چگونه مثل تیم کوک در کمتر از یک دقیقه به کارمندان‌ انگیزه بدهیم؟

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سایه‌ها چیز ترسناکی نیستند. وقتی تیم کوک جایگزین استیو جابز شد، می‌دانست که نباید از سایه‌ای که از میراث استیو جابز به جا مانده بود بترسد و باید شیوه‌ی رهبری خاص خودش را پیاده‌سازی کند.
تبلیغات

تیم کوک مدیرعامل اپل، طی این سال‌ها توانسته هوشمندی بی‌نظیر خود و توانمندی‌اش در رهبری را اثبات کند. او در سفر خود به هندوستان اثبات کرد که ترکیبی از هوش و توانمندی در معاشرت با مردم، و توجه به دغدغه‌های شخصی آن‌ها می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مسائل دنیای کسب‌و‌کار باشد. او می‌دانست که در حالی‌که اپل برندی قدرتمند و جهانی است، اما آمارها نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از جمعیت پرشمار هند هیچ اطلاعاتی درخصوص اپل نداشته و چیزی از آیفون نمی‌دانند. اما کوک شناخت نسبتا خوبی از هندی‌ها پیدا کرده بود. او می‌دانست که کریکت ورزش اصلی هندی‌ها بوده و میلیون‌ها تماشاچی در سراسر این کشور دارد. تماشاچیانی که هدف مناسبی برای اپل و محصولات آن هستند. تیم کوک به میان تماشاچیان و بازیکنان کریکت رفت و با خبرنگاران این ورزش مصاحبه کرد. او عشق و علاقه خود به کریکت را با هوشمندی نشان داد، اقدامی که به ارتقاء برند اپل در بازار هند و تصمیم به تولید و مونتاژ پرچمداران این شرکت در کشوری منجر شد که سریع‌ترین رشد در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند را در جهان دارد.

استیو جابز

یوکاری کین در کتاب خود با عنوان «امپراتوری تسخیرشده: اپل پس از استیو جابز» می‌نویسد:

زمانی‌که تیم کوک در سال ۱۹۹۸ وارد اپل شد، برای بعضی حکم یک ماشین منظم و دقیق را داشت که قادر بود در دل زیردستانش ترس و لرز ایجاد کند و برای دیگران، مردی محکم و با انگیزه بود که می‌توانست در آن‌ها ایجاد انگیزه کند.

هنر ایجاد انگیزه، یکی از مهارت‌های مهم رهبران قدرتمند کسب‌و‌کار است. اگر بها دادن و توجه به کارمندان از اولویت‌های شما باشد، می‌توانید نسبت به ایجاد یک محیط کاری مثبت، کارآمد و خلاق اطمینان یابید.

steve jobs

بااین‌حال، تأیید و توجه به کارکنان و قدردانی از آن‌ها هرچند که یکی از مهم‌ترین ابزارهای ایجاد انگیزه در نیروی انسانی به شمار می‌رود، اما هیچ‌گاه اولویت کارآفرینان نبوده است. شاید به این خاطر که قشر کارآفرین و رهبران کسب‌و‌کار در طول روز مشغله‌های فروانی دارند و کارتابل‌شان سرشار از نامه‌های نخوانده و کارهای نکرده است. به همین سبب آن‌ها احساس می‌کنند که نمی‌توانند وقت خود را صرف انجام کارهایی کنند که به توجه فوری نیاز ندارد.

اما اگر یک نکته‌ی ظریف را بدانید، اوضاع تفاوت خواهد کرد: شما می‌توانید به تیم خود در کمتر از یک دقیقه انگیزه بدهید!

تیم کوک، مدیرعامل اپل فوت کوزه‌گری این کار به ظاهر ناممکن را در اختیار ما گذاشته است.

شما به‌سادگی می‌توانید از پس این کار بربیایید و حتی لازم نیست برای آن وقت خاصی بگذارید. حتی اگر ابراز کلامی قدردانی برای‌تان دشوار است، کافی است در صف مترو یا در مسیر رفت‌و‌آمدتان، لحظاتی گوشی خود را بردارید و درست مثل تیم کوک و با چند جمله توئیت، حس درونی‌تان را به پرسنل خود منتقل کنید.

تشکر

قدردانی خود را به هر طریقی ابراز کنید

زمانی‌که کارکنان وارد سازمان شما می‌شوند، آمده‌اند که دلبسته شوند اما رفتار رهبران سازمان و قدرناشناسی آن‌ها می‌تواند به دلزدگی آن‌ها منجر شود. شاید خیال کنید که کارهای مهم‌تر از تشکر کردن دارید که باید به آن‌ها رسیدگی کنید. اما در حقیقت، ابراز قدردانی بسیار مهم است و ارزش آن را دارد که در اولویت امور قرار بگیرد. حتی با یک تشکر ساده هم می‌توان نشان داد که افراد چقدر برایتان اهمیت دارند و به این ترتیب، به عملکرد و بازدهی مدنظرتان دست خواهید یافت.

به‌جز تیم کوک رهبران مشهور دیگری از جمله اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، نیز به ارزش قدردانی از کارمندان واقف بوده‌اند.

در پادکستی که در اواخر سال گذشته از وی منتشر شد، اشمیت درباره‌ی اهمیت توجه به زیردستان و ضرورت تحسین تیم کاری صحبت کرد و گفت:

اگر تنها عبارت‌هایی مثل، «از شما متشکرم»، «بابت آن از شما قدردانی می‌کنم» یا «من کار شما را تأیید می‌کنم»، را ورد زبان‌تان کنید، قلب کارمندان‌تان را به دست خواهید گرفت و این‌گونه بازدهی کار نیز افزایش خواهد یافت.
اریک اشمیت

تصدیق و قدردانی از اقدامات تیم‌ها، تنها به آن‌ها انگیزه نمی‌دهد؛ بلکه به وفادارماندن‌شان نیز کمک خواهد کرد. همان‌طور که اریک اشمیت می‌گوید:

بدیهی است که اگر تنها کارتان این باشد که سر مردم داد بکشید، آن‌ها شما و سازمان‌تان را ترک خواهند کرد. اما اگر قدردان‌شان باشید، احتمال کمتری دارد که از شما دل بکنند.

جان ماکسول نیز در کتاب «دلی به دست آور» می‌نویسد:

هر روز پیش از آنکه کسی را ببینم، ذهن خود را در جست‌و‌جوی جمله‌ای تحسین‌آمیز، کندوکاو می‌کنم تا بتوانم آن را به افرادم هدیه کنم. چه بسا برای کار کوچکی که در حق من یا سازمانم انجام داده‌اند از آن‌ها تشکر کنم یا به موفقیتی که به دست آورده باشند اشاره کنم، و شاید نیز از رفتار نیکوی آن‌ها تعریف کنم. کار دشواری نیست و تنها اندکی زمان، تلاش و انضباط می‌طلبد.

همه‌ی ما انسان‌ها به توجه، تأیید و تقدیر دیگران نیاز داریم

درواقع همه‌ی ما انسان‌ها برای آنکه شعله‌ی امید درونمان برافروزد؛ به توجه، تأیید و تقدیر دیگران نیاز داریم و اگر آن را از بالادستی‌های خود ببینیم احساس خوبی پیدا کرده و بهتر عمل می‌کنیم.

در نهان و آشکار از تیم‌تان تقدیر کنید

زمانی‌که در جمع از افراد تقدیر می‌کنید، اثرات بسیار قابل توجهی را شاهد خواهید بود. شما با این اقدام به ایجاد فرهنگ قدردانی در سازمان خود می‌پردازید، چرا که می‌دانیم رهبران و مدیران هستند که متولی فرهنگ سازمانی‌اند و آن‌ها می‌توانند الگوی عملی یک فرهنگ در تیم کاری خود باشند.

تیم کوک

برای قدردانی عمومی از کارکنان خود، می‌توانید مثل تیم کوک، از شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر نیز استفاده کنید:

من از تیم‌ فروش فوق‌العاده‌ توانمند اپل در سراسر جهان تشکر می‌کنم. انرژی و شور فراگیر شما، بهترین بازتاب از ارزش‌های درونی اپل است. به کار کردن با شما افتخار می‌کنم.- تیم کوک ۲۷ دسامبر ۲۰۱۸

اگر مصاحبه‌ای با رسانه‌ها در پیش دارید، می‌توانید از تیم خود یاد کرده و از سخت‌کوشی و اقدامات‌شان برای سازمان قدردانی کنید.

یا اگر قرار است کتابی منتشر کنید، به اندازه‌ی یک پاراگراف آن را برای ابراز قدردانی از شخصیت‌های اثرگذاری که به پیشرفت شما و سازمان‌تان کمک کرده‌اند اختصاص دهید.

به غیر از تأیید و تحسین عمومی تیم خود، فراموش نکنید که به‌طور خصوصی و شخصی نیز از کارکنان‌تان دلجویی و از آن‌ها تقدیر کنید. تحسین عمومی افراد موجب ایجاد «احساسی خوب و سازنده» در بین آن‌ها می‌شود، اما هنگامی که به‌صورت شخصی و بابت کارهایی که هر فرد انجام داده از او شخصا قدردانی می‌کنید، اثرگذاری تقدیر نیز بالاتر می‌رود.

اپل استور

سعی کنید در طول جلسات خود، دقایقی را صرف مرور موفقیت‌های خود کنید. می‌توانید بازخوردهای مثبت مشتریان را منتشر کنید و از افرادی که در ایجاد این تجربه‌ی مثبت در میان مشتریان سهیم بوده‌اند قدردانی کنید.

پول تنها عامل انگیزاننده و موثرترین ابزار قدردانی از کارمندان نیست

ایجاد یک تیم متشکل از کارکنان خوشحال و با انگیزه بسیار ساده است: به‌جای آنکه کار و موفقیت نیروهایتان را به نام خود تمام کنید، آن‌ها را تأیید و از ایشان قدردانی کنید. این تمام چیزی است که باید بدانید! بااین‌حال در دیدگاه بسیاری از رهبران سازمانی، تاکید زیادی بر پول و پاداش به‌عنوان تنها عامل انگیزاننده و موثرترین ابزار قدردانی از کارمندان وجود دارد. هر چند این عوامل در انگیزش کارکنان اهمیت دارند، اما هیچ چیز جای توجه، تأیید و قدردانی را نمی‌گیرد.

گری همل

آن‌گونه که گری همل، یکی از نظریه‌پردازان بزرگ علم مدیریت اشاره می‌کند: «بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده‌ی آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده‌ی انسان باشد». سازمانی که با واقف بودن به عملکرد کارکنان خود و ارج نهادن به مقام انسانی آن‌ها، موجب تکرارپذیری رفتارهای مطلوب در میان آنان می‌شود. فرهنگی که جا افتادن آن در سازمان، پیامدهای مثبت فراوانی هم برای فرد و هم مجموعه به‌دنبال دارد؛ از جمله آنکه موجب پیوند قوی فرد با شغل و همکاران خود می‌شود و او را به تلاش مبتکرانه و داوطلبانه فراتر از وظایف خود سوق می‌دهد. ضمن آنکه احساس مشارکت را در او تقویت کرده و به بهره‌وری بیشتر، محصولات باکیفیت‌تر و سودآوری روزافزون در نتیجه مشتریان وفادارتر می‌انجامد. قدردانی از کارکنان را تمرین کنید و تاثیرات شگرف آن را در عملکرد کارکنان‌تان ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات