تشخیص نوع آلودگی آب با استفاده از DNA ممکن شد

چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آلودگی آب، یکی از مهم‌ترین خطرات بهداشت جهانی است. کارشناسان به‌تازگی توانسته‌اند با استفاده از DNA، منبع صنعتی یا طبیعی آلودگی آب را تشخیص دهند.
تبلیغات

تشخیص نوع آلودگی ناشی از فعالیت صنایع، کشاورزان سنتی، انسان‌ها و حیوانات، کمک شایانی به رفع و مقابله با آن می‌کند. پژوهشگران دانشگاه وین اتریش (TU Wien) روش ساده‌ای برای تشخیص آلودگی آب به‌طور مستقیم  و با استفاده از DNA حیوانات، ارائه داده‌اند.

روش‌های تشخیص آب آلوده با استفاده از تست DNA از گذشته مورد توجه بود. این روش‌ها، معمولا پیچیده، وقت‌گیر و پرهزینه‌ هستند؛ ضمن اینکه نمونه‌ها باید به آزمایشگاه ژنتیک فرستاده شوند. علاوه‌بر این‌ها، بعضی از انواع باکتری، تنها در مدفوع گونه‌های خاصی از حیوانات یافت می‌شوند. با یافتن این باکتری‌ها در نمونه‌های DNA می‌توان دقیقا مشخص کرد چه موجوداتی منبع آلودگی هستند. جورج ریسیر از مؤسسه شیمی TU WIEN توضیح می‌دهد:

 به‌طور مثال باکتری هایی وجود دارند که معمولا در میکروارگانیسم‌های روده‌ای حیوانات نشخوارکننده یافت می‌شود. اگر این نوع DNA در یک نمونه آب مشاهده شود، احتمالا سرچشمه‌ی این آلودگی به گاوهای در حال چرا بازمی‌گردد.
سنجش آلودگی آب های تفریحی

ایده‌ی توسعه یک فرایند تست نمونه براساس این روش از سال‌ها قبل در مؤسسه‌ی TU WIEN مطرح شده بود. با وجود اینکه تشخیص در این روش سریع و قابل اعتماد است؛ اما فرایند انجام آن اصلا ساده نیست و به دانش زیست‌فناوری نیاز دارد. حالا می‌توان از این فناوری در قالب یک دستگاه تست با کاربری آسان، برای تشخیص آب آلوده استفاده کرد.

آلودگی آب ناشی از کشاورزی

فناوری تشخیص نوع آلودگی با استفاده از DNA، تکمیل و جزییات آن در مجلات علمی منتشر شده است. در این روش، باکتری‌ها تخریب می‌شوند، سپس DNA به روش خاصی تقویت خواهد شد تا درنهایت با استفاده از یک نوار ساده، نتیجه‌ی آزمایش مشخص ‌شود. جورج ریسیر می‌گوید:

اساسا، این فناوری برای بسیاری از باکتری‌ها و ویروسهای مختلف قابل استفاده است، اما در حال حاضر ما روی تشخیص میکروبهای خطرناک در آب که بسیار شایع هستند، تمرکز کردیم. این فناوری توسط TU Wien با همکاری گروه مهندسان کشاورزی  IFA-Tulln و دانشگاه علوم منابع طبیعی وین، در چارچوب مرکز همکاری دانشگاه آب و بهداشت اتریش، توسعه یافته است. گام بعدی در این پژوهش‌ها، ایجاد یک نمونه اولیه خواهد بود. ما در حال حاضر هنوز برای یافتن یک شریک تجاری مناسب تلاش می‌کنیم. انتظار می‌رود هزینه تهیه دستگاه نهایی، در حد چند صد یورو باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات