قابلیت محافظت پیشرفته گوگل باعث ایجاد محدودیت در نصب برنامه‌ها می‌شود

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل در آخرین به‌روزرسانی فروشگاه گوگل‌‌پلی، قابلیت محافظت پیشرفته‌ای برای کاربران Advanced Protection Program ارائه کرده است.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۷، گوگل اعلام کرد برنامه‌ی محافظت پیشرفته‌ای دراختیار علاقه‌مندان و داوطلبان قرار خواهد داد و کاربرانی که از این قابلیت استفاده کنند، از مزایای امنیتی اضافی و حمایت‌هایی بهره‌مند خواهند شد. فروشگاه گوگل‌پلی به‌تازگی به‌روزرسانی نسخه‌ی 17.8.14 را ارائه کرده است و در این نسخه، ویژگی امنیتی بزرگی با عنوان Advanced Protection برای مسدودکردن برنامه‌های ثالث و مشکوک دراختیار کاربران قرار داده است.

برنامه‌ی محافظت پیشرفته‌ی گوگل در فروشگاه گوگل‌پلی برنامه‌ای کاملا داوطلبانه است. درواقع، این قابلیت در درجه‌ی اول برای کاربرانی است که نگران امنیت خود هستند. برای دسترسی به این قابلیت کاربران باید دو کلید امنیتی Titan را بخرند و آن را به حساب گوگل خود متصل کنند. درنهایت، افرادی که حساب کاربری خود را در برنامه‌ی محافظت پیشرفته‌ی گوگل ثبت کرده‌اند، امنیت بیشتری برای حساب‌ها و دستگاه‌های خود دریافت خواهند کرد. 

هنوز عملکرد این محافظت پیشرفته دقیق مشخص نشده؛ اما براساس برخی از گزارش‌ها مشخص شده است Advanced Protection به برنامه‌های خارج از فروشگاه گو‌گل‌پلی اجازه‌ی نصب نخواهد داد.

درواقع، گوگل با این ویژگی جدید می‌تواند از دستگاه‌های اندرویدی محافظت کند و مانع عملیات Sideloading شود که از فروشگاه‌های ثالث استفاده می‌کنند. عملیات Sideloading، یعنی کاربر از برنامه‌هایی استفاده کند که در گوگل‌پلی موجود نیست و برنامه‌هایی که منبع نا‌مشخصی دارند، در گوشی یا تبلت خود نصب کند. 

هنوز مطمئنا نمی‌توان گفت این ویژگی مسدودکننده‌ی جانبی چگونه اجرا می‌شود؛ اما براساس ویدئوهای منتشرشده و آزمایش این قابلیت، مشخص شد Play Protect قبل از اجازه‌ی نصب برنامه، ابتدا فایل APK را اسکن می‌کند. همچنین، از نصب برنامه‌هایی جلوگیری می‌کند که در فروشگاه Google Play وجود نداشته باشد.

در حالت ایدئال، انتخاب منابع برای دانلود برنامه‌ها باید به کاربران واگذار شود. بسیاری از شرکت‌ها از این قابلیت استقبال می‌کنند؛ زیرا می‌توانند لایه‌ی امنیتی اضافی دراختیار داشته باشند؛ اما برای کاربران عادی چنین قابلیتی زیاد خوشایند نخواهد بود؛ چراکه اپلیکیشن‌های جذاب و کاربردی زیادی خارج از فروشگاه گوگل‌پلی و در فروشگاه‌های ثالث وجود دارند که تحت‌تأثیر این سیاست قرار خواهند گرفت. فعلا این قابلیت در مراحل آزمایشی قرار دارد و مدتی طول خواهد کشید تا در نسخه‌ی نهایی منتشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات