کارآفرینی، موتور جدید همکاری بین‌المللی است

دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است که کارآفرینان مانند دیپلمات‌ها فکر کنند و به مهارت‌های ضروری گوش‌دادن، ایجاد روابط، مذاکره، ایجاد ائتلاف و مصالحه تجهیز شوند.
تبلیغات

ملت‌ها به متفکران خلاقی متکی هستند که با طراحی رویکردهای نوآورانه در جهت پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی گام برمی‌دارند. کارآفرینان، کسب‌وکارها، محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد می‌کنند که به رشد و توسعه‌ی اقتصادی کمک کرده و درعین‌حال فرصت‌های اشتغال را نیز اغلب در حوزه‌هایی با فرصت اندک فراهم می‌کنند. به‌طورخاص، استارتاپ‌ها به‌منظور مقابله با چالش‌های عمده مانند بی‌کاری، مهاجرت و بی‌ثباتی سیاسی در جوامع خود در حال گسترش هستند.

ایالات متحده چندین دهه است که بستر رشد و توسعه‌ی کارآفرینی بوده است. مخترعان و سازندگان آمریکایی از توماس ادیسون گرفته تا اپرا وینفری، روح استارتاپی را برای خلق فرصت‌هایی برای افزایش امنیت، ثبات و رونق اقتصادی تحت کنترل درآورده‌اند. باوجود شبکه‌ی بومی قوی از انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌های محلی، امروزه شکاف‌هایی در اکوسیستم کارآفرینی وجود دارد که باید رفع شود. نوآوران آمریکایی نیاز دارند با چشم‌انداز جهانی، بینش بین‌‎فرهنگی و شبکه‌ها تقویت شوند و به کارآفرینانی قوی‌تر در خاستگاه خود در ایالات متحده تبدیل شوند.

همکاری

با افزایش پیچیدگی و ارتباطات جهانی، محیط کسب‌وکار جهانی نیز به‌طورفزاینده‌ای رقابتی می‌شود. درنتیجه مجموعه‌ای از چالش‌ها و فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که نیازمند این است که کارآفرینان هم در ایالات متحده و سایر نقاط جهان فراتر از مرزهای خود به‌دنبال بازارهای جدید، استعدادها، تأمین مالی و سرمایه‌گذار و منابع زنجیره‌ی تأمین باشند.

باتوجه به اینکه کارآفرینی شاخصی قوی برای سلامت کلی یک اقتصاد به‌شمار می‌رود، منافع یک کشور ایجاب می‌کند تا در تجربیات جهانی کارآفرینان خود ازطریق تجهیز آن‌ها به ابزارهای مناسب برای همکاری میان بخش‌ها، مرزها و خطوط ایدئولوژیک سرمایه‌‎گذاری کرده و آن‌ها را برای رقابت و موفقیت در بازارهای تجاری جهانی آماده کند.

بااین‌حال، داده‌های اخیر (وضعیت کارآفرینی در ایالات متحده، کافمن ۲۰۱۸) نشان می‌دهد که کارآفرینان آمریکایی عمدتاً حس عدم حمایت توسط دولت را تجربه می‌کنند. حدود ۸۰ درصد از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای قدیمی‌تر (پنج سال یا بیشتر) از حمایت دولتی برای راه‌اندازی شرکتشان برخوردار نبودند (با وجود اینکه ۹۸ درصد شرکت‌های آمریکایی کمتر از ۱۰۰ کارمند دارند) این شکاف نشان‌دهنده نیاز جدی کارآفرینان به جستجوی کانال‌های غیردولتی به‌منظور توسعه‌ی تخصص و تجربه‌ی لازم برای ساخت جوامع نوآور و پررونق اقتصادی است.

کارآفرین

برخی مؤسسات غیرحزبی (مانند مرکز بین‌المللی مریدین) این شکاف را ازطریق برنامه‌های رهبری جهانی و برنامه‌های آموزشی و با ترکیب تفکر کارآفرینی، توسعه‌ی رهبری و درک متقابل چندفرهنگی، رفع می‌کند. از لحاظ تاریخی، برنامه‌های رهبری بر پرورش سیاستمداران موفق آینده برای کمک به ارتقای برنامه‌های ملی، ایجاد روابط دوستانه بین کشورها و مردم و حفظ رقابت در اقتصاد جهانی متمرکز بوده‌اند. ظهور کارآفرینی به‌عنوان نقطه‌ی تمرکز تلاش‌های دیپلماسی عمومی برای تعامل با رهبران خارجی، نشان‌دهنده‌ی تغییری در نحوه‌ی تاثیرگذاری بر ملت‌های دیگر و تعامل با افرادی است که به نوآوری و سازندگی نه‌تنها در کشور خود بلکه در مشارکت با دیگر ملت‌ها خواهند پرداخت.

منتورها و شرکای آمریکایی در حال به‌دست‌آوردن بینشی ارزشمند برای رویکرد هوشمندانه به مبادلات بین‌المللی، به‌ویژه ازطریق ایجاد ارزش‌های مشترک هستند. این امر به‌طور فزاینده‌ای برای مالیات‌دهندگان آمریکایی حایز اهمیت است که دلارهای آن‌ها خرج تلاش‌های دیپلماسی عمومی کشور می‌شود. در این پارادایم مبادلاتی جدید، کارآفرینان جوان به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در توسعه‌ی اقتصادی درنظر گرفته می‌شوند، زیرا این نوآوران دارای مهارت‌های تفکر جهانی و رهبری محلی ازطریق تسریع رشد کسب‌وکار در جوامع خود هستند.

مریدین ازطریق مشارکت با شبکه‌ای از مشاوران کسب‌وکار بین‌المللی، لشکر دیپلماتیک بین‌المللی و وزارت امور خارجه ایالات متحده، قدرت دیپلماسی را برای آموزش رهبران کارآفرینی جدید در حوزه‌های کلیدی مورد استفاده قرار داده است. برنامه‌ی درسی آن‌ها محتوای مرتبط و یادگیری تجربی را برای ایجاد دیدگاهی کل‌نگر از جهان و فضایی بی‌طرفانه برای کارآفرینان جهت همکاری میان بخش‌ها و مرزها و استفاده از شبکه‌های یکدیگر برای توسعه‌ی خلاقیت ترکیب می‌کند. این برنامه‌ها ازطریق تعامل با شبکه‌های اینفلوئنسر‌های جهانی و رویکردهای چندفرهنگی و همراه‌با قدرت موسسات اجتماعی و فناوری موجب تغییر سیستم‌ها و ایجاد تغییرات اجتماعی می‌شوند. امروزه کارآفرینان از ابزار بیشتری برای دسترسی به یکدیگر و از فرصت‌های بیشتری برای جوامع خود برخوردار هستند که تا پیش از این با روش‌های موجود امکان‌پذیر نبودند.

Global Collaboration

درس‌آموخته‌های برنامه‌های کارآفرینی در ایالات متحده برای بازارهای نوظهور به اندازه‌ی اقتصادهای پایدار قابل کاربرد هستند، اگرچه چشم‌انداز فرصت‌های اقتصادی در این کشورها ممکن است متفاوت باشد، بهترین روش‌ها و تجربیات جهانی که کارآفرینان از مبادلات بین‌المللی به‌دست می‌آورند، یکسان هستند. آن‌ها می‌توانند این دانش را دریافت کرده تا در کشور خود به‌کارگیرند و درعین‌حال فرصتی برای اقتصاد ناشی از مقیاس فراهم کنند. البته مستلزم این است که چنین کارآفرینانی در جوامعی عمل کنند که برای آزادی اقتصادی، حاکمیت قانون و شفافیت ارزش قائل باشند.

مریدین راه جدیدی برای پیشبرد اهداف و ارزش‌های مشترک آمریکایی‌ها با دیگر کشورهای دموکراتیک در در سراسر جهان به‌واسطه‌ی تعامل با کارآفرینان ازطریق دیپلماسی ایجاد می‌کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، کارآفرینان باید مانند دیپلمات‌ها فکر کنند و به مهارت‌های ضروری گوش‌دادن، ایجاد روابط، مذاکره، ایجاد ائتلاف و مصالحه تجهیز شوند. این تاکتیک‌ها به کارآفرینان کمک می‌کند به‌عنوان دیپلمات خدمت کنند و به بخش‌های مختلف حرکت کرده و پیام‌ها و برنامه‌هایی را گسترش دهند که اغلب از عوامل یا اولویت‌های ملی ازطریق کانال‌ها و شبکه‌های استفاده‌نشده حمایت می‌کنند. کارآفرینانی که آشکارا چشم‌اندازها، تجارب و ایده‌های خود را با دیگر رهبران جهان به اشتراک می‌گذارند، با دعوت از ذی‌نفعان مختلف به سر میز، به منظور همکاری در طراحی راهکارهای مشترک برای یک مزیت مشترک به سودمندی خود برای جوامع سراسر جهان ادامه خواهند داد. با تقویت این کانال‌های همکاری بین کارآفرینان و دیپلمات‌ها، استعداد، مهارت‌ها و ثروت جامعه خلاق درنهایت تاثیرات مثبت بیشتری بر جامعه در پی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات