تمرین‌های خودمراقبتی برای کارآفرینان پرمشغله

جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مراقبت از جسم و ذهن برای موفقیت کسب‌وکار و نیز رضایت فردی ضروری است. شما می‌توانید با جایگزینی تغییرات کوچک در سبک زندگی، شاهد مزایای چشم‌گیر آن باشید.
تبلیغات

تمرین عادت مراقبت از خود به شما کمک می‌کند از مسائل سلامتی که شما را از کار کردن دور نگه می‌دارند، اجتناب کنید. این بهترین راه برای احیای کمی تعادل و سلامت ذهن در زندگی پرمشغله‌ی یک کارآفرین است.

اگر در این فکر هستید که چطور باید مراقبت از خود را با وجود برنامه‌ی زمانی دیوانه‌کننده‌ی خود تمرین کنید، استراتژی‌های زیر را امتحان کنید تا عادات بهتری را در روز به‌دست آورید:

مراقب سلامت جسمی خود باشید

اگر نمی‌توانید هر روز یک ساعت تمرین کنید، نگران نباشید. مطالعه‌ای نشان داده است که تمرین‌های ورزشی کوچک‌تر و مکرر می‌تواند مزایای مشابهی برای شما داشته باشد. پنج دقیقه وقت بگذارید تا محدوده‌های فیزیکی خود را چندین بار در روز گسترش دهید. از چنین زمان‌هایی برای پرش پروانه، کشش‌های ساده و پیاده‌روی‌های سریع استفاده کنید.

یا در عوض می‌توانید نیمی از ساعت ناهار خود را برای تمرینات ورزشی سی دقیقه‌ای شدیدتر اختصاص دهید. می‌توانید به باشگاهی که در مسیر دفتر کار قرار دارد ملحق شوید. پیش از کار به باشگاه بروید و برای صرفه‌جویی در زمان، همان جا دوش بگیرید و لباس مناسب کار بپوشید.

در نهایت، در حالی که داروهای پیشگیرانه می‌تواند راهی طولانی برای سالم نگه داشتن شما باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند هرگونه بیماری ممکن را دفع کند. هنگامی که یک سرماخوردگی فصلی یا جراحت تصادفی تهدیدی برای کنارگذاشتن شما است، یک پزشک مقیم می‌تواند زمان زیادی را به جای نشستن در یک اتاق شلوغ (و پر از میکروب) صرفه‌جویی کند.

انجام دادن یک کار به صورت کمی سیستماتیک بسیار بهتر از انجام هیچ‌کاری در بلندمدت است

health / self-care

اهمیت دادن به ذهن خود

در حالی‌که ما قطعاً به‌عنوان یک جامعه پیشرفت کرده‌ایم، هنوز تابو و ننگی تاسف‌بار در رابطه با سلامت و بیماری روانی وجود دارد که می‌تواند مردم را از جستجوی درمان در زمانی که نیاز است، منصرف کند.

هر ذره مراقبت از سلامت ذهنی مشابه سلامت جسمی، برای موفقیت کسب‌وکار شما مهم است. کارآفرینان به اندازه‌ی بقیه‌ی مردم در معرض شرایطی مانند افسردگی و اضطراب قرار دارند؛ با توجه به تحت فشار بودن برای رقابتی بودن، بلندپروازی و ... احتمالاً حتی بیشتر از دیگران.

مراجعه به مشاور را در برنامه خود قرار دهید، حتی اگر در حال حاضر مسائل سلامتی ذهنی را تجربه نمی‌کنید. درمان روشی موثر برای حفظ سلامت روانی و نیز پرداختن به مسائل جاری و حاد است. اگر شما نمی‌توانید یک ساعت اضافی را برای حضور در دفتر مشاور، وارد برنامه‌ی خود کنید، به خدمات مشاوره‌ی آنلاین مراجعه کنید که ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد.

علاوه بر این، یک تمرین مراقبه‌ی منظم می‌تواند برای حال خوب شما و حتی برای سلامت جسمانی شما مفید باشد. یکی از مطالعات هاروارد نشان داد که افرادی که به‌طور منظم به مدت دو ماه به مدیتیشن می‌پردازند، پیشرفت قابل اندازه‌گیری را در بسیاری از علائم التهاب و بیماری نشان می‌دهند. مدیتیشن می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد، تمرکز را بهبود بخشد و اضطراب را کاهش دهد.

شما مجبور نیستید که یک ساعت بنشینید و مدام کلماتی را تکرار کنید تا از مزایای مدیتیشن برخوردار شوید. یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای مدیتیشن با ذهن‌آگاهی در صبح پس از بیداری یا درست قبل از اینکه به رختخواب بروید، می‌تواند به شما کمک کند که حتی در روزهای بسیار آشفته و پر جنب و جوش هم متمرکز، آرام و متعادل بمانید.

کارآفرین

مراقب تغذیه‌ی خود باشید

رژیم غذایی یکی از مولفه‌های مورد غفلت واقع‌شده‌ی رویکرد جامع به سلامتی است. فراتر از تکمیل نیازهای غذایی اصلی خود، چیزی که می‌خورید و می‌آشامید می‌تواند مستقیماً بر سیستم ایمنی، میزان انرژی و حتی میزان خواب شما در شب تاثیر بگذارد.

البته، بسیاری از کارآفرینان متوجه می‌شوند که ساعات کاری طولانی و همیشه مشغول بودن، داشتن خورد و خوراک خوب را بسیار دشوار می‌کند. یک راه برای بهبود رژیم غذایی شما این است که یک سرویس تحویل غذا را امتحان کنید. این شرکت‌ها اغلب به شما اجازه می‌دهند که انتخاب‌های رژیمی مانند وگن و یا غذای بدون گلوتن را مشخص کنید و به‌طورکلی می‌توانید سه یا چهار منو را از میان چندین گزینه برای هر تحویل انتخاب کنید. مواد اولیه معمولاً به بسته‌های کوچک و کنترل‌شده تقسیم می‌شوند و به حداقل آماده‌سازی قبل از ترکیب نیاز دارند.

اگر خدمات غذایی باب میل شما نیستند، سعی کنید در تعطیلات آخر هفته غذای خود را برای هفته‌ی پیش‌رو آماده کنید. آماده‌سازی غذای خوب، گاهی اوقات به سطوح سازماندهی و استراتژی مشابه نظامی نیاز دارد، بنابراین منوی غذا را با دقت برنامه‌ریزی کنید و روز قبل از آماده‌سازی خریدها را انجام دهید (به همین دلیل، بسیاری در روز پنج‌شنبه خرید می‌کنند و بعد از ظهرهای جمعه را صرف پخت‌وپز و فریزکردن می‌کنند)

همچنین ایده‌ی خوب دیگر این است که غذاهای کم ارزش (جانک‌فود) و فست‌فودی را حذف کنید. بسیاری از کارآفرینان پرمشغله خودشان را در جلسات پشت سر هم غرق می‌کنند و تنها زمانی از گرسنگی خود آگاه می‌شوند که قند خون آن‌ها شدیداْ افت می‌کند. از آنجا که انتخاب میان‌وعده‌های خوب در آن حد از گرسنگی سخت است، سعی کنید سبزیجات خام و میوه‌ها را در خانه خرد کنید و سپس آن‌ها را در ظروف دربسته در یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب، شما می توانید هر روز صبح ظرف را بردارید و از خانه بیرون بزنید.

در نهایت، شما احتمالاً می‌دانید که باید نوشیدنی‌ها و آب میوه‌های مصنوعی حاوی قند را با آب (یا چای) جایگزین کنید. با این حال، برخی افراد واقعا به مزه آب حساس هستند. اگر شما از آن دسته هستید، یک سیستم تصفیه‌ی آب برای بهبود مزه‌ی آب خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات