارد نتفلیکس را از تخت پادشاهی دنیای سرگرمی‌های ویدئویی به‌زیر بکشد، راه درازی در پیش دارد. آن‌ها درباره‌ی سرویس جدید فقط گفته‌اند محتوا به‌صورت عضویت‌های مدت‌دار و بدون تبلیغات برای کاربران ارائه می‌شود. به‌علاوه، زمان عرضه‌ی نهایی سرویس نیز پاییز سال جاری میلادی اعلام شد. به‌هرحال، اگر کوپرتینویی‌ها بتوانند با چهره‌های مشهور و شناخته‌شده‌ی صنعت سرگرمی همکاری و محتوایی با جذابیتی همچون نتفلیکس تولید کنند، شاید بتوان تی‌وی پلاس را رقیبی جدی تصور کرد. تا اینجا، شایعه‌ها می‌گویند اپل هر ماه تولیدات جدیدی در سرویس خود ارائه خواهد کرد؛ اما از حجم و کمّیّت آن‌ها اطلاعاتی در دست نیست.

قیمت و دسترسی

اپل تی‌وی پلاس در نسخه‌ی جدید و بازطراحی‌شده‌ی اپلیکیشن Apple TV عرضه خواهد شد که از مِی سال جاری،‌ برای گستره‌ی وسیعی از تلویزیون‌های هوشمند هم ارائه می‌شود. به‌علاوه، دستگاه‌های ستاپ باکس و تجهیزات استریم شرکت‌های رقیب همچون Roku و آمازون هم میزبان سرویس اپل خواهند شد. درنتیجه‌ی آن برنامه‌ها، اپل تی‌وی پلاس به دستگاه‌های خود شرکت محدود نخواهد شد. هرچند ارائه‌ی آن روی دستگاه‌های رقیب خطر بزرگی برای کوپرتینویی‌ها بود؛ چراکه احتمال کاهش خرید سخت‌افزار اپل تی‌وی را به‌همراه دارد. البته، امکان دارد اپل با هدف تمرکز روی نرم‌افزار و سرویس جدید، تولید آن سخت‌افزار را متوقف کند.

نتفلیکس تقریبا در تمامی دستگاه‌های هوشمند دردسترس است

شایعات گذشته حاکی از آن بود که هزینه‌ی ثبت‌نام در سرویس استریم اپل کمتر از نتفلیکس خواهد بود. در رویداد ۵فروردین، به قیمت دقیق حق عضویت اشاره‌ای نشد. نتفلیکس اخیرا هزینه‌های عضویت خود را افزایش داد و ارزان‌ترین آن‌ها به ۹ دلار رسید. محبوب‌ترین سرویس آن‌ها، طرح HD Standard نیز قیمت ۱۳ دلاری برای هر ماه دارد. طرفداران سرویس‌های بسیار باکیفیت اولترا HD هم برای طرح 4K Premium نتفلیکس هزینه‌ی ماهانه‌ی ۱۶ دلار می‌پردازند.

نتفلیکس

نتفلیکس در انواع وسیعی از دستگاه‌های هوشمند دردسترس قرار دارد. این دستگاه‌ها همگی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. درواقع، کاربر می‌تواند برنامه‌ای را روی دستگاهی و ادامه‌ی آن را در دستگاه دیگری ببیند. هماهنگی دستگاه‌ها به طرح ثبت‌نامی کاربر هم وابسته است و تا ۴ دستگاه می‌توان آن را افزایش داد. نتفلیکس علاوه‌بر کامپیوتر، روی کنسول‌های بازی و اپلیکیشن‌های تلویزیون هوشمند و در پلتفرم‌های اندروید و iOS هم عرضه می‌شود. به‌ همه‌ی این دستگاه‌ها، دستگاه‌های ستاپ باکس متنوع را هم اضافه کنید.

تیم کوک در مراسم معرفی اپل تی‌وی پلاس، به شیوه‌های مشاهده‌ی محتوای آن سرویس اشاره‌ی دقیقی نکرد. درواقع، خبر دقیقی از پشتیبانی احتمالی از تلویزیون‌های اندروید، کامپیوترهای دسکتاپ، کنسول‌های بازی و تبلت‌های به‌جز آیپد منتشر نشد. به‌هرحال، اگر اپل ‌تی‌وی پلاس به دستگاه‌های تولید خود شرکت و چند نمونه تلویزیون هوشمند محدود باشد، نمی‌توان بخت زیادی برای رقابت آن با نتفلیکس متصور شد.

قابلیت‌ها و رابط کاربری

یکی از نکات جذاب نتفلیکس پیشنهاد محتوای جدید به کاربر است. آن‌ها از الگوریتم یادگیری عمیق استفاده می‌کنند تا عادت‌ها و علاقه‌های کاربر را حین تماشای محتوا تشخیص دهند. درنتیجه، جانمایی محتوا روی نمایشگر کاربر نیز تنظیم می‌شود که برنامه‌هایی متناسب با علایق او ارائه خواهد کرد. درباره‌ی اپل هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود آن‌ها هم از یادگیری ماشین برای نمایش‌دادن برنامه‌های متناسب با علایق کاربر شبیه به نتفلیکس استفاده می‌کنند.

نتفلیکس

یکی دیگر از دلایل محبوبیت فراوان نتفلیکس، رابط کاربری قوی و جذاب آن است. کاربر به‌راحتی می‌تواند در برنامه‌های ذخیره‌شده، فهرست علاقه‌مندی‌ها و بخش‌های متنوع پلتفرم جابه‌جا شود و تجربه‌ی کاربری در آن پلتفرم نیز همیشه جذاب می‌ماند. در این بخش، اطلاعاتی جزئی درباره‌ی سرویس اپل تی‌وی پلاس در داخل اپلیکیشن اپل تی‌وی موجود نیست؛ اما با نگاهی کلی به بازطراحی‌های انجام‌شده، می‌توان ظاهری جذاب و درخورتوجه را برای آن متصور شد.

نتفلیکس کیفیت محتوا را بسته به سرعت اتصال اینترنت تنظیم می‌کند

در طراحی جدید اپل تی‌وی، در بخش بالایی تی‌وی پلاس، دسته‌بندی‌های اختصاصی همچون فیلم و برنامه‌های ورزشی وجود دارد که می‌توان محتوای مدنظر را از دسته‌بندی‌های متنوع Apple Channels در آن مشاهده کرد. این بخش به‌صورت مجزا از اپل تی‌وی پلاس عرضه می‌شود و برای دریافت محتوای هر شبکه، باید حق عضویت جداگانه پرداخت شود. اپل می‌گوید مدل ثبت‌نامی جدید، مدیریت هزینه‌های ثبت‌نامی را برای کاربر آسان‌تر می‌کند.

در بخش فناوری، نتفلیکس قابلیت تنظیم داینامیک استریم دارد. به‌بیان ساده‌تر، کاربر به انتخاب کیفیت محتوا نیاز ندارد و سرویس بسته به سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت و نیز سخت‌افزار استفاده‌شده، کیفیت محتوا را تعیین می‌کند. درنتیحه، شما به‌عنوان کاربر نتفلیکس ممکن است محتوا را در کیفیت عادی تا 4K دریافت کنید.

اپل تی وی پلاس / Apple TV Plus

اپل در رویداد Showtime، به پشتیبانی از کیفیت 4K در سرویس خود اشاره‌ای نکرد. البته، می‌توان پیش‌بینی کرد محتوای اختصاصی آن‌ها، با کیفیت اولترا HD نمایش داده شود. به‌علاوه، کوپرتینویی‌ها با تعدادی از مشهورترین ستاره‌های دنیای فیلم و سریال همکاری کرده‌اند و قطعا می‌توان گفت محصولات آن‌ها با حداکثر کیفیت پخش خواهد شد.

نتفلیکس علاوه‌بر عرضه‌ی کیفیت‌های متنوع، به کاربر امکان می‌دهد برنامه‌های دلخواهش را برای نمایش آفلاین دانلود کند. این برنامه‌ها ۳۰ روز در کتابخانه‌ی شخصی او باقی می‌مانند و حتی درصورت وصل‌نبودن دستگاه به اینترنت، پس از مدت مشخص پاک می‌شوند. اپل هم در رویداد رونمایی ادعا کرد محتوای سرویس تلویزیون، به‌صورت آنلاین و آفلاین دردسترس خواهد بود که به‌احتمال زیاد، شامل محتوای سرویس پلاس هم می‌شود.

محتوا

جای خالی فیلم‌های اختصاصی در سرویس اپل تی‌وی پلاس حس می‌شود

نتفلیکس مجموعه‌ی گسترده‌ای از انواع محتوای اختصاصی و انحصاری برای کاربران دارد که قطعا زمینه‌های اعتیاد آن‌ها به برنامه‌ها را فراهم می‌کنند. به‌علاوه، آن‌ها به‌سرعت در‌حال‌تبدیل به برندی مطمئن و معتبر در ارائه و توزیع فیلم‌ها و سریال‌های اختصاصی هستند. به‌عنوان مثال، می‌توان فیلم Roma محصول نتفلیکس را مثال زد که در رویداد اسکار گذشته، جوایز بخش بهترین فیلم‌برداری و کارگردانی و فیلم غیرانگلیسی‌زبان را ازآن خود کرد. برخی از سریال‌های اختصاصی و مشهور نتفلیکس عبارت‌اند از: Orange is The New Black ،Bojack Horseman ،Stranger Things ،Daredvil ،Maniac و House of Cards.

نتفلیکس

اپل قصد دارد با محتوای اختصاصی خود، با سریال‌های مشهور مذکور رقابت کند. آن‌ها تصمیم جدی خود را با دعوت از ستارگان بزرگ هالیوود در مراسم رونمایی اپل تی‌وی پلاس نشان دادند. استوین اسپیلبرگ از نسخه‌ی جدید سریال محبوبش در دهه‌ی ۱۹۸۰، Amazing Stories، خبر داده است. ستارگان دیگر،‌ جنیفر انیستون و ریز ویترسپون و استیو کارل، نیز سریال The Morning Show را معرفی کردند که گوشه‌ای از مشکلات ارتباط زنان و مردان در محل کار را در قالب برنامه‌ی تلویزیونی صبح‌گاهی به‌تصویر می‌کشد.

از دیگر برنامه‌های تلویزیونی اختصاصی اپل، می‌توان به محصول جدید جیسون ماموا و آلفره وودوارد به‌نام See اشاره کرد. داستان این برنامه‌ی تلویزیونی دورانی را شرح می‌دهد که کل جهان به ویروسی خطرناک دچار شده‌ که بسیاری از مردم را کشته یا نابینا کرده است. برنامه‌ی دیگر Little America از کمیل نانجیانی نام دارد که داستان‌هایی از مهاجران آمریکایی تعریف می‌‌کند. برنامه‌ی ویژه‌‌ی کودکان نیز به‌‌‌طور فصلی جداگانه از Sesame Street به‌نام Helpsters عرضه می‌شود که کاملا درباره‌ی کدنویسی خواهد بود.

اگرچه برنامه‌های اختصاصی اپل جذاب به‌نظر می‌رسند، نمی‌توان پیش‌بینی کرد آن‌ها در زمان رونمایی بتوانند با محتوای گسترده و فراوان نتفلیکس رقابت کنند. به‌علاوه، خلأ فیلم‌های اختصاصی هم در سرویس اپل حس می‌شود. به‌هرحال، اگر آن‌ها طبق ادعا بتوانند هر ماه محتوای جدیدی عرضه کنند و فیلم‌ها هم به‌مرور به برنامه‌ها اضافه شوند، شاید کوپرتینویی‌ها به‌مرور بتوانند رقیبی جدی برای نتفلیکس باشند.

اپل تی وی پلاس / Apple TV Plus

رقابت نتفلیکس و اپل قطعا فقط بر سر محتوای اختصاصی نخواهد بود. سهم عمده‌ای از موفقیت نتفلیکس در سال‌های گذشته، وابسته به تنوع چشمگیر محتوایی بود که حق پخش آن‌ها را شرکت خریده بود. از سریال‌های متنوعی همچون Breaking Bad و Rick and Morty تا برنامه‌های گوناگون مخصوص کودکان و نوجوانان، در پلتفرم نتفلیکس عرضه می‌شوند که طرفداران آن‌ها را روز‌به‌روز بیشتر می‌کند. درمقابل، اپل هیچ محتوایی را با خرید مجوز عرضه نخواهد کرد. درحال‌حاضر، کاربران باید آن نوع از برنامه‌ها را ازطریق آیتونز یا Apple TV Channels بخرند.

جمع‌بندی

شاید ستاره‌های هالیوودی بتوانند به موفقیت اپل کمک کنند

در مرحله‌ی کنونی و پیش از ارائه‌ی نهایی، نمی‌توان موفقیت اپل تی‌وی پلاس را دقیق پیش‌بینی کرد. البته باتوجه‌به کمبودهای مذکور، می‌توان ادعا کرد رسیدن به نتفلیکس در آینده‌ی نزدیک اتفاق نخواهد افتاد. گفتنی است اپل‌ تی‌وی پلاس در بحث رقابت کیفیتی، می‌تواند تهدیدی برای نتفلیکس تلقی شود. آن‌ها گروه‌های مشهور و خلاقی در پشت‌صحنه‌ی محصولات اختصاصی قرار داده‌اند و تمرکز فراوانی روی کیفیت برنامه‌ها خواهند داشت.

اپل تی وی پلاس / Apple TV Plus

نتفلیکس در دوران فعالیت خود، تمرکز بر محتوای باکیفیت را نشان داده و گواه ملموس آن، فیلم موفق Roma است. البته، آن‌ها نمونه‌هایی ضعیف هم در کارنامه‌ی خود دارند که احتمالا اپل با جدیت از تولید چنین نمونه‌هایی دوری خواهد کرد.

علاوه‌بر محتوا، دسترسی به سرویس جدید اپل و نیز قیمت آن نیز دقیقا مشخص نیست. این‌ها عواملی هستند که تأثیر بسیاری بر موفقیت یا شکست احتمالی اپل تی‌وی پلاس خواهند گذاشت. به‌هرحال، باید تا عرضه‌ی نهایی سرویس استریم اپل منتظر باشیم و در ماه‌ها و سال‌های بعد، رقابت جدی و جذاب آن‌ها با نتفلیکس را نظاره کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات