ویکی پدیا دوباره در ترکیه دردسترس عموم قرار می‌گیرد

یک‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
ترکیه در تلاش برای دسترسی عمومی به دانشنامه‌ی بزرگ ویکی‌پدیا، گامی رو به جلو برداشت.
تبلیغات

دادگاه عالی ترکیه اعلام کرده جلوگیری از دسترسی به وب‌سایت ویکی‌پدیا نقض حقوق انسانی و آزادی مردم است. ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹، مجمعی مخصوص ویکی‌پدیا در دادگاه عالی ترکیه این تصمیم را اتخاذ کرده است. ویکی‌پدیا بزرگ‌ترین دانشنامه‌ی اینترنتی جهان است.

ویکی‌پدیا در آوریل ۲۰۱۷ براساس تصمیم یکی از نهاد‌های مرتبط در ترکیه از دسترس خارج شد. حالا با تصمیم دادگاه عالی این کشور، انتظار می‌رود این دانشنامه‌ی بزرگ دوباره دردسترس شهروندان ترکیه قرار گیرد. مرکز اطلاعات و فناوری اطلاعات ترکیه (BTK) براساس قانون اجازه دارد وب‌سایت‌هایی را از دسترس مردم خارج کند که محتوای غیراخلاقی یا مغایر با امنیت ملی ترکیه دارند. این مرکز ۲۹ آوریل ۲۰۱۷ با استناد به این قانون ویکی‌پدیا را به‌دلیل مسائل امنیتی مسدود کرد.

ویکیپدیا

ترکیه دومین کشوری بود که ویکی‌پدیا را کاملا مسدود کرد. مسئولان ترکیه‌ای دلیل این تصمیم را ارتباط ویکی‌پدیا با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی اعلام کرده بودند که درنتیجه، باعث ایجاد اختلال در امنیت ملی می‌شود.

پس از مسدودشدن ویکی‌پدیا در ترکیه، این دانشنامه ابتدا به دادگاهی محلی دادخواست ارائه داد؛ اما چون پاسخ منفی دریافت کرد، دادخواستی به دادگاه عالی ترکیه ارسال کرد. در سال ۲۰۱۸، مسئولان این وب‌سایت کمپینی در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردند و نام آن را «دلمان برای ترکیه تنگ شده» (WeMissTurkey) گذاشتند تا بتوانند مسئولان ترکیه را مجبور کنند مجددا ویکی‌پدیا را دردسترس قرار دهند.

نتیجه‌ی دادخواست بنیاد ویکی‌مدیا به دادگاه عالی ترکیه ۲۶ دسامبر اعلام شد و از دیدگاه دادگاه عالی ترکیه، مسدودسازی ویکی‌پدیا نقض حق آزادی‌بیان است. حالا دادگاه مذکور به دادگاه آنکارا که به مسدودسازی ویکی‌پدیا رأی داده بود، دستور داده است محدودیت دسترسی به این وب‌سایت را بردارد. جیمی ولز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا، تصویری از خودش درمقابل پرچم ترکیه را در توییتر پست کرده و نوشته‌ است: «بازگشتت مبارک، ترکیه!». هرچند هنوز زمان مشخصی برای رفع انسداد ویکی‌پدیا در ترکیه اعلام نشده‌ است.

بنیاد ویکی‌پدیا در پستی اینترنتی گفته است:

با اینکه تصمیم دادگاه عالی ترکیه پیشرفتی خوشایند درزمینه‌ی آزادی دانش و خبری خوشحال‌کننده برای مردم ترکیه است، هنوز هم عواملی وجود دارند که توانایی ما را برای ادامه‌ی ساخت آزاد و بدون محدودیت بزرگ‌ترین مجموعه‌ی اطلاعات تاریخ بشری تهدید می‌کند. بااین‌حال، بازهم امروز برای ما که به قدرت دانش و سخنوری اعتقاد داریم، روز خوبی است. این نتیجه ما را تشویق می‌کند به حرکت خود برای داشتن جهانی ادامه دهیم که در آن، دانش آزادانه دراختیار همگان قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است در‌حال‌حاضر ویکی‌پدیا در چین نیز مسدود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات