سرویس نقشه «بلد» از مرز یک میلیون نصب گذشت

سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اپلکیشن نقشه‌ی «بلد»، محصول جدید مجموعه‌ی هزاردستان، بیش از یک میلیون بار ازطریق کافه‌بازار نصب شده است.
تبلیغات

هلدینگ هزاردستان سرویس‌های موفقی همچون کافه‌بازار و دیوار و اخیرا بلد را ارائه می‌کند. روز گذشته، حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه‌بازار و رئیس هیئت‌مدیره‌ی هلدینگ هزاردستان، در جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران برگزار شد، درباره‌ی دستاوردهای این شرکت در «سرویس بلد» اطلاعاتی ارائه داد. 

آرمندهی رشد اپلیکیشن «بلد» و استقبال کاربران از نسخه‌ی جدید آن را بسیار چشمگیر توصیف کرد و گفت این سرویس نقشه در سه ماه اخیر، از حدود ۱۰۰,۰۰۰ نصب به یک میلیون نصب رسیده است. 

بنیان‌گذار کافه‌بازار به نبود زیرساخت لازم برای سرویس نقشه در کشور اشاره کرد و افزود بخش دولتی و خصوصی زیرساخت مناسب برای نقشه تولید نکرده‌ و آن‌ها مجبور شده‌اند بسیاری از مواردی را بخرند که در کشورهای دیگر دردسترس توسعه‌دهندگان قرار دارند. تیم «بلد» هر آنچه را خریده که شرکت‌های خصوصی جمع‌آوری کرده‌اند تا پروژه‌ی نقشه‌ی «بلد» با سرعت بیشتری مسیر پیشرفت را طی کند.

در‌حال‌حاضر، اعضای تیم بلد به بیش از ۴۰ نفر رسیده است و افراد دیگری نیز در آینده‌ی نزدیک به این پروژه اضافه خواهند شد. برخی از کارمندان سابق «سرویس رسید» که اخیرا تعطیل شد، به پروژه‌ی «بلد» اضافه شده‌اند. مجموعه‌ی هزاردستان کار روی هوش مصنوعی، به‌ویژه‌ در حوزه‌ی صوت را نیز از چند ماه پیش به‌‌طور جدی شروع کرده تا امکان دریافت دستورهای صوتی در اپلیکیشن «بلد» و احتمالا دیگر سرویس‌های این مجموعه میسر شود. در‌حال‌حاضر، حدود ۴۰ نفر نیز در تیم هوش مصنوعی این شرکت مشغول فعالیت هستند. حسام آرمندهی پیش‌بینی می‌کند تا ۴ سال آینده، تعداد اعضای تیم بلد به حدود ۵۰۰ نفر برسد. جالب است بدانید در‌حال‌حاضر، بخشی از تیم پردازش اطلاعات «بلد» در منطقه آزاد انزلی مشغول‌به‌کار هستند.

به‌گفته‌ی کیهان اصغری، معاون مهندسی «بلد»، نسخه‌ی اولیه‌ی این نقشه که در اردیبهشت۱۳۹۷ منتشر شده بود، ایرادهای زیادی داشت؛ اما نسخه‌ی فعلی این سرویس، کاملا کاربردی است و آن‌ها به آن افتخار می‌کنند.

وی یکی از مشکلات نقشه را جمع‌آوری اطلاعات مکان‌های مهم (POI) دانست و گفت فقط ۵ درصد از مکان‌های مهم کشور در نقشه‌ی گوگل ثبت شده‌اند و جایی نیز برای خرید اطلاعات این مکان‌ها وجود ندارد. درهمین‌زمینه، تیم «بلد» مشغول جمع‌آوری اطلاعات ازطریق خودروهای مجهز به دوربین است. آن‌ها چند خودرو تندر وانت را به دوربین‌ و سیستم ضبط تصاویر مجهز کرده‌اند. این خودروها به‌همراه اپراتور در خیابان‌های شهر حرکت و از تابلوها و خیابان‌ها عکاسی می‌کنند. سپس، هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین عکس‌های ذخیره‌‌شده را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند تا تابلوهای نصب‌شده روی دیوارها از تصاویر جدا و اطلاعات روی آن‌ها استخراج شود. درنهایت نیز، نام کسب‌و‌کارهای استخراج‌شده از تابلوها ازطریق موقعیت جغرافیایی ثبت‌شده روی نقشه قرار می‌گیرند.

ثبت تصاویر مربوط‌به تابلوهای تجاری بسیاری از خیابان‌های تهران کامل شده و این اطلاعات در شهرهای مازندران و گیلان نیز تا اوایل سال آینده تکمیل خواهد شد. بدین‌ترتیب، اطلاعات مربوط‌به چند میلیون کسب‌و‌کار فعال در کشور به سرویس نقشه‌ی «بلد» اضافه خواهد شد.

آرمندهی درباره‌ی روش‌های کسب درآمد در «بلد» نیز صحبت کرد و گفت فعلا اصلا برنامه‌ی کوتاه مدتی برای کسب درآمد در این سرویس ندارند و تمرکز آن‌ها بر ارائه‌ی سرویس مناسب و جذب مخاطب است. در آینده نیز، قرار است تیم «بلد» سرویس نقشه‌ی خود را ازطریق API دراختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهد.

اپلیکیشن بلد در دو نسخه‌ی اندروید و iOS به‌صورت کاملا مجانی دراختیار کاربران ایرانی قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات